قاعدة عموم السلب وسلب العموم دراسة نظرية وتطبيقية في بعض المسائل العقدية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة والفلسفة،كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج، جامعة الأزهـر، جمهـورية مصر العربية.

المستخلص

الأصل في هـذه القاعدة هـي الجمع بين صيغة العموم "كل " وحرف من حروف السلب (النفي) إذا اجتماعا في عبارة ، فيفترق المعني بين تقديم لفظ العموم علي النفي عن تأخيره عنهـا ،فإذا قدمت "كل" علي النفي أفادت عموم السلب أي النفي عن كل فرد من أفراد القضية ، بخلاف ما إذا قدم النفي علي "كل " فهـنا لا يفيد عموم السلب ،بل يفيد سلب العموم عن البعض و إثباته للبعض الآخر ، فأساسهـا إذن علم المنطق وخاصة عند الحديث عن القضايا وتحديدا القضايا السالبة ،فلفظ العموم " كل" إذا تقدم علي النفي كانت القضية كلية سالبة وهـنا أفادت عموم السلب أي النفي متوجه لكل أفراد القضية ،بخلاف إذا تقدم حرف النفي علي لفظة "كل" كانت القضية هـنا جزئية سالبة أي أن النفي يتجهـ إلي البعض مع الثبوت للبعض الآخر، وإذا كانت هـذه القاعدة أساسهـا علم المنطق فإن أحوال "كل" ودخول النفي عليها " تعرض لها علماء اللغة العربية وبالأخص علماء البيان وأهـل البلاغة ،وعلماء أصول الفقه ، فأصبحت لا تقتصر علي صيغة العموم "كل "ودخول حرف النفي عليها إنما اتسعت رقعتهـا لتتشمل بعض صيغ العموم حال اجتماعهـا مع حرف من حروف النفي
أهـم النتائج التي توصلت إليها الباحثة أن اختلاف آلية تطبيق قاعدة عموم السلب وسلب العموم في بعض المسائل العقدية أدي إلي اختلاف جذري في الآراء وخاصة مسألة رؤية الله تعالي ومسألة وعيد الفساق والشفاعة لأصحاب الكبائر ومسألة كرامات الأولياء  
توصي الباحثة بتوجيه النظر إلي المنطق عامة والمنطق الإسلامي خاصة المتمثل في علم الأصول الإسلامي ..دراسة نظرية مع تطبيقهـا علي علم الكلام الإسلامي
Abstract:
The basic principle in this rule is to combine the general form of “everything” with a letter of negation (negation) when combined in a phrase, so the meaning differs between prioritizing the generality word before negation and delaying it. If “every” is preceded by negation, it indicates the generality of negation, that is, the negation of every word. An individual from the case, unlike if the negation applies to “all”, then here the generality of the denial does not benefit, but rather it benefits the denial of the generality for some and its affirmation for the others.
Its basis, then, is the science of logic, especially when talking about propositions, specifically negative propositions. If the word “generality” precedes the negation, the proposition is universally negative, and here it states the generality of the negation, meaning the negation is directed to all the members of the proposition, unlike if the letter of negation precedes the word “all,” then the proposition is here. Partial negative, meaning that negation is directed toward some while affirming toward others, and if this rule is based on the science of logic, then the conditions of “all” and the entry of negation into it “were exposed to the scholars of the Arabic language, especially the scholars of rhetoric, the scholars of rhetoric, and the scholars of the principles of jurisprudence, so it became no longer limited to the general form.” “Every” and the introduction of the letter of negation into it, its scope has expanded to include some forms of generality when it is combined with a letter of negation.
The most important findings reached by the researcher are that the difference in the mechanism of applying the rule of general plunder and plunder in general in some doctrinal issues led to a radical difference in opinions, especially the issue of seeing God Almighty, the issue of the feast of immorality, intercession for those who commit major sins, and the issue of the dignity of saints.
The researcher recommends directing attention to logic in general and Islamic logic in particular, represented by Islamic fundamentals...a theoretical study with its application to Islamic theology.
Keywords: Definition In The Negative; Definition In General; Theory; Applied; Contractual Issues.
 

الكلمات الرئيسية