جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
براعة الاستهلال فيما افتتح من سور القرآن بالأمر
1287
1330
AR
السيد
عبدالرؤوف إبراهيم
قسم التفسير وعلوم القرآن، کلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق جامعة الأزهر
10.21608/fraz.2018.38602
<strong>ملخص البحث</strong>
<strong>براعة الاستهلال فيما افتتح من سور القرآن بالأمر</strong>
<strong>تأليف</strong>
<strong>الأستاذ الدکتور/ السيد عبدالرؤوف إبراهيم </strong>
<strong>أستاذ التفسير وعلوم القرآن المساعد بکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق</strong>
<strong> </strong>
<strong> إن القرآن الکريم هو کلام الله تعالى ومعجزته الخالدة الباقية إلى أن يرث الله الأرض ومن عليها، تحدى الله به الثقلين فعجزوا عن مماثلته.</strong>
<strong> ومن أبرز وجوه الإعجاز في القرآن الکريم روعة أسلوبه ونظمه، وبراعة الاستهلال في فواتح سوره مظهر من مظاهر إعجازه، حيث جاءت فواتح سور القرآن الکريم في أعلى درجات البلاغة من الجودة والإحکام لما تنطوي عليه من روعة الأسلوب وبراعة الاستهلال وجمع المعاني الکثيرة في الألفاظ القليلة.</strong>
<strong>وبتتبعي لما کتبه العلماء في أسرار فواتح السور القرآنية، وبيان براعة الاستهلال فيها وجدت أنهم مُقِلّون في</strong> <strong>الکتابة في هذا الموضوع مما دفعني لعقد العزم مستعينا بالله تعالى للکتابة في هذا الموضوع، وقد وفقني الله تعالى قبل ذلک وکتبت موضوعا في هذه الفواتح تحت عنوان (( براعة الاستهلال فيما افتتح من سور القرآن بالنداء)) وها أنا ذا اليوم بتوفيق من الله أکتب بحثا آخر تحت عنوان (( براعة الاستهلال فيما افتتح من سور القرآن بالأمر)) مبينا فيه أن السور القرآنية المفتتحة بالأمر ست سور، جعلت کل سورة فيها مطلبا، وبيَّنت براعة الاستهلال فيها مع توثيق ذلک بأقوال المفسرين والعزو إلى مصادرها الأصلية، وعزو الآيات إلى سورها، وتخريج الأحاديث المستدل بها من مظانها الأصيلة.</strong>
Search summary
Tact inception with opened Suras.
Scriptwriter
Dr/elsaeed abd elrauof ebraheem
Koran interpretation Professor Assistant at Faculty of Theology and calling Zagazig
The Qur'an is the word of Allah almighty and eternal miracle to inherit the Earth, Allah, Allah challenged the thaqalayn, failed to match his savagery.
The most prominent faces of miracles in the Holy Quran organized style and splendor, and communions prowess in some bruschetta Sura manifestation of miraculous nature, where the Quran openings came in highest eloquence of quality and conditions of the magnificence of style and versatility of inception and many meanings in collection terms .
And follow what written by scientists in the secrets of Koranic fence openings, and indicate where they found initialization prowess decrease in Write in the subject which prompted me to resolved using Allah almighty to write in the subject, and may Allah almighty reads it before that and I wrote a topic in this pastels titled ((brilliantly inception with opened Suras appeal)) and here I am today with a reconciliation of Allah type another search under the title ((brilliantly inception with opened Suras)) indicating that the Koranic fence opened it six sur, made every Sura which requirement, brilliantly demonstrated with document initialization statements mufassireen, attribution, to their original sources, attributed to its verses, And externalize its habitats of adduced chats.
<strong> </strong>
براعة الاستهلال,فيما افتتح من سور القرآن بالأمر,فواتح السور,صيغ الأمر
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38602.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38602_f640fa45e8832ae21fba2edce1c3aac2.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
الإسرائيليات في کتب التفسير الأسباب والآثار
1331
1364
AR
عماد
عطية عبد الرازق
10.21608/fraz.2018.38581
<strong>ملخص بحث</strong><br /> <strong>الإسرائيليات في کتب التفسير الأسباب والآثار</strong><br /> <br /> <strong> لا شک أن القرآن الکريم قد اعتمدت علاقته بالتوراة والإنجيل على التصديق تارة والهمينة تارة أخرى، ومعنى تصديقُه أنه يُقرُّ بقايا الوحي الصحيح فيهما، لکنه في الوقت ذاته يُنکر تحريفاتهما، فهو تصديق في" أصول العقائد التي اتفقت عليها الکتب السماوية، ودعت إليها الرسل "، وذلک مثل دعوة الناس إلى التوحيد وإقامة الدين والتحذير من الشرک وخطره. </strong><br /> <strong> أما تفصيلات الشرائع والأحکام العملية فإن القرآن الکريم يتباين في طرحه مع الکتب السماوية السابقة عليه، نظراً لاختلاف الظرف الزماني والمکاني. </strong><br /> <strong> وأرى أن سرّ هذه الهيمنة يَکمُن في تأسيس القرآن الکريم للمنهج التشريعي والأخلاقي الراقي الذي يحوي مضامين قيمية وأخلاقية لا تقصي الکتب السماوية السابقة ولا تلغيها، وإنما تُقوِّم ما اعتراها من خلل، وتجبر ما أصابها من نقص، وأيضاً تقرر کامل الحقوق والواجبات لأصحابها في إطار الحق الذي تُقرّه والباطل الذي ترفضه.</strong><br /> <strong> وأحب التأکيد على أن الهيمنة القرآنية لا تظهر في کشف عوار الکتب السابقة بعد تحريفها من الناحية العقدية فحسب؛ بل من الناحية التشريعية والأخلاقية والاجتماعية وغيرها، وفي الوقت ذاته تعلن التصديق لما فيها من حق.</strong><br /> <br /> <strong> summary</strong><br /> <br /> <strong>Israeli books explain causes and effects</strong><br /> <br /> <br /> <br /> <strong>There is no doubt that the Quran had adopted his connection to the Torah and the Gospel to ratify at Dominate at other times, meaning that the correct revelation remains believable, but at the same time denying their changes</strong><strong>،</strong><strong>It is believe in "the origins of creeds agreed by the heavenly books, called the Apostles", such as inviting people to standardization and establishment of religion and warning against shirk and dangerous.</strong><strong> </strong><br /> <br /> <strong>Either the details of divine judgments, the Qur'an vary in scarves with heavenly books earlier, given the different temporal and spatial envelope. </strong><strong> </strong><br /> <br /> <strong>I believe that the mystery of this hegemony lies in establishing Qur'an legislative approach and high moral value and ethical content containing no truth divinely past cancel, but are marred by imbalance and lack of force, also decides the entire rights and obligations of the owners within the By right and wrong which reject it.</strong><br /> <br /> <strong>And I like to assert that the Quranic domination does not appear in the earlier books Awar revealed after distorted nodal hand; legislative and ethical and social and other, at the same time Announces certification of its right.</strong><br /> <strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><br clear="all" /></span> </strong>
الإسرائيليات,کتب التفسير,الأسباب,الآثار
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38581.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38581_d3c38b0bc22837d9c39a612b86890226.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
الاستشراق مظاهر ومحاور
1365
1400
AR
يوسف
حمد محمد علي الاطرش
قسم الدعوة ومقارنة الأديان کلية الدعوة الإسلامية جامعة أم درمان الإسلامية
10.21608/fraz.2018.38583
<strong>ملخص بحث</strong>
<strong>الإستشراق مظاهر ومحاور</strong>
<strong>إن دور الاستشراق رغم صعوبة اکتشافه الا انه ظهر بوضوح في بعض الدول الإسلامية، وذلک بتشکيک المسلمين في دينهم عن طريق بعض الوسائل والتي من بينها وسائل التواصل الاجتماعي الحديثة التي لها اکبر الاثر في تغير المجتمعات وخصوصا الشبابية منها ، فاستغل المستشرقون هذه الوسائل وبثوا سمومهم فيها فاختلف المسلمون في القطر الواحد فيما بينهم الي جماعات ، ومازال المستشرقون يبثون افکارهم وسمومهم في تلک الدول .</strong>
<strong>من خلال هذا البحث نوجز بعض النتائج من خلال هذه الدراسة و هي : -</strong>
<strong>1 – ان الاستشراق لم يکف اذاه يوما عن المسلمين منذ الحروب الصليبية الي يومنا هذا .</strong>
<strong>2 – کما ان المستشرقين درسوا بعناية طبيعة الدول الاسلامية قوة وضعفا ، خصوصا النسيج الاجتماعي القائم علي القبلية والتعصب .</strong>
<strong>3 – وجد الاستشراق ارض خصبة في بعض الدول الإسلامية فأنزل معاول الهدم فيها وانجز مهامه بامتياز .</strong>
<strong> </strong>
<strong><br clear="all" /> </strong>
<strong> </strong>
<strong>Search summary</strong>
<strong>Orientalism manifestations and axes</strong>
<strong>Despite the difficulty of detection Orientalism that it emerged clearly in some Islamic countries, Muslim questioning their religion by some means including modern social media that have the greatest impact in changing communities and especially their youth, using these means to happiness and ran Their poison, Muslims differed in diameter is the one between them to groups, happiness still airing their thoughts and their venom in those States.</strong>
<strong>Through this research we summarize some results from this study are:-</strong>
<strong>1 – that Orientalism was not enough hurt him one day about Muslims since the Crusades to the present day.</strong>
<strong>2 – orientalist also studied carefully the nature of Islamic States strength and weakness, especially tribal-based social fabric and intolerance.</strong>
<strong>3. He found Orientalism fertile ground in some Islamic countries, where demolition shovels down and performed his duties with distinction.</strong>
<strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><br clear="all" /></span> </strong>
الاستشراق,مظاهر الاستشراق,محاور الاستشراق
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38583.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38583_43182fc62d503f645217c0959cb1f95f.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
ترجمة القرآن الکريم أنواعها ، وأحکامها ، وضوابطها
1401
1444
AR
أحمد
محمد بن أحمد آل مصوي الغامدي
10.21608/fraz.2018.38586
<strong>ملخص بحث</strong><br /> <strong>ترجمة القرآن الکريم</strong><br /> <strong>أنواعها ، وأحکامها ، وضوابطها</strong><br /> <strong>بعث الله تعالى رسله صلوات الله عليهم جميعاً-إلى خلقه بدعوة واحدة،وشاءت حکمة الله تعالى أن تکون معجزات الأنبياء السابقين في أممهم حسية يراها المشاهدون ، ويعاينها الحاضرون :کناقة صالح، وبرد النار وسلامها على إبراهيم، وعصا موسى، وإبراء الأکمه والأبرص، وإحياء الموتى بإذن الله لعيسى صلوات الله عليهم جميعا، وأکثر ما کانت المعجزات الحسية في بني إسرائيل، وما کان ذلک إلا لفرط بلادتهم، وغلظ حسهم ثم ختم الله تعالى رسله إلى خلقه بمحمد صلى الله عليه وسلم، وکما أيد من قبله بتلک المعجزات الحسية أيده کذلک بکثير منها، کتلک التي کان يطلبها المشرکون تعنتاً، فيجابون إلى بعضها ولا يؤمنون , ولا يجابون إلى أکثرها، رحمة من الله تعالى أن ينزل بهم العذاب عند تکذيبهم بها</strong><strong>.</strong><br /> <strong>لکن المعجزة الکبرى لهذا النبي الخاتم صلى الله عليه وسلم کانت من نوع آخر، إنها المعجزة الباقية، التي تخاطب الأجيال في کل عصر، يراها ويقرؤها الناس في کل حين، إنها القرآن الکريم، الذي أعجز أرباب الفصاحة، وأسياد البلاغة في زمانهم , -کما يشهد بذلک سوق عکاظ -فسما بيانه، فکان المعجزة الباقية للرسالة الخاتمة.</strong><br /> <strong>إن اختصاص النبي الخاتم صلى الله عليه وسلم بمعجزة القرآن الباقية خلافاً للرسالات السابقة يأتي إيضاحه وتعليله کذلک في حديثه صلوات الله وسلامه عليه:(ما من الأنبياء نبي إلا أعطي من الآيات ما مثله آمن عليه البشر، وإنما کان الذي أوتيته وحياً أوحاه الله إلي ، فأرجو أن أکون أکثرهم تابعاً يوم القيامة).</strong><br /> <strong>ولقد عمد کثير </strong><strong>من المستشرقين ، وأصحاب العقائد المنحرفة فتناولوه بالترجمة والتفسير باسم الإسلام والعمل على نشره، وهدفهم تضليل الناس، وتنفيرهم منه، وصدهم عنه . </strong><br /> <strong>وقد في بحثي المتواضع أنواع ترجمة القرآن الکريم , وأحکامها , وضوابطها , ومواقف علماء الأمة من هذا العمل قديماً وحديثاً .</strong><br /> <strong><br clear="all" /> </strong><br /> <strong>Search summary</strong><br /> <strong>Translation of the Qur'an</strong><br /> <strong>Types, and their provisions, and controls</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Almighty Allah sent messengers prayers Allah created them all-to invite one, Allah almighty wisdom wished to be miracles of prophets in their Nations, and viewers see sensory look like Saleh, as attendees and hail, fire and peace for Abraham, Moses, and stick his feeding and discharge the leper, raise the dead With the permission of Allah for Jesus prayers of Allah upon them all, and what more she wonders in sensual, Israel built only for their stupidity, hyper thicken their Almighty Allah then seal the Apostles to his creation of Mohamed Allah bless him and grant him peace, as endorsed by him that miracles also supported many sensual, as was required by the mushriks t Hardship, some find it funny and believe in, and I don't find it funny to most, mercy from Allah almighty to descend their agony when their denial.</strong><strong>.</strong><br /> <strong>But the great miracle that prophet Allah bless seal upon him was of another sort, it's a miracle, which address the generations in every age, sees and reads people all the time, it's the Koran, which I can't articulate employers, masters of rhetoric in their time,-as evidenced by icarly-SAMA, was the brightest Coat the remaining message conclusion.</strong><br /> <strong>The Prophet Allah bless him and seal the remaining Quran miracle contrary to previous messages come in as explained and explained the prayers of Allah and safety: (no prophets Prophet but I like the security of verses by humans, but who says: "Allah revealed to saluted, I should be most A follower of doomsday).</strong><br /> <strong>I have baptized many Of deviant beliefs, orientalist, questions of translation and interpretation in the name of Islam and to disseminate, and cramming mislead people, and alienated from it, and repulsed him.</strong><br /> <strong>The humble research have in types of translation of the Qur'an, and judgments, and controls, and the positions of the nation's scholars of this old & new.</strong><br /> <strong><br clear="all" /> </strong><br /> <strong> </strong>
ترجمة القرآن الکريم,أنواع ترجمة القرآن,أحکام ترجمة القرآن,ضوابط ترجمة القرآن
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38586.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38586_63a803f6974369f55745dd678d472bb8.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
إسقاط الجنين المشوه وموقف الفقهاء منه
1445
1488
AR
عبد الرحمن
مهنا منور الجهني
جامعة أم القرى – کلية الشريعة والدراسات الإسلامية
قسم الشريعة – تخصص فقه
10.21608/fraz.2018.38588
<strong>الملخص العربى</strong><br /> <strong>الحمد لله رب العالمين وصلى الله وسلم وبارک على أشرف الأنبياء والمرسلين نبينا محمد وعلى اله وصحبه وبعد:</strong><br /> <strong>إن من أشرف العلوم وأجلها (علم الفقه بالدين) لما لهذا العلم من ارتباط قوي بحياة المسلم، ودينه، من عبادات، ومعاملات وغيرها، ولابد للأمة من فقهاء يرشدونهم ويدلونهم إلى ما فيه صلاح دينهم، ودنياهم</strong><strong>.</strong><br /> <strong>وإن من نعم الله عز وجل وآياته، ما شرعه الله لعباده من النکاح، والذي يحوي حکماً عظيمة، ومن تلک الحکم بقاء النسل البشري</strong><strong>.</strong><br /> <strong>وبناء عليه تم اختيار بحثي هذا وهو بعنوان "</strong><strong>إسقاط الجنين المشوه وموقف الفقهاء منه</strong><strong>"</strong><strong> وقد حاولت في هذا البحث أن أعطي المساحة عن جهود فقهية علمية بذلها علماؤنا الأجلاء مبيناً أصل النازلة، وما لحقها من تطورات، وترتب عليها من أحکام، وعلى ماذا بُنيت هذه الأحکام، ورصد جهود العلماء عبر البحوث، والفتاوى، والمؤتمرات العلمية، والقرارات الصادرة بشأنها، وکيف کان اختلاف تناولهم لهذه النازلةً</strong><strong>.</strong><br /> <strong>وقد تناولت فى هذا البحث عدة محاور وهى: </strong><strong>المحور الأول: تعريف الإسقاط ، والجنين ، والجنين المشوه. ثم المحور الثاني: أنواع التشوهات ، وأسبابها ، وطرق معرفتها ، ونسبتها. وأيضاً المحور الثالث: تاريخ النازلة. ثم بعد ذلک المحور الرابع: الموقف الفقهي من إسقاط الجنين المشوه. وبعده المحور الخامس: الموقف الفقهي من إسقاط الجنين المشوه بعد نفخ الروح إذا شکل خطراً على حياة الأم. والمحور السادس: طرق الوقاية من التشوهات. ثم المحور السابع: البحوث والقرارات والفتاوى والمقالات والمؤتمرات بشأن هذه النازلة، ثم الخاتمة. </strong><br /> <strong>هذا، وأسأل الله تعالى أن يجعل هذا البحث خالصا لوجهه الکريم.</strong><br /> <strong>والحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات.</strong><br /> <br /> <br /> <strong>Summary of the Research</strong><br /> <strong>Praise be to Allah, peace be upon his prophet mohammed, his family, and companions.</strong><br /> <strong>Jurisprudence is one of the most honored sciences, as it is related to the Muslim's life and religion; services and dealings … etc. </strong><br /> <strong>The nation should have jurisprudents to guide them to the best for their religion and life. From the grace of Allah, he permits marriage for his servants. It has many advantages ad keeping the human seed. </strong><br /> <strong>So I have chosen my research by title "Abortion of the deformed embryo and the jurisprudents' opinion". I have dealt with the efforts of the jurisprudents in this matter and its sequences and decisions across the researches, Fatawa, and scientific conferences. And how they have dealt this case this differently.</strong><br /> <strong>I have put this research in some main chapters: First, Definition of the Abortion, the Embryo, and the Deformed Embryo.</strong><br /> <strong>Second: Kinds of Deformities, their causes, ways of recognizing them, their percentage. Third: Date of the problem. Fourth: the jurisprudents' situation from the Abortion of the Deformed embryo. Fifth: the jurisprudents' situation from the Abortion of the Deformed Embryo after having the spirit if it causes a danger on the mother's life. Sixth: Methods of protection from Deformities. Seventh: Researches, Decisions, Fatawa, Articles, and conferences related to this case. Then be the conclusion.</strong><br /> <strong>May Allah accept this little Effort!</strong><br /> <strong>Praise be to the Goodness Allah.</strong><br />
إسقاط الجنين,حکم الجنين المشوه,موقف الفقهاء من إسقاط الجنين المشوه,الا
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38588.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38588_fbcf3f95729dfe109dd01bcf2988d9df.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
تحفة الطالب وفرحة الراغب لأبي حامد الصابوني تحقيق ودراسة
1489
1546
AR
منى
محمد مبخوت الحمدان
کلية العلوم والدراسات الإنسانية, بجامعة الأمير سطام بالأفلاج
mona.alhamdan55@gmail.com
10.21608/fraz.2018.38590
تحفة الطالب وفرحة الراغب,أبو حامد الصابوني,تحقيق ودراسة
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38590.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38590_6f1ea62864882b87a2008ad691dd056f.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
آيات الصيام الواردة في سورة البقرة دراسة مقارنة لأقوال العلماء"
1547
1598
AR
فاطمة
جبران القحطاني
کلية الشريعة وأصول الدين
جامعة نجران
10.21608/fraz.2018.38591
الملخص العربى
<strong>الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم، وعلى آله وصحبه وسلم تسليما کثيرا، وبعد:</strong>
<strong>فقد يسر الله تعالى أن أکتب هذا البحث المتواضع، والذي تناولت فيه آيات الصيام الواردة في سورة البقرة، جامعة من خلاله لأنواع التفسير، من التفسير الموضوعي، والتفسير التحليلي، والتفسير المقارن.</strong>
<strong>حيث وضعت عناوينه مستمدة من التفسير الموضوعي، وقسمت الآيات باعتباره، ثم بدأت بدراسة الآيات دراسة تحليلية، کتبت فيها ما يسر الله من تفسير لغريب وقراءات وبلاغة، وفسرتها تفسيراً إجمالياً ميسراً، وختمت بالفوائد التي رأيت من کل آية، ثم ختمتها بدراستها دراسة مقارنة فقهية جامعة بين أقوال المفسرين والعلماء في المذاهب الأربعة، ورجحت في کل مسألة ذکرتها بما رأيته صواباً، فإن أصبت في ذلک فمن الله وحده ، وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان.</strong>
<strong>وقد اتبعت في کتابة البحث المنهج العلمي الصحيح، من کتابة للآيات بالرسم العثماني، وتخريج الأحاديث، وتوثيق النصوص، ومراعاة قواعد الإملاء والنحو، وغيرها من المناهج العلمية في کتابة البحث العلمي.</strong>
<strong>هذا، وأسأل الله تعالى أن يجعل هذا البحث خالصاً لوجهه الکريم.</strong>
<strong>والحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات.</strong>
<strong>Arabic Summary</strong>
<strong>Praise Be to Allah, Peace be upon His prophet mohammed, his Family, and companions.</strong>
<strong>Allah helps me to write this research. I have dealt with fasting verses in surat El-Baqara. I have gathered some sorts of interpretations, the objective, the analyzing and the comparative ones.</strong>
<strong>I have put its headlines according to the objective interpretation, also divided the verses by considering it I have started studying the verses by considering it. I have started studying the verses in analyzing methodology. I have written the interpretation, tongues of reciting, and figures of speech. I have introduced a wholly vacillated interpretation. I have concluded by benefits of each verse. I have finished by a comparative jurisprudent study followed a method of the four- parties in jurisprudence. I have chosen the righteous matter in each case. If I am rightful, that is the grace of Allah alone. If I do mistake, that is myself and the devil. </strong>
<strong>I have followed the right scientific method in writing the research. I have written the verses by ottoman script of writing.</strong>
<strong>I have testified the hadiths. I also have documented the texts. I have kept the right methods of dictation and grammar, and all the scientific methods in writing the research. </strong>
<strong>May Allah accept my little work!</strong>
<strong>Thanks to my Goodness Allah.</strong>
<strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><br clear="all" /></span> </strong>
آيات الصيام,سورة البقرة,دراسة مقارنة,أقوال العلماء
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38591.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38591_20e95e7b3f57bc212b8ebfc79343b5a5.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
تقريرات القرآن الکريم لعبودية المسيح عليه السلام
1599
1648
AR
بسمة
أحمد جستنية
جامعة طيبة – المدينة المنورة
کلية الآداب والعلوم الإنسانية
قسم الدراسات الإسلامية
10.21608/fraz.2018.38593
<strong>تقريرات القرآن الکريم لعبودية المسيح</strong>
<strong> </strong><strong>الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على خاتم الأنبياء والمرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين وبعد، فهذا بحث کتبته </strong><strong>ردا على دعاوى النصارى في أن القرآن الکريم قرر لاهوت المسيح</strong><strong>u</strong><strong> وناسوته، وبينت فيه استدلالاتهم الخاطئة المبنية على خلط وجهل بالمعاني وزيغ في القلوب، وعنونت له: تقريرات القرآن الکريم لعبودية المسيح </strong><strong>u</strong><strong>، وفيه عرضت لدحض دعاويهم والتأکيد على أن عيسى عبد لله تعالى ورسول من رسل بني إسرائيل، وأنه بشر من البشر، رفعه الله إليه وسينزل آخر الزمان، وسيجري عليه ما يجري على البشر عموما من الموت والبعث بما يدحض دعاوى النصارى في إلوهية المسيح </strong><strong>u</strong><strong>. وقد جعلت البحث في ستة مباحث سبقها تمهيد: في بيان معنى العبودية والتعريف بالمسيح </strong><strong>u</strong><strong> من خلال القرآن الکريم . والمبحث الأول عنونت له بإثبات عبودية المسيح باعتبار خلقه بکلمة الله وروحه. والمبحث الثاني: عبودية المسيح </strong><strong>u</strong><strong> باعتبار التصريح بعبوديته لله تعالى. أما المبحث الثالث فکان عنوانه عبودية المسيح </strong><strong>u</strong><strong> باعتبار البشرية. ثم المبحث الرابع: عبودية المسيح باعتبار الرسالة وتحقيق العبودية. والخامس وعنوانه: عبودية المسيح باعتبار قبضه ورفعه إلى السماء. وأخيرا المبحث السادس:عبودية المسيح عليه السلام باعتبار نزوله وموته.</strong>
<strong>وقد أثبت من خلال البحث تقريرات القرآن الکريم،وحاصل أقوال أهل العلم قديما وحديثا المؤکدة أن المسيح عبد مخلوق وليس إلها معبودا وليس في أي منها ما يوافق دعوى النصارى أن المسيح ابن لله وأنه جزء من الله. تعالى الله عن ذلک. والله أسأل أن ينفع بهذا العمل، وأن يجعله علماً نافعاً وعملاً خالصاً متقبلاً.</strong>
<strong><br clear="all" /> </strong>
<strong>Summary of the Research</strong>
<strong> the Holy Quran Reports About Christ Slavery</strong>
<strong>Praise be to Allah, and peace be upon his prophet mohammed, his family and companions.</strong>
<strong>I have written this research as an answer to the claim of the Christians that the holy Quran reports the Christ deity. I have pointed out their false illustrations that based on their ignorance with the meanings, and their misleader hearts. I have put the title: "the Holy Quran Reports About the Christ slavery". I have pointed out their false claims, and made sure that Jesus is a slave to Allah, and a prophet form the children of Israel prophets. He is a man from humans. Allah raised him to the heaven, and he will descend at the end of this world. He will die as all humans and he will raise from the dead. That will defeat the Christians claims of the Christ deity. I have made the research in six chapters and a preface about the clearness of the slavery meaning, and defining the Christ by the Holy Quran. The first chapter: the Christ slaver prove by considering his creation by the word of Allah and his spirit. Second, the Christ slavery by considering his announcing himself as a slave to Allah. Third, the Christ slavery by considering his humanity.</strong>
<strong>Fourth, the Christ slavery by considering his death and raising up to the heaven. Sixth, the Christ slavery by considering his descending and his death.</strong>
<strong>I have proved the Holy Quran reports, and the conclusion of the scholar's opinions, that the Christ is a created slave, not a god, and not a son of a god or a part of Allah as the Christians claim falsely.</strong>
<strong>May Allah accept my little efforts!</strong>
<strong>Thanks To My Goodness Allah.</strong>
<strong> </strong>
<strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><br clear="all" /></span> </strong>
تقريرات,القرآن الکريم,عبودية المسيح
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38593.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38593_d688cc3367b3b4ade5b3fe25b6161019.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
موقف محمد شحرور من الوحي دراسة تحليلية نقدية
1649
1728
AR
هبة
صالح القرشي
جامعة أم القرى
کلية الدعوة وأصول الدين
المملکة العربية السعودية
قسم العقيدة
10.21608/fraz.2018.38594
<strong>ملخص بحث</strong><br /> <strong>موقف محمد شحرور من الوحي</strong><br /> <strong>دراسة تحليلية نقدية</strong><br /> تنوعت مواقف المفکرين المعاصرين من الوحي تنوعا کبيرا شغل المختصين والدارسين؛ لما أحدثته من قلق عميق لدى عامة المثقفين والباحثين، بتوجهها إلي تبني منهجية جديدة تخالف نهج القدماء في تفسير القرآن الکريم، هذه المنهجية تدعو إلى أمرين:<br /> <strong>الأول</strong>: تجاوز التفسير التراثي للقرآن من مناهج وأدوات تحليلية، بحجة أنها تمثل فترة زمنية معينة أطلق عليها اسم العالمية الأولى.<br /> <strong>الثاني</strong>: الأخذ بمناهج جديدة تلاءم الفترة الزمنية الحالية، العالمية الإسلامية الثانية.<br /> وقد حمل لواء هذه الدعوة مجموعة من الباحثين، أبرزهم: الدکتور مُحَمَّد شحرور الأستاذ الجامعي السوري. صاحب الفکر المارکسي والذي حاول إلباسه - بشتى الطرق-کتاب الله- عز وجل- بلي أعناق نصوص الذکر الحکيم لتوافق مذهبه، تحت عنوان زخرفه بـ" الکتاب والقرآن قراءة معاصرة " الذي حاول فيه تناول القرآن الکريم بمناهج وأدوات معاصرة، مثل: المنهج البنيوي، والمنهج الجدلي...؛ فشعرت بخطورة طرحه على عامة المسلمين فضلا عن مثقفيهم، ممن قد يغتر بأسلوبه "علمي الادعاء" حيث يوهم القارئ باستيعاب نصوص القرآن وترتيبها وبتالي فهمها وصياغتها في "قراءة جديدة" بها يشارک في حل أزمة الفکر الإسلامي المعاصر، وهي في الحقيقة افتراضات وتصورات محضة لا أدلة ولا براهين عليها إلا ما قام به مخالفا ومحطما لکل خصائص ونظم ومعاجم اللغة العربية، حيث قام باجتثاث المفردات من سياقها وتجريدها من معانيها الحقيقة؛ لأنه وکما أشار- إلي عالمية الفکر الإسلامي- في أحد کتبه."إنه کتاب موجه إلي کل إنسان عربي وغير عربي مؤمن أو ملحد وإلي کافة الاتجاهات العقدية، وأن کل إنسان سيجد شيئا فيه يدخل ضمن قناعته الخاصة وقد يجد ما کان يبحث عنه".<br /> ومن هنا تکمن أهمية هذا البحث لکشف زيغ وتضليل هذا الفکر، لذا سأبدأ في تحديد منهجه والأسس التي بنا عليها فکره من خلال استقراء جميع مؤلفاته حتى يسهل تشخيص الأطر التي تدخل ضمن العملية النقدية ومن خلال ذلک أوضح موقفه من ثبوت الوحي ومنهجه الذي اعتمده في تأويل "آيات الکتاب الموحى به إلي محمد أو الوحي بشقيه".<br /> ولقد اعتمدت المنهج التحليلي النقدي في نقاشي لفکر الدکتور الشحرور ووجهتي في هذا بيان موقفه من الوحي وثبوته ومنهجه في تعامله معه مستخدمة في ذلک النقاش العقلي.<br /> <strong><br clear="all" /> </strong><br /> <strong>Search summary</strong><br /> <strong>Position Mohamed shahrour of revelation</strong><br /> <strong>Critical study</strong><br /> <strong>Contemporary thinkers positions varied from revelation varied job specialists and scholars to the deep concern among public intellectuals and researchers to adopt a systematic approach violates the new ancients in interpreting the Qur'an, this methodology calls for two things:</strong><br /> <strong>I</strong><strong>: Heritage interpretation of Qur'an override methods and analytical tools, arguing that they represent a certain time first world dubbed.</strong><br /> <strong>II</strong><strong>: The introduction of new curricula matches current time period, the Islamic world second.</strong><br /> <strong>The Brigade has invited a group of researchers, notably: Dr Mohamed shahrour Syrian University Professor. Marxist thought and owner who tried to wear-in many ways-the book of Allah-the Almighty-necks gilded compatibility wise male texts, themed decoration "book and contemporary reading Quran" who tried to address the Qur'an by contemporary tools and methodologies, such as: structural method, and dialectic approach. It felt dangerous to put on Muslims as well as their intellectuals, who had deceived the scientific claim "style where the reader absorb purported texts of the Quran and arrange them in a following and understanding" new reading "involved in resolving the crisis in contemporary Islamic thought, which is actually a purely assumptions and perceptions no evidence and no The only evidence against and breaking all the characteristics and Arabic language dictionaries and systems, uproot vocabulary from context and stripped of sense really, because as pointed out-to the Universal Islamic thought-in one of his books. " It's a book addressed to Arab and non-Arab, every human being is locked or an atheist and all nodal trends, and that everyone will find something in it within his own conviction and he may find what he was looking for. "</strong><br /> <strong>Here lies the importance of this research to uncover the chromatic aberration and mislead this thought, so I'll select systematize and our foundations that idea through the extrapolation of all works so easily diagnose frames within cash process through the position of invariance of revelation and his methodology adopted in construing "verses inspired book b To Mohamed or revelation of naughty. "</strong><br /> <strong>The analytical approach adopted the cash in my discussion to my Dr thought in this, Blackbird position of revelation and proved method in dealing with using mental debate.</strong><br />
محمد شحرور,الوحي,الحداثة,دراسة,تحليلية,نقدية
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38594.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38594_4c73731bbcc5bf7ed2bbec435ac639ce.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
موقف المستشرق الهولندي فنسنک من علاقة الرسول صلى الله عليه وسلم مع اليهود في المدينة قبل معرکة بدر
1729
1758
AR
العنود
طاحوس فلاح القحطاني
جامعة الدمام – کلية الآداب
10.21608/fraz.2018.38598
الملخص العربى
الحمدُ للهِ ربِّ العالمين، والصلاةُ والسلامُ على أشرف المرسلين، نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين، وبعدُ:
فيظهر جليًّا لکل دارسٍ مُنصف لتاريخ الحضارة الإنسانية مدى اعتماد الحضارة الغربية في بداية نشأتها على إرث وإنجازات الحضارة الإسلامية، بطرقٍ وقنواتٍ عدة، علماً بأن بعض الدراسات الغربية تُقَلِّل مِن هذا الأثر، أو تحصره في مجالات ضيقة! ولقد کان مِن نتائج وآثارِ هذا التواصل بين الجانبين: اهتمامُ الغرب بدراسة الشرق بصفة عامة، والعالم الإسلامي بصفة خاصة؛ مما أدى إلى ظهور حرکة الاستشراق، ثم مِن بعدها حرکةُ الاستعمار وبذلک أصبح العالم الإسلامي هدفًا للحرکتين.
ولقد اهتمَّ المستشرقون اهتمامًا کبيرًا بدراسة الإسلام والحضارة الإسلامية بصفة عامة، والسيرة النبوية بصفة خاصة.
ويُعَدُّ أ.ج.فنسنک مِن بين أبرز المستشرقين الذين تَصَدَّوْا لدراسة الإسلام؛ حيث يُعَدُّ مِن أبرز أرکان الاستشراق الهولندي؛ لما له مِن کتابات وبحوثٍ ودراسات، ومُعظَمُها في السيرةِ النبوية، وأصبحتْ کتاباته مرجعًا لمن جاء بعدَه مِن المستشرقين.
ومِن بين الدراسات التي قام بها: "محمدr ويهود المدينة"؛ حيث أثار الکاتبُ العديدَ مِن الشبهات حول بداية الدعوة الإسلامية وأثر اليهود على العقيدة الإسلامية، وأسباب إجلاء اليهود من المدينة، ونظرًا لمجافاة الکاتبِ المنهجَ العلمي في بعضِ ما أورده مِن آراء في هذا الکتاب وخاصة في علاقة الرسولr واليهود في المدينة قبل معرکة بدر.
وقد تناولت فى هذه الدراسة أربعة مباحث وهي: المبحث الأول: المدارس الإستشراقية الهولندية، ثم المبحث الثانى: نبذة عن المستشرق الهولندى أرنت جان فنسنک (1882 – 1939م)، وبعده المبحث الثالث: رؤية فنسنک حول شخصية النبي صلى الله عليه وسلم. وأخيراً المبحث الرابع: نظرة المستشرق الهولندى فنسنک من علاقة الرسول صلى الله عليه وسلم مع يهود المدينة.
هذا، وأسأل الله تعالى أن يجعل هذا البحث خالصا لوجهه الکريم.
والحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات.
<strong>Arabic Summary</strong>
<strong>Praise be to Allah, peace be upon his prophet mohamed, his family, and companions.</strong>
<strong>Every just researcher of the human - Civilization history sees clearly the dependence of the western – civilization on the heritage and achievements of the Islamic- civilization in many ways and canals. Some western – studies reduce from this effect, or make it only in narrow fields. From the results of the communication between the two sides: the interest of the west by studying the East generally; and the Islamic world especially. That is the colonization. </strong>
<strong>So that the Islamic – world becomes a target for the two motions.</strong>
<strong>The orientalists have interested most by studying the Islamic – civilization and Islam in general, and the prophet life especially.</strong>
<strong>A.G. fensink in is one of the most orientalists interested in studying Islam. And the main stone in the Dutch orientalism. He has many writings, researches and studies, mostly in the prophet's life "sira", his works become a resource for who followed him from orientalists.</strong>
<strong>From his studies: "mohammed; peace be upon him, and the jews in madina". The writer erects many doubts about the beginning of Islam and the influence of jews on the Islamic and the influence of jews on the Islamic creed, and the reasons of rejecting the jews from madina. </strong>
<strong>The writer leaves the scientific methodology in some opinions in this book, especially what is concerned to the relationship between the prophet; peace be upon him, and the jews in madina before Badr battle.</strong>
<strong>I have dealt with four points: First, Dutch orientalist schools. Second, summary about the Dutch orientalist arnet Gan fensink (1882 – 1939). Third, fensink overview about the character of the prophet mohammed; peace be upon him. Fourth, fensink overview about the relationship between the prophet; peace be upon him, and the jews in madina. </strong>
<strong>May Allah accept my little work!</strong>
<strong>Thanks to my Blessing God.</strong>
الاستشراق,المستشرق الهولندي,فنسن,علاقة الرسول مع اليهود في المدينة,معرکة بدر
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38598.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38598_e2f679b61e1e7cded101fa6ec8469861.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
الصبر أساس الانتصار مفاهيم ونماذج قرآنية
1759
1804
AR
حسين
علي الزومي
قسم القرآن وعلومه، جامعة القصيم
10.21608/fraz.2018.38606
<strong>ملخص البحث:</strong><br /> <strong>تناول</strong><strong>هذا البحث مفاهيم ونماذج لإيضاح حقيقة الصبر والانتصار من خلال النصّ القرآني، وتمثلت مشکلة البحث في محاولة الوصول إلى المفاهيم الصحيحة للصبر والانتصار من خلال الآيات القرآنية، وذلک عبر بعض النماذج القرآنية، وکان الهدف بيان المفهوم الصحيح للصبر والانتصار، والعلاقة بينهما، وتوضيح حقيقة الابتلاء بالأعداء، وإبراز صبر موسى ويوسف عليهما السلام على الابتلاء، وکذلک الرسول صلى الله عليه وسلم والصحابة رضي الله عنهم، وإظهار عاقبة ذلک بالانتصار؛ معتمداً في ذلک على المنهج الاستنباطي لاستخراج الحقائق القرآنية مدعّمة بالأدلة الواضحة؛ وقد کان من أهم النتائج: أن کلمة (الصبر) تستخدم بحسب سياقاتها في الآيات القرآنية، وأن الصبر يأتي في القرآن بصور شتى مؤداها وعاقبتها الانتصار، وأن سنة الله الکونية اقتضت أن يکون للمؤمنين أعداء لما فيه من الابتلاء والتمحيص الذي هو سبب ظهور الصبر، ومن ثمّ عاقبته الانتصار، وأن موسى عليه السلام عَرَف أن الصبر من مؤهلات أرباب القيادة، وطبّق ذلک، وأن يوسف عليه السلام بيّن أن الانتصار الکبير ما حدث إلا بسبب الصبر، وأن الانتصار الذي حصل للصحابة رضي الله عنهم جاء مشروطا بالصبر، وقد وفّوا بذلک وانتصروا من بعد ذلّة.</strong><br /> <strong>الکلمات المفتاحية: الصبر؛ الانتصار؛ مفاهيم قرآنية؛ موسى عليه السلام؛ يوسف عليه السلام؛ الصحابة.</strong><br /> <strong><br clear="all" /> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Patience is the basis of victory</strong><br /> <strong>concepts and examples from the Qura’an</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">Dr. Hussein Ali Omar Alzomi</span></strong><br /> <strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">Al Qassim University</span></strong><br /> <strong>Abstract:</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>This research dealt with concepts and models to clarify the mention of patience and victory through the Quranic text. The Problem of the research was to try to reach the real concepts of patience and victory through the Quranic verses through some examples and role models from the Quran .The aim was to clarify the real meanings of patience and victory ,and the link between them, And to clarify the fact of being plagued by enemies, and to highlight the patience that Moses and Joseph peace be upon them had when were plagued by enemies, as well as the companions of the Prophet, May Allah Bless Them All, and to show that the consequence of patience is victory; relying on the deductive approach to extract the Quranic facts supported by clear evidence; The most important results were: The word (Patience) is used according to the context in the Quranic verses, and that patience comes in the Quran in various forms all of them lead to the fact that the consequence of patience is victory, and that Sunnatullah (the Law of Allah) on earth required that the believers have enemies for what it is has of plague and scrutiny which are the reason for the emergence of patience, and it’s consequence (victory), and Moses peace be upon him defined patience to be one of the qualifications of leadership, and applied it , And Joseph peace be upon him showed that the Great Victory happened only because of patience, and the victory that happened to the Companions ,May Allah Bliss Them All, came conditioned by patience, and they did so and won after the humiliation.</strong><br /> <strong>Keywords: patience; victory; Quranic concepts; Moses peace be upon him; Joseph peace be upon him; companions.</strong><br /> <strong> </strong>
الصبر,فضل الصبر,أساس الانتصار,مفاهيم ونماذج قرآنية
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38606.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38606_9a8f30a7ea891aed049f800a607634e1.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
التدرج في دعوة النبي صلى الله عليه وسلم
1805
1860
AR
فهد
عامر العجمي
کلية التربية الأساسية
بالهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب بدولة الکويت
10.21608/fraz.2018.38610
<strong>ملخص البحث</strong><br /> <strong>التدرُّج باب عظيم من أبواب الدعوة إلى الله تعالى، وهو علم يحتاج إلى فقه کامل بأحکام الدين، ولا أعني بالفقه، حفظ النصوص وأقوال الأئمة، بل کلمة الفقه کلمة واسعة تعني أکثر من ذلک، فالفقه هو العلم بالأحکام ونصوصها ثم ربط هذه الأحکام بعضها ببعض في إطار واحد، تظهر فيه محاسن الشريعة ومقاصدها، وحکم الله تعالى في تشريع شرائعه وأحکامه.</strong><br /> <strong> ويعتبر التدرج في الدعوة إلى الله تعالى خصيصة من أهم الخصائص التي تيسِّر قَبول دين الإسلام، وتحمُّل تکاليفه، وتطبيقه في الواقع، ومعناه التقدم خطوة خطوة، والبَدْء بالأهم فالمهم؛ للترقي إلى أعلى المراتب. </strong><br /> <strong>ومن أهم دعائم التدرُّج هو علم هذه الأولويات، حتى يتسنى للداعية أنْ يعلم من أين يبدأ، وما هو الذي يجب أنْ يطبق أولاً وإلى ماذا يتدرج منه، ولا يکفي أنْ يکون الداعية عالماً بأحکام الدين، حافظاً لها، عالماً بمقاصد الشريعة الإسلامية ومدرکاً لأصولها، بل يجب عليه کذلک أنْ يلم بواقع المجتمع، ويدرس ما فيه من طبائع وصفات ويشخص ما فيه من علل وأمراض، حتى يتمکن من علاجها. </strong><br /> <strong>وإذا أراد الداعية أن يقيم مجتمعاً إسلامياً يلتزم أفراده بشريعة الله تعالى، فلا يتوهم أن ذلک يتحقق له دفعة واحدة، بل لا بد أولاً من التهيئة النفسية والفکرية للمدعوين، وذلک بتقديم الأهم من الأمور على المهم منها، والتدرج من المألوف الذي اعتادوا إلى الجديد الذي يهدف إلى إيصالهم إليه، ومن کليات الأمور إلى الجزئيات منها، ولا يباشرهم بالإصلاح دفعة واحدة، فإن ذلک يعتبر مصادمة لهم، وتنفيرًا عن قبول أوامر الدين ونواهيه.</strong><br /> <strong><br clear="all" /> </strong><br /> <strong>summary</strong><br /> <strong>Great door of gradient doors call Allah almighty, and he is aware he needs to complete the provisions of laws on religion, and I don't mean doctrine, memorizing and sayings of the imams, but Word wide Word Fiqh means more, Fiqh is the science of the provisions and texts and then linking those provisions together in one window, showing the beauties of Shariah law And targets, and the rule of Allah almighty in the legislation of laws and provisions.</strong><br /> <strong>The gradient is to call Allah almighty most important feature characteristics that facilitate acceptance of the religion of Islam, and afford it, and apply it in fact meant progress step by step and start with first things first; for promotion to higher ranks. </strong><br /> <strong>One of the main pillars of the gradient is aware of these priorities, so calling to find out where it starts, and what must be applied first to what moves him, not enough to be calling for a debt provisions maintained her, knowing the purposes of Islamic law and aware of its origins, but also mastered the reality Community, and examines its natures recipes and personalized the ailments and diseases, so he could be treated. </strong><br /> <strong>If the Minister can establish an Islamic society members committed to the law of Allah almighty, no fancy that it happen to him at once, but must first initialize the intellectual and psychological for your guests, providing most of the important things, and the gradient of the ordinary who are accustomed to the new one which aims to Drive them to, and fattening things colleges, don't start them on reform at once, this is a clash, even more disgusting accepting orders and prohibitions of religion.</strong><br /> <span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"> </span>
التدرج في الدعوة,دعوة النبي صلى الله عليه وسلم
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38610.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38610_6f7bd9bcdb09ead4f4b57ba083300eea.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
القول في وحدانية الصانع تعالى للإمام المتکلم النظار أبي القاسم سلمان بن ناصر الأنصاري المتوفى سنة: 512ه دراسة وتحقيق
1861
1896
AR
خالد
حماد حمود العدواني
کلية التربية الأساسية
في دولة الکويت
10.21608/fraz.2018.38616
<strong>ملخص بحث</strong>
<strong>القول في وحدانية الصانع تعالى</strong>
<strong>للإمام المتکلم النظار</strong>
<strong>أبي القاسم سلمان بن ناصر الأنصاري</strong>
<strong>المتوفى سنة: 512ه</strong><strong>جرياً</strong>
<strong>إن عقيدة التوحيد بمختلف أنواعها ومراتبها تعتبر القضية الکبرى في دين الإسلام، ويتجلى ذلک جليا من ثنايا نصوص الکتاب والسنة، بل عقيدة التوحيد هي الحجر الأساس لکل الملل السماوية.</strong>
<strong> ومن خلال تأملنا في کتاب الله تعالى نجد أن القرآن الکريم قد وضع أسس الاستدلال على وحدانية الله تعالى، ولأجل أن دلالة التمانع هي من أهم طرق القرآن الکريم في إثبات الوحدانية، فقد اعتمد علماء الکلام عليها في إثبات الوحدانية، واعتنوا بها، وقدموها على جميع أدلة الوحدانية، بل حکى أبو جعفر السمناني (ت: 444ه) اتفاق المسلمين على صحة دلالة التمانع، وقال ابن الحنبلي (ت: 634ه): " وهذا الدليل معتمد أرباب الکلام من أهل الإسلام.</strong>
<strong> وهذا أيضا ما جعل إمام الحرمين الجويني (ت: 478ه) يبتهل إلى الله عز وجل في أن يجنبه مذهبا يحيد به عن الاستدلال بدلالة التمانع، حيث يقول: " فإلى عز وجل الابتهال في أن يجنبنا مذهبا يورطنا في إبطال دلالة التمانع، وهي حجاج الله تعالى على خلقه في محکم کتابه"، ويقول أيضا في موضع آخر: " ..... ولکن لو سلکنا هذا المسلک، کان ذلک حيدا منا عن دليل التمانع، وتشبثا بطريقة أخرى في الدلالة، وإنما عظم تناقش المتکلمين في دلالة التمانع من أنها هي الدلالة المنصوص عليها في کتاب الله". </strong>
<strong> غير أن دلالة الآية الکريمة تختلف عن دلالة برهان المتکلمين؛ وذلک لأن تالي الدليل في الآية إنما هو فساد السماوات والأرض، وتالي الدليل في برهان المتکلمين هو اجتماع الضدين أو ارتفاعهما أو عجز أحدهما، وأيضا: من حيث الشکل فإن الدليل في الآية قياس استثنائي اتصالي، استثني فيه نقيض التالي لينتج نقيض المقدم، والدليل في برهان المتکلمين قياس اقتراني مرکب من شرطية متصلة وحملية. </strong>
<strong> والنص المحقق الذي نحن بصدد إخراجه والاعتناء به اعتنى أيما عناية ببيان برهان التمانع الدال على وحدانية الله تعالى، وذلک عبر مناقشات علمية جادة وتفسيرات دقيقة واضحة، توضح لنا بجلاء مدى عناية متکلمي الإسلام بتقرير مطلب الوحدانية.</strong>
<strong> والنص المحقق ليس إلا مبحثا مستلا من شرح الإرشاد لأبي القاسم الأنصاري (المتوفى سنة:512ه)، الذي ما يزال مخطوطا لم ير النور بعد، وقد آثرت إخراجه نظرا لنفاسة ودقة المناقشات العلمية المشتمل عليها.</strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong><br clear="all" /> </strong>
<strong>Search summary</strong>
<strong>Say in the oneness of Almighty Creator</strong>
<strong>Al-Mamum speaker beholders</strong>
<strong>ABI Salman denominator bin Nasser Al Ansari</strong>
<strong>D: 512 Hijri</strong>
<strong>The doctrine of unification of various kinds and standings are the big issue in Islam, it is clear from the texts of the Qur'aan and Sunnah, even oneness is the foundation stone of all bored.</strong>
<strong>And by the seaside in the book of Allah almighty, we find that the Qur'an may develop inference founded on Allah almighty's unity, in order to signify the impossibility is one of the most important ways the Koran to demonstrate oneness, speech scientists have adopted them to demonstrate oneness and nursed her, they all evidence of oneness, but told Abu Jafar alsmanani (d: 444 Hijri) Muslim agreement on health significance of the impossibility, and Ibn Al-Hanbali (d: 634 Hijri ): "this evidence supported the bosses speak of Muslim people.</strong>
<strong>That's also what made before two Holy Jouini (d: 478 Hijri) prays to Allah the Almighty that restored its inferred deviated ideology in terms of the impossibility, where he says: "the Almighty gave in to avoid the impossibility doctrine is getting us involved in terms of heroes, pilgrims come to Allah created him in the Koran," says also in position Another: ". But if we go this route, the departure of us about the impossibility proof, get the other way in the indication, but bone discuss speakers in terms of the impossibility of it are the indication prescribed in the book of Allah. " </strong>
<strong>However, the significance of verse different from signify proof speakers because Talley directory in verse is a corruption of the heavens and the Earth, and following the evidence in proof speakers is a meeting or need that rise or deficit one, too: in terms of form, the guide in verse measure exceptional call, which excluded Contrast next to produce the opposite, and the evidence in proof speakers measure two SAS composite of a COP and ear protection. </strong>
<strong>Investigator text we are going to take it out and watch him take care of Emma carefully the impossibility proof statement that identifies the oneness of Allah almighty, through serious scientific debate and clear accurate interpretations, shows us clearly how Islam speakers care report requirement of unity.</strong>
<strong>Text only, investigator survey the Mestalla did explain to Dad Qasim Ansari (d: 512 Hijri), which is still a script has not seen the light yet, has affected him because preciousness and precision scientific discussions with them.</strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
القول في وحدانية الصانع تعالى,أبو القاسم سلمان بن ناصر الأنصاري المتوفى سنة: 512ه,دراسة وتحقيق,علم الکلام
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38616.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38616_416c4112db25aa51baf8b99436758461.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
القول المبين في تنزيه نبي الله لوط عما نُسِب إليه في سفر التکوين
1897
1964
AR
عبد المعبود
إسماعيل إبراهيم إسماعيل
قسم الثقافة الإسلامية ـ کلية التربية ـ جامعة جازان
10.21608/fraz.2018.38621
<strong>ملخص البحث </strong>
<strong>إن أنبياء الله ورسله ـ عليهم الصلاة والسلام ـ هم صفوة الله من خلقه، اصطفاهم الله عز وجل لتبليغ وحيه ورسالاته إلى أممهم، ومن هؤلاء المصطفين الأخيار سيدنا لوطاً ـ عليه السلام ـ وهو نبي کريم حکى القرآن الکريم لنا نحن المسلمين قصته لتثبيت قلب النبي محمد ـ صلى الله عليه وسلم ـ والمؤمنين معه، وصورته في القرآن الکريم بيضاء نقية لا لبس فيها ولا غموض معها، وصورته في التوراة المحرفة صورة قميئة مشوهة ـ حسب زعم کاتبي التوراة، ولقد نسب مؤلف سفر التکوين لهذا النبي الکريم من الفظائع التي يعف اللسان عن ذکرها، ولذا وجب تبرئة هذا النبي الکريم من تلک الافتراءات والأباطيل، والمرجع الأساس في هو القرآن الکريم، فينبغي الاعتماد عليه بصورة أساسيه وجعله هو الميزان في دراسات مقارنة الأديان؛ لمعرفة الصحيح من السقيم والجيد من الرديء، فهو الکتاب الوحيد الذي لا يزال غضاً طرياً منذ نزل من عند الله تعالى إلى يوم الناس هذا؛ ولذا وقع اختياري على هذا الموضوع ليکون موضوع بحثي هذا. </strong>
<strong>وأثناء کتابة هذا البحث توصلت إلى بعض النتائج منها</strong>
<strong>·</strong> <strong>إن الکتب السابقة کانت في الأصل موحى بها، لکنها سرعان ما أصابها التحريف والزيادة والنقصان، وهو ما يعبر عنه علماء مقارنة الأديان المتخصصين في دراسة الکتاب المقدس عند القوم بـ" الفقرات الإلحاقية التي أضافها الشراح للکتاب المقدس ـ حسب زعمهم ـ. </strong>
<strong>·</strong> <strong>وهذا يجعلنا نفقد الثقة بتلک الکتب التي أصيبت بـ" انقطاع السند واضطراب المتن".</strong>
<strong>·</strong> <strong>الکتاب المقدس الموجود بين يدي القوم تم تدوينه على مدى عشرة قرون تقريباً، مما جعل علماء القوم يضيفون ويحذفون کما يحلو لهم.</strong>
<strong>·</strong> <strong>الکتاب المقدس الموجود بين يدي القوم مليء بالخرافات والأوهام والافتراءات حول أنبياء الله ورسله ـ عليهم الصلاة والسلام ـ وممن ألصقت به تلک الشبهات نبي الله لوط عليه السلام.</strong>
<strong>·</strong> <strong>استطاع البحث أن يجلي الحقائق حول هذا النبي الکريم ـ حسبة لله تعالى ـ.</strong>
<strong>·</strong> <strong>صورة الأنبياء والرسل ـ عليهم الصلاة والسلام ـ صورة نقية طاهرة مشرقة، کما يصورها القرآن الکريم. </strong>
<strong>·</strong> <strong>الکتاب المقدس ـ حسب زعم القوم ـ عبارة عن أدب مفکک ومن يطالعه يجد فيه أموراً کثيرة مخلة يعف اللسان عن ذکرها، فينسب في نصوصه لصفوة خلق الله وهم الأنبياء والمرسلون اقتراف الموبقات وارتکاب الجرائم والآثام، بل ينسب إليهم جرائم شنعاء( کزنا المحارم، وشرب الخمور، والکيد والمکر في أبشع صوره).</strong>
<strong> </strong>
<strong><br clear="all" /> </strong>
<strong>summary </strong>
<strong> </strong>
<strong>The prophets of Allah and his Messenger peace be upon them are called Allah of his creation, Allah almighty chose them to communicate and vivid and messages to their Nations, and of those who line the good guys sayyidina louta (as) a prophet Quran Karim Muslim told us his story to install Prophet Mohamed Allah bless him and handed over For believers, and his picture in the Qur'an pure white, unambiguous and unequivocal, and his image distorted biblical picture distorted comments as well as alleged authors of the Torah, Genesis author has been attributed to this Holy Prophet of atrocities that absolved the tongue from mentioning it, so it must acquit this Holy Prophet of these slanders and Untruths, and the reference basis is the Qur'an, you should count on essentially make it is the balance in comparative studies of religions; to see a sick good and correct, it is the only book that is still soft tender since descended from when Allah almighty to the people of this day; optional signed on The topic to be the subject of my research. </strong>
<strong>And while writing this research have reached some conclusions</strong>
<strong> </strong>
<span style="font-size: medium;">·</span> <strong><span style="font-size: medium;">The previous books was originally inspired by her, but she soon suffered distortion and increases and decreases, and is expressed in comparative religion specialist scientists study the Bible when people "append paragraphs added by allegedly Bible commentators. </span></strong>
<span style="font-size: medium;">·</span> <strong><span style="font-size: medium;">This makes us lose confidence in those books that were hit by "interruption of Metn disorder authority."</span></strong>
<span style="font-size: medium;">·</span> <strong><span style="font-size: medium;">The Bible in the hands of people filed over almost ten centuries, making national scientists add and omit as they wish.</span></strong>
<span style="font-size: medium;">·</span> <strong><span style="font-size: medium;">The Bible in the hands of people full of myths and delusions and fabrications about the prophets of Allah and his Messenger peace be upon them and paste those suspicions Allah Prophet lot (as).</span></strong>
<span style="font-size: medium;">·</span> <strong><span style="font-size: medium;">He managed to evacuate the facts about this Holy Prophet by Allah's exalted.</span></strong>
<span style="font-size: medium;">·</span> <strong><span style="font-size: medium;">Picture of the prophets and Apostles praying pure bright, pure image and portray the Qur'an. </span></strong>
<strong><span style="font-size: medium;">Bible by claiming people are staccato literature and read find many things against exempted tongue from mentioning, texts attributed to Allah created the elite and their prophets and messengers to commit crimes and vices and sins, but attributed them to heinous crimes (incest, czna and drink liquor, Makr and guile in The ugliest picture).</span></strong>
<span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"> </span>
القول المبين,تنزيه نبي الله لوط,عصمة الأنبياء,سفر التکوين
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38621.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38621_e53366a28acddb3b2d0457bd6aa97c8c.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
البراعة في دراسة حديث بئر بضاعة رواية، ودراية
1965
2038
AR
أحمد
عمر بن سالم بازمول
جامعة أم القرى
کلية الدعوة وأصول الدين – قسم الکتاب والسنة
10.21608/fraz.2018.38626
<strong>ملخص البحث بالعربي</strong><br /> <strong>عنوان البحث : البراعة في دراسة حديث "بئر بضاعة" رواية ودراية.</strong><br /> <strong>يهدف البحث : إلى جمع طرق، وألفاظ حديث بئر بضاعة ودراستهما دراسة حديثية فقهية. </strong><br /> <strong>تکون البحث من : مقدمة، ومقصدين وخاتمة . </strong><br /> <strong>فالمقدمة : ذکرت فيها أهمية الموضوع، وسبب اختياره، والدراسات السابقة، والخطة، والمنهج.</strong><br /> <strong>والمقصد الأول : دراسة سند الحديث. </strong><br /> <strong>والمقصد الثاني : دراسة متن الحديث.</strong><br /> <strong>والخاتمة : ذکرت فيها أهم نتائج البحث وتوصياته . </strong><br /> <strong>الفهرس : وفيه فهرسة المصادر، وفهرس الموضوعات.</strong><br /> <strong>وتظهر أهمية البحث؛ لتعلقه بالحديث النبوي صحة وضعفاً، وتعلقه بالأحکام الفقهية العملية.</strong><br /> <strong>وخلص الباحث في الخاتمة : إلى صحة الحديث، وأنه من جهة الفقه يدل على طهارة الماء قليلاً أو کثيراً إلا إن تغير بنجاسة. </strong><br /> <strong>ويوصي الباحث : إلى جمع الأحاديث التي تحتاج إلى دراسة، وتحرير القول فيها، وإلى العناية بفقه الحديث، وتحقيق ما لم يحقق من کتب السنة والرجال. </strong><br /> <strong><br clear="all" /> </strong><br /> <strong>Summary of the research in English</strong><br /> <strong>Title of the research: Proficiency in the study of the chain and the wording of the narration "Bi'rul Bidaa'ah".</strong><br /> <strong>The goal of the research: to gather the chains of narration and the words of the hadeeth "Bi'rul Bidaa'ah" and studying it as a narration in the matters of fiqh.</strong><br /> <strong>The research consists of: an introduction, two goals, and a conclusion.</strong><br /> <strong>So the introduction: mentions the importance of the subject, the reason for choosing it, previous studies, the plan, and the methodology.</strong><br /> <strong>The first goal: a study of the chain of the narration.</strong><br /> <strong>The second goal: a study of the wording of the narration.</strong><br /> <strong>The conclusion: mentions the most important outcomes of the research and its recommendations.</strong><br /> <strong>The index: and it includes an index of the sources, and a table of contents.</strong><br /> <strong>And the importance of the research shows through; the fact that it pertains to the prophetic narrations, the authentic (narrations) and the weak (narrations), and the fact that it pertains to the rulings of actions in fiqh.</strong><br /> <strong>And the researcher summerized in the conclusion: the authenticity of the narration, and that from the angle of fiqh it indicates the purity of the small or large amount of water unless it changes due to an impurity.</strong><br /> <strong>The research recommends: to gather the narrations which need to be studied, to compile the statements regarding them, to have concern for the fiqh of narrations, and to verify that which has not been verified from the books of Sunnah and the men (of Sunnah</strong><br /> <strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><br clear="all" /></span> </strong>
حديث بئر بضاعة,علم الحديث,رواية ودراية
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38626.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38626_90f0e7308620c240bd4a1301aa9b1a2e.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
تعبير الرؤى آداب وأحکام في ضوء الکتاب والسنة
2039
2102
AR
عطا الله
خليف بن غياض الکويکبي
10.21608/fraz.2018.38632
<strong>ملخص البحث</strong>
<strong>لقد آثرت الحديث والبحث في هذا البحث مقتصرا في ذلک على تعبير الرؤيا وما يتعلق بها من آداب وأحکام ، وأسميته: ( تعبير الرؤى آداب وأحکام في ضوء الکتاب والسنة ) </strong>
<strong>وتبرز أهمية هذا الموضوع من جوانب عدة منها: </strong>
<strong>- أن القرآن الکريم قد أولى الرؤيا الصالحة اهتماما کبيراً، وخاصة رؤى الأنبياء عليهم الصلاة والسلام، کما في سورة يوسف، وسورة الصافات وغيرها من الآيات المتعلقة بالرؤيا . </strong>
<strong>و هذه الآيات في کتاب الله عز وجل تحتاج إلى تفسير وتدبر، وبيان لما فيها من فوائد أحکام . </strong>
<strong>- اهتمام السنة النبوية بالرؤى، فلا تکاد تجد کتابًا من کتب الحديث إلا وعقد فيه مؤلفه بابًا أو کتابًا للرؤى والتعبير، کما في الصحيحين، والسنن، والمصنفات، والمستدرکات وغيرها، وهذه الأحاديث بحاجة إلى دراسة علمية. </strong>
<strong>- فضل الرؤيا ومنزلتها في شريعة الإسلام ، لکونها من مبشرات النبوة بل هي جزء من أجزائها، وخصوصا رؤيا الأنبياء فهي وحي، بل مبدأ الوحي. </strong>
<strong>د- أن الناس على مختلف الأصعدة بحاجة ماسة إلى معرفة حقيقة الرؤيا ومنزلتها ، لما لها من الأثر الملموس في واقع حياتهم حيث أصبحت مدار حديث کثير من المجالس ولب اهتمامهم. </strong>
<strong>ولما سبق من أمور فقد کان التوجه للکتابة في هذا الموضوع للأسباب التالية: </strong>
<strong>أولا: لما لهذا الموضوع من الأهمية کما سبق بيانه. </strong>
<strong>ثانياً: أنني لم أقف على بحث علمي درس هذا الموضوع بشکل واف، وإنما ألف في هذا الباب فيما وقفت عليه من الکتب أو الرسائل فحديثها عن الرؤى بشکل عام ، دون تفصيل لموضوع التعبير، أو هي جملة من المباحث والفتاوى مفرقة ومشتتة في مختلف الکتب الشرعية.</strong>
<strong>ثالثاً: جهل بعض المسلمين بما ينبغي التأدب به إذا رأى في منامه ما يحبه أو يکرهه ، وما يتبع ذلک من الآداب والأحکام.</strong>
<strong>رابعاً: خفاء بعض الأمور المتعلقة بالرؤيا لدى کثير من الناس کالشروط الواجب توفرها قي المعبر ؟ وهل الرؤيا إذا عبرت وقعت؟ وغير ذلک من المسائل التي تحتاج إلى بيان الحق فيها. </strong>
<strong><br clear="all" /> </strong>
<strong> </strong>
<strong>summary</strong>
<strong>Modern research has enriched this search is limited to the expression of vision and related terms and etiquette, and I named him: ( dream interpretation etiquette and provisions in the light of Quran and Sunnah</strong><strong> ) </strong>
<strong>The importance of this subject from several aspects, including: </strong>
<strong>-</strong><strong> The Qur'an has paid great attention to viable vision, especially the visions of the prophets upon them, as in Sura Yusuf, saffar and other verses of revelation. </strong>
<strong>And these verses in the book of Allah almighty need to interpret and manage, including statement of benefits. </strong>
<strong>-</strong><strong> Attention of prophetic visions, no sooner find a book of Hadith, which comprised Santa or a book of visions and expression, as in Al-saheehayn, Sunan, workbooks, etc and the rectify these talks need a scientific study. </strong>
<strong>-</strong><strong> Thanks to the vision and the status in law of Islam, being of preachers prophecy but part of their parts, especially the vision of the prophets were inspired, but the principle of revelation. </strong>
<strong>D-</strong><strong>The people at various levels need to know the truth of revelation and status, as they have a significant impact on the reality of their lives as a modern round many Councils and core interest.</strong>
<strong>Since the above things he was going to write in this topic for the following reasons: </strong>
<strong>First:</strong><strong>Why this topic is important as stated above.</strong>
<strong>II:</strong><strong>I didn't stand on research studied the subject thoroughly, but a in this section as it stood from books or letters, talking about visions in General, without a breakdown of the subject expression, or a series of subjects and opinions are scattered and dispersed in various books.</strong>
<strong>III:</strong><strong>The ignorance of some Muslims what politeness if he saw in his dream what he loves or hates him, and subsequent literature.</strong>
<strong>IV:</strong><strong>Hide some things related to the vision of many people as conditions in the Terminal?, does the revelation if crossed signed? and other issues requiring a statement right there.</strong>
<strong> </strong>
<strong>Original</strong>
<strong>أن القرآن الکريم قد أولى الرؤيا الصالحة اهتماما کبيراً، وخاصة رؤى الأنبياء عليهم الصلاة والسلام، کما في سورة يوسف، وسورة الصافات وغيرها من الآيات المتعلقة بالرؤيا . </strong>
<strong> </strong>
تعبير الرؤى,آداب وأحکام تعبير الرؤى,التفسير الموضوعي,الحديث الموضوعي
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38632.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38632_140bf1b1a62860d98408bed2f4a3866b.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
الصَّرْفَة بين القبول والرد
2103
2186
AR
فاطمة
محمد علي آل مرعي الشهري
قسم الدراسات الإسلامية بجامعة بيشة
10.21608/fraz.2018.38637
<strong>الملخص</strong><br /> <strong>إن القرآن الکريم کتاب الله المجيد، ودستوره الخالد إلى عباده، ووحيه المنزل على خاتم رسله </strong>r<strong>، وهو آخر الکتب السماوية نزولا، وأشرفها مکانة ومنزلة، وهو المعجزة الإلهية الدالة على صدق نبوة نبينا </strong>r<strong> ، الباقية إلى أن يرث الله الأرض وما عليها، وأنه ليس في استطاعة أحد من الإنس أو الجن أن يأتي بمثلها. </strong><br /> <strong>وبعد اتفاق المسلمين على إعجاز القرآن الکريم، تسابق العلماء المدققين منهم، لإبراز الجهة التي من أجلها أعيا القرآن العرب وهم أصحاب البلاغة والفصاحة, واللغة طوع لسانهم أن يأتوا بسورة من مثله، فتعددت بذلک وجوه إعجازه، وتباينت آراءُ العلماء فيها، وأدلى کل واحد منهم بدلوه، وحدد ما ارتآه، فعند بعضٍ إعجازه: إخباره بالغيب، وعند بعضٍ: جمعه للحقائق والعلوم، وعند بعضٍ: سلامته من التخالف والتناقض، إلى آخر الوجوه التي ذکرها العلماء، حتى أوصلها بعضهم إلى ثمانين وجها, وأشار العلماء المتأخرون إلى أن وجوه الإعجاز القرآني لا تنحصر في وجه دون وجه، بل إن کل متأمل في کتاب الله يظهر له منها مالا يظهر لغيره، من أجل ذلک وجدناهم قد أفاضوا في ذکر هذه الوجوه، حتى صرح السيوطي بقوله:" والصواب أنه لانهاية لوجوه إعجازه ". </strong><br /> <strong>وجمهور العلماء من أهل السنة وغيرهم يذهبون إلى أن إعجاز القرآن الکريم في نظمه البديع, وبلاغة وفصاحة ألفاظه ومعانيه, يقول ابن عطية في هذا:" وهذا هو القول الذي عليه الجمهور والحذاق, وهو الصحيح في نفسه".</strong><br /> <strong>غير أن البعض قد خالف قول الجمهور, فذهب إلى أن وجه إعجاز القرآن الکريم هو (الصَّرفة), ودار حول هذا الوجه جدل کثير؛ لهذا ذکره جل العلماء الذين أدلوا بدلوهم في قضية إعجاز القرآن الکريم، وکان ذکرهم لهذا الوجه: إما على جهة التأييد والاحتجاج له، وإما على جهة المعارضة والنقض.</strong><br /> <strong>ومما يسترعي الانتباه ويستدعي التنبيه أن هذا القول لم يکن محصورا في قول زنديق ضال, بل إن من أعلام اللغة والبيان من قال به ونافح عنه من المعتزلة والشيعة, بل نسب لکثير من علماء السنة الکبار, من غير تحقيق أو تمحيص.</strong><br /> <strong> کما أن اختلاف مفهوم الصرفة عند القائلين بها, واختلاف موقفهم من إعجاز القرآن بنظمه وبلاغته, وغموض مصدر هذا القول ونشأته, کل هذا جعل بحث هذه المسألة من الأهمية بمکان. </strong><br /> <strong><br clear="all" /> </strong><br /> <strong>Search summary</strong><br /> <strong>The Glorious Quran Allah's book, the immortal Constitution to worship, and vivid House to seal his messengers</strong><strong>r</strong><strong>, is the most heavenly books down, I would do her proud stature and his home, a divine miracle sincerity function prophecy of our Prophet </strong><strong>r</strong><strong>Remaining that Allah inherits the Earth and all that is upon them, and that no one else can human or Jinn to come.</strong><br /> <strong>This, after Muslims Quran, raced them, auditors scientists highlight the side seeking the Quran Arabs owners the rhetoric and eloquence, and language at their tongues come to Surat from like, multiplying this miraculous nature of the object, the scholars differed, and made every one of them. Replicas, select the view, when some miraculous nature: tell him unseen, and when some: Juma facts and science, when some: of skewness and contradiction, to most scientists, even mentioned the faces that deliver some 80 head, scientists noted the Qur'anic miracle faces latecomers are not confined to the face without Face, but all pensive in Allah's book shows him her money appears to others, in order that we may so eloquently presented in these faces, until Al-suyooti said: "right and wrong that infinity of the miraculous nature of the object. </strong><br /> <strong>And the majority of scholars of Ahlus Sunnah and others argue that the Quran in its delightful, eloquent and pontificating language and its meanings, Ibn Atiyah on this: "that is to say the audience and the subtle, and is true to himself."</strong><br /> <strong>However, some had violated telling the public, went to the Quran is (pure), and on this face much debate; gel said scientists who Quran case, was mentioned this face: either support the protest, either on the opposition party.</strong><br /> <strong>It draws the alert requires that this statement was not confined to say stray heretic, but language flags and who said it and advocated for nonconformists and the Shiites, but many of the adult year scientists, without investigation or examination.</strong><br /> <strong>As pure concept difference when you say it, and the different positions of the Quran miracles and eloquence, and ambiguity of this source and origin, all that make this issue of utmost importance. </strong><br /> <br /> <br /> <strong>الأصلي</strong><br /> ذلک طبعاً وخِلقة، وفيهم غريزةً وقوة، يأتون منه على البديهة بالعجب، ويُدلون به إلى کل سَبب، فيخطُبون بديهاً في المقامات وشديد الخَطْب، ويرتجزون به بين الطَّعن والضَّرب، ويَمدحون ويَقْدحون، ويتوَّسلون ويتوصَّلون، ويرفعون ويَضعُون،....<br />
الصَّرْفَة,إعجاز القرآن,القبول والرد
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38637.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38637_125aaa8f2f5dd5017ea1ac730dd7e9fa.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
مجالس تدبر القرآن وتدارسه تجارب معاصرة وبرامج مقترحة
2187
2242
AR
محمد
بن عبدالله الربيعة
قسم القرآن وعلومه کلية الشريعة جامعة القصيم
10.21608/fraz.2018.38642
<strong>ملخص البحث</strong><br /> <strong>تدبر القرآن الکريم، أمر واجب على کل مسلم، بل على کل إنسان، وهذا البحث يدور حول مجالس التدبر، طرق انعقادها وأهميتها وأهدافها وثمراتها، من خلال التواصل مع روادها، سواء منها ما کان في الماجد أو المعاهد أو البيوت، أو في حرم الجامعات، مع بيان ما ينبغي أن تکون عليه مجالس التدبر. وقد قسمته مبحثين، المبحث الأول : نماذج وتجارب معاصرة لمجالس التدبر والتدارس، المبحث الثاني : برامج وأفکار مقترحة. </strong><br /> <strong>کلمات مفتاحية: مدارسة، القرآن ، تدبر، مجالس. </strong><br /> <strong><br clear="all" /> </strong><br /> <strong>Research Summary</strong><br /> <strong>Boards of Quran and study</strong><br /> <strong>Contemporary experiences and suggested programs</strong><br /> <strong>The study of the Holy Quran is a duty for every Muslim, but for every human being. This research revolves around the boards of thought, ways of holding them, their importance, their goals and their benefits, through communicating with their pioneers, whether they are in Al Masjid or institutes or homes, With an indication of what it should be. The first topic: Contemporary exampels and experiences of the thought and study Quran, the second topic: proposed programs and ideas.</strong><br /> <strong>Keywords, quran, tadabor, boards</strong><strong>.</strong><br /> <strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><br clear="all" /></span> </strong>
مجالس تدبر القرآن,مدارسة القرآن,تجارب معاصرة,برامج مقترحة
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38642.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38642_95474f8cde43d2234af44ed94686672c.pdf
جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوة
المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
2357-0660
2535-2008
30
2
2018
12
01
أحکام الزکاة في الحيوان الوحشي المأکول
2243
2290
AR
محمد
إبراهيم النملة
جامعة أم القرى – المملکة العربية السعودية
10.21608/fraz.2018.38644
<strong>الملخص العربي</strong>
<strong>ظهرت في العصر الحديث أمور ونوازل تستدعي معاودة النظر الفقهي في بعض الأحکام التي استنبطها الفقهاء مناسبة لعصورهم، وقد تتغير بتغير العصر. وقد تحصل لي الکتابة في ذلک تحت عنوان (أحکام الزکاة في الحيوان الوحشي المأکول) من خلال مقدمة ومبحثين وخاتمة:</strong>
<strong>المبحث الأول: في التعريفات وتحديد ماهية الحيوان الوحشي المأکول.</strong>
<strong>المطلب الأول: تعريف المستأنس والداجن والوحشي. المطلب الثاني: المراد بالحيوان الوحشي المأکول. المطلب الثالث: المتولد من الحيوان الوحشي والإنسي.</strong>
<strong>المبحث الثاني: الزکاة في الحيوان الوحشي المأکول.</strong>
<strong>المطلب الأول: زکاة البقر الوحشي والغنم الوحشية. المطلب الثاني: زکاة الحمر الوحشية. المطلب الثالث: زکاة المتولد من الحيوان الوحشي الإنسي. -. الخاتمة: وفيها نتائج البحث.</strong>
<strong>وترجح مع البحث أنه لا يحل أکل کل ذي ناب من السباع، وأن السبع کل ما له ناب ويعدو على الناس وأن المتولد بين مباح الأکل ومحرمه، يحرم أکله، وترجح وجوب الزکاة في البقر الوحشي والظباء والغزلان ولا زکاة في الحمر الوحشية، إلا تخريجاً على زکاة الخيل، وأن الزکاة واجبة في المتولد من الوحشي الإنسي، وکذا الزکاة حيوان الرنة لمشابهته الماشية، والأضحية به.</strong>
<strong>د. محمد بن إبراهيم النملة</strong>
<strong><br clear="all" /> </strong>
<strong>Summary</strong>
<strong> In the modern era, Amwazl began to look at some of the works that the poor have devised for their ages, and have occurred with the change of age. I may have to write in it under the title (Zakat provisions in the wild beast eaten) through the introduction and two articles and a conclusion:</strong>
<strong>The First Topic: in definitions</strong>
<strong>The First Requirement: the definition of domesticated, djinn and savage. - The Second Requirement: the animal is eaten wild. - The third requirement is that it is derived from the lateral and human animal.</strong>
<strong>The second topic: Zakat in the wild animal eating.</strong>
<strong> The first requirement: the zakat of wild cows and wild sheep.- The Second Requirement: zakat al-hummar. - The third requirement is that zakaah is derived from the animal, the lateral, the medial.</strong>
<strong>Conclusion: The results of the research.</strong>
<strong> It is likely with the research that it is not permissible to eat every one of the seven species, and that all seven things that have a cane and are eaten on people, and that the person who is born between those who are permitted to eat and what is forbidden, is haraam to eat, and it is assumed that zakaah is obligatory on wild cows, And that zakaah is due on the offspring of the savage and the animal, as well as the zakat of the reindeer for the likeness of the cattle, and the sacrifice for it.</strong>
<strong>Dr.. Mohammed bin Ibrahim Al-Namla</strong>
<strong><br clear="all" /> </strong>
أحکام الزکاة,حکم زکاة الحيوان الوحشي المأکول,الفقه الإسلامي
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38644.html
https://fraz.journals.ekb.eg/article_38644_2430f4d2aa0cacb11b35188f7bfcb695.pdf