جامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوةالمجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق2357-066032320200925الدليل النقلي بين القطعية والظنية في المسائل العقدية عند الأشاعرة والماتريدية، "دراسة مقارنة".118811689410.21608/fraz.2020.116894ARخالد فتحي محمد السيدعبد العزيزقسم العقيدة والفلسفة - کلية أصول الدين والدعوة بالزقازيقJournal Article20200720<strong> تعد قضية إفادة الدليل النقلي لليقين أو لا من القضايا الخلافية بين متأخري الأشاعرة و جمهورالماتريدية المنتمين لتيار مذهب أهل السنة والجماعة .</strong>
<strong> ولقد اقتصرت فى هذا البحث على هذه المسألة نظراً لأهميتها عندهما وما يترتب عليها من تعدد فى الآراء والأفکار, هذا إلى جانب ما لهذه المسألة من أهمية بالغة بالنسبة لسائر المسائل الکلامية الأخرى. الأمر الذي دفعني إلي أن أتناول هذه المسألة عندهما بالبحث والدراسة , متبعاً المنهج التحليلي التاريخي النقدي المقارن .</strong>
<strong> ولتحقيق هذا المنهج فقد قسمت هذا البحث إلي مقدمة , وثلاثة مباحث , وخاتمة .</strong>
<strong><em><span style="text-decoration: underline;">أما المقدمة :</span></em></strong>
<strong>فقد اشتملت علي أهمية الموضوع , وجدته , وأسباب اختيار الموضوع , ومنهج البحث , وخطة البحث . </strong>
<strong><em><span style="text-decoration: underline;">وأماالمبحث الأول :</span></em></strong>
<strong>فقد <em>جعلته</em> بعنوان " الدليل النقلي مفهومه وأقسامه " .</strong>
<strong><em><span style="text-decoration: underline;">وأماالمبحث الثاني :</span></em></strong>
<strong>فقد صغته بعنوان " موقف الأ شاعرة من إفادة الدليل النقلي لليقين".</strong>
<strong><em><span style="text-decoration: underline;">وأماالمبحث الثالث :</span></em></strong>
<strong><em>فقد أوردته بعنوان " </em></strong><strong><em> موقف </em></strong><strong>الماتريدية من إفادة الدليل النقلي لليقين".</strong>
<strong><em><span style="text-decoration: underline;">وأما الخاتمة :</span></em></strong>
<strong>فقد اشتملت علي أهم النتائج التي توصلت إليها من خلال هذا البحث .</strong>
<strong> </strong><strong>Abstract:</strong>
<strong> </strong><strong>One of the contentious issues amoung tarders is the issue of using evidence for certainty the shaera and the matredian belonging to the trend of sunnis and the community .</strong>
<strong>I have confined myself to this research on this issue given it is impor tance to them and the multipliclty of opinions and ideas this entails , in addition to the great importance of this issue in relation to other curtains of speech issues . All that drives me to deal with that problem at both the shaera and the matredian tracing the comparative</strong>
<strong>historical methods of analysis . That is why I divided the research in to a preface, three chapters and a conclusion .</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">The preface :</span></strong>
<strong>Deals with the importance of the topic , the reasons that made me choose to write about it , the methods I followed in writing and the plan that determines that research .</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Chapter one :</span></strong>
<strong>It is titled "The transitional evidence is understandable and more toxic ".</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Chapter two :</span></strong>
<strong>It is titled "The position of the shaera in benefiting the narrative evidence for certainty " .</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Chapter three :</span></strong>
<strong>It is titled "The position of the matredian in benefiting the narrative</strong><strong>evidence for certainty " .</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">The Conclusion :</span></strong>
<strong>It includes the most important results that I have reached during my research .</strong>
<strong>Keywords: Guide, Transport, Determinism, Uncertainty, Nodal Issues, the shaera, Matrid.</strong>
<strong> </strong>https://fraz.journals.ekb.eg/article_116894_2e8b6b223ab4aae8d138d4224bd5c751.pdfجامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوةالمجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق2357-066032320200925مصطلح التدليس بين المتقدمين والمتأخرين، دراسة تأصيلية نظرية تطبيقية".8915211689510.21608/fraz.2020.116895ARمحمد سعيد محمدعبد الجليلقسم الحديث وعلومه، کلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق - جامعة الأزهر الشريفJournal Article20200720<strong>الحمد لله وحده والصلاة والسلام على من لا نبي بعده وعلى آله وصحبه الأطهار الأخيار ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين وبـــــــــعد ،،، </strong>
<strong>إن مصطلح التدليس بين المتقدمين والمتأخرين من الموضوعات التي لم يتعرض لها إلا الحاذقون في هذا العلم نظراً لصعوبته ورغم أن التدليس باب من أبواب مصطلح الحديث الهامة التي يبنى عليها الحکم بصحة الحديث أو ضعفه وقد اخترت عنوان بحثي (مصطلح التدليس بين المتقدمين والمتأخرين دراسة تأصيلية نظرية تطبيقية) نظراً لاختلاف المنهج بين المتقدمين والمتأخرين في دراسة باب التدليس فلکل منهما نهج يسلکه في التعامل مع أحاديث المدلس وبناء على هذا الاختلاف تترتب العديد من الآثار في الحکم على الحديث حسب منهج کليهما ، وقد بينت في هذا البحث معنى التدليس وحکمه وأقسامه وحکم رواية المدلس عامة ثم بيان منهج المتقدمين والمتأخرين في التعامل مع رواية المدلس وأثر اختلاف المنهج بين کليهما وفي الخاتمة بينت نتائج البحث وتوصياته،، </strong>
<strong>وقد استعنت بالله عز وجل وطرقت هذا الباب الصعب سائلا المولى عز وجل السداد والتوفيق والإخلاص والقبول، ولله الحمد والمنة وعليه التوکل والاعتماد ،، </strong>
<strong>Abstract:</strong>
<strong> </strong><strong>Thank God alone and prayers and peace on those who have no prophet after him and on his god and his good people and those who followed them with charity until the day of judgment and after</strong>
<strong>The term fraud between applicants and late comers is one of the subjects to which only the professionals in this science have been exposed due to its difficulty and although fraud is one of the important sections of the term hadith on which the ruling is based on the validity or weakness of the hadith, I have chosen the title of my research (the term ted It is not between the applicants and the late to study the originality of the applied theory( due to the difference of the method between the applicants and the late in the study of the door of fraud, each has an approach to dealing with the talk of the masseuse and based on this difference entails many implications in the judgment on the hadith According to the methodology of both, i have shown in this research the meaning of fraud and its ruling and its sections and the judgment of the novel of the masseur general and then the statement of the approach of the applicants and late in dealing with the novel of the massor and the effect of the difference of approach between both of them and in conclusion showed the results of the research and its recommendations, </strong>
<strong>I have used Allah Almighty and knocked on this difficult door asking God almighty to pay, reconcile, be faithful and accept, and thank God, thank God, and he has to rely and depend, </strong>
<strong>Keywords: </strong><strong>term, fraud, applicants, latecomers, study, authenticity</strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>https://fraz.journals.ekb.eg/article_116895_6c4871ec59c82d662d614556c23ab1a9.pdfجامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوةالمجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق2357-066032320200925حرية الإرادة وإشکالية الشر في العالم عند اللاهوتيين يوحنا الدمشقي (ت: 749م) وتيودور أبي قرة (ت: 820م) مقارنة بالمعتزلة15322811708010.21608/fraz.2020.117080ARعادل سالم عطيةجاد اللهقسم الفلسفة الإسلامية - کلية دار العلوم - جامعة الفيومJournal Article20200720<strong>تتصل الحرية –بوصفها قيمة إنسانية- بجوهر الإنسان ووجوده، وقد کانت مسألة الجبر والاختيار من أولى المشاکل العقلية التي أثيرت في اللاهوت المسيحي وعلم الکلام الإسلامي على السواء؛ لکونها ترتبط بمفاهيم دينية وخلقية، مثل: العدل الإلهي، التکليف، المسئولية، الجزاء، الخير والشر، هذا من جهة. ومن جهة ثانية فهي ترجع إلى طبيعة العقل الإنساني وتفهمه للنصوص والأخبار الواردة في هذا السياق ذاته.</strong>
<strong>وثمة صلة بين إرادة الإنسان وما يقع في العالم من الشر والقبيح، فما هو أصل هذا الشر؟ وکيف يکون العالم –وهو مفعم بالشر- فائضا عن الله، عز وجل.</strong>
<strong>لذا تناول هذا البحث موقف اللاهوتيين يوحنا الدمشقي وأبي قرة مقارنة بالمعتزلة من مسألة حرية الإرادة الإنسانية، وصلة ذلک بالعلم الإلهي المسبق، ووجود الشر في العالم.</strong>
<strong>وکان من نتيجة ذلک، الإلماع إلى أهمية فلسفة هذين اللاهوتيين، لکونها فلسفة ديناميکية تدعو إلى الحرية والقدرة على الاختيار، وتمتاز بالإيجابية؛ لأنها اعتبرت الشر أمرا عارضا هو مجرد فساد في الإرادة، فالإنسان هو الذي يختار الشر بمحض إرادته.</strong>
<span style="font-family: 'Simplified Arabic', serif;"><strong>Abstract:</strong></span>
<span style="font-family: 'Simplified Arabic', serif;"><strong> Free - as a human value - is related to the essence of man and his existence, and the issue of Fatalism and choice was one of the first Rational problems that were raised in Christian theology and Islamic theology alike; because they are related to religious and moral concepts, such as: divine justice, al taklif, responsibility, penalty, good and evil On the one hand. On the other hand, it is due to the nature of the human mind and its understanding of the texts and news contained in this same context.</strong></span>
<span style="font-family: 'Simplified Arabic', serif;"><strong>There is a link between human will and what is happening in the world from evil and ugly, so what is the origin of this evil? How can the world - which is filled with evil - be surplus to God, the Exalted, the Majestic.</strong></span>
<span style="font-family: 'Simplified Arabic', serif;"><strong>Therefore, this research dealt with the position of theologians John of Damascus and Theodore Abu Qurra compared to Mu'tazila from free will, a link with that of divine knowledge and the existence of evil in the world.</strong></span>
<span style="font-family: 'Simplified Arabic', serif;"><strong>One consequence of this was the awareness of the importance of the philosophy of these two theologians, as it is a dynamic philosophy that calls for freedom and the ability to choose, and is characterized by positivity, because it considered evil an accidental matter that is merely corruption in the will, for it is the human being who chooses evil of his own free will.</strong></span>
<span style="font-family: 'Simplified Arabic', serif;"><strong>key words:</strong></span>
<span style="font-family: 'Simplified Arabic', serif;"><strong> Saint John Damascus, Theodore Abu Qurra, Judge Abd-al-Jabbar, Free Will, Christian Theology, Mu'tazila, Evil, Divine knowledge . </strong></span>
https://fraz.journals.ekb.eg/article_117080_da695870b6282d81395a26ef646233a4.pdfجامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوةالمجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق2357-066032320200925تفسير سورة البلد دراسة تحليلية.22937811708210.21608/fraz.2020.117082ARأحمد ماهر سعيدنصرکلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالساداتJournal Article20200720<strong>يتعرض هذا البحث لتفسير سورة شريفة من سور القرآن الکريم التي صغر حجمها، وقصر مبناها، لکن عظم معناها، وهي سورة البلد، حيث يکشف البحث عن بعض أسرار تلک السورة وأنوارها، من خلال التفسير التحليلي لآياتها ويتکون البحث من مقدمة، وتمهيد، ومقصد، وخاتمة.</strong>
<strong>أما المقدمة: ففيها بيان أهمية الموضوع، وأسباب اختياره، وخطة البحث، ومنهجه.</strong>
<strong>وأما التمهيد: ففيه دراسةٌ عامة عن سورة البلد، من حيث اسمها، وعدد آياتها، وکلماتها وحروفها، وترتيبها، ونوعها، وتحقيق القول فيما ورد في فضلها، والمناسبة بينها وبين ما قبلها، وبيان الأغراض والمقاصد التي اشتملت عليها.</strong>
<strong>وأما المقصد: فيشتمل على التفسير التحليلي لسورة البلد، ويتضمن خمسة مطالب هي:</strong>
<strong>المطلب الأول:</strong><strong>التنويه بشأن البلد الحرام، وبيان حال الإنسان في هذه الدنيا.</strong>
<strong>المطلب الثاني: بعض الأخلاق المذمومة في الإنسان.</strong>
<strong>المطلب الثالث:</strong><strong>تعداد نعم الله ـ عز وجل ـ على الإنسان.</strong>
<strong>المطلب الرابع:</strong><strong>تهويل شأن العقبة وبيان کيفية النجاة منها.</strong>
<strong>المطلب الخامس:</strong><strong>بيان مصير الکفار الأشقياء.</strong>
<strong> وأما الخاتمة فتشتمل على الدروس المستفادة من السورة الکريمة.</strong>
<strong> وذيلت البحث بفهرس للمصادر والمراجع، وفهرس للموضوعات.</strong>
<strong>Abstract:</strong>
<strong>The present research handles the exegesis of a noble Surah, though small and short. Its great meaning, still, reveals some of the secrets of that surah and its lights. Analytic exegesis of its verses shows this. The paper consists of an introduction, a preface, aim, and a conclusion.</strong>
<strong>The introduction shows the importance of the topic, its rationale, the research plan and its method. It contains a general study on Surat Al-Balad, in terms of its name, number of verses, words, letters, arrangement, type, realization of its merit, harmony between it and preceding chapter, statement of its purposes.</strong>
<strong>The aim is the analytical exegesis of Surat Al-Balad, including five topics:</strong>
<strong>Topic one discusses the forbidden town and state of man in this world.</strong>
<strong>Topic two states some of man's ugly morals.</strong>
<strong>Topic three enumerates the boons of God on man.</strong>
<strong>Topic four states the exaggeration of the plight and the way to escape from it.</strong>
<strong>Topic five explains the fate of the wretched unbelievers.</strong>
<strong>The conclusion includes lessons learned from the Holy Surah.The research was appended with an index of sources, references and index of topics.</strong>
<strong>Key words: Surat Al-Balad - Exegesis of Surat Al-Balad - analytical Exegesis of Surat Al-Balad</strong>
https://fraz.journals.ekb.eg/article_117082_54d20c4e8acfb3a42626c06f2356d6ea.pdfجامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوةالمجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق2357-066032320200925القراءات الواردة في سورة البقرة من کتاب التحرير والتنوير، عرضًا ودراسة.37944411708310.21608/fraz.2020.117083ARعبدالله بن سالم مطرالبلوشيکلية القرآن الکريم - الجامعة الإسلامية
- المدينة المنورةJournal Article20200720<strong> احتوى البحث على تعريف مختصر للقراءات القرآنية، وأهمية هذا العلم وتعليمه، ثم دراسة مختصرة عن حياة المؤلف، ونشأته، وطلبه للعلم، وشيوخه الذين أخذ عنهم، وتلاميذه الذين تتلمذوا عليه، ونقلوا عنه، ومکانته العلمية، وثناء العلماء عليه، ووفاته. </strong>
<strong>ثم انتقلت للکتاب الذي عملت عليه؛ وهو التحرير والتنوير، وذکرت اسم الکتاب الذي سماه به مؤلفه، والهدف من تأليفه، ومصادره فيه، ثم عرجت على منهجه في إيراده القراءات في کتابه، ثم بدأت -باختصار- بعرض مواضع القراءات الواردة في کتابه التي تحتاج إلى نظر؛ إما لعدم صحة نسبتها لمن قرأ بها، أو إيراده الاختلاف فيها؛ وهي من المواضع المتفق عليها، أو ذَکَر بعض من قرأ بها وترک البعض الآخر، وبينت ما فيها من سهوٍ وخلل، ثم ختمت البحث بأهم النتائج والتوصيات، وعملت فهرسة للمصادر، والمراجع، ومواضع القراءات، التي فيها الخلاف؛ ليسهل الرجوع للمعلومة. </strong>
<strong>Abstract<br /> The research contained a brief definition of Al-Qira’āt (different Quranic readings), the importance of this science and teaching it, then a brief study on the author's life, his upbringing, and his seeking for knowledge,</strong><strong>his Sheikhs (teachers whom he took the knowledge from ), his students, who benefitted from him, and his status of knowledge, the praise of scholars on him, and his death.</strong>
<strong>Then the researcher moved to the book which he worked on, which is titled: Al-Tahrir wa Al-Tanwirr , mentioning the name of the book as the author called it, the objective of its authorship, and its sources,</strong><strong>then the researcher went on to mention the author’s method of referring to the Qira’āt in his book, beginning with - in brief - presenting the place of the Qira’āt mentioned in his book that need to be considered; Either because of an incorrect attribution to the person who read (with that type of Qira’āt), or mentioning a dispute in it,</strong><strong>while it is one of the agreed upon places, or mentioning some of those who read(with that type of Qira’āt) it and leaving others without mentioning them, the researcher showed the mistakes and faults. The paper was concluded by mentioning the most important findings and recommendations,</strong><strong>indexing the sources and references, and place of the Qira’āt in order to facilitate reaching to the information.</strong>
<strong> </strong>
<strong>Key words: </strong><strong>readings, Surat Al-Baqara, editing, enlightenment, presentation, study.</strong>
<strong> </strong>
https://fraz.journals.ekb.eg/article_117083_5e9e526aefc1215385b647133aa38853.pdfجامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوةالمجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق2357-066032320200925الإنفتاح الثقافي وضوابطه في الفکر الإسلامي المعاصر44549411708410.21608/fraz.2020.117084ARعثمان عبدالرحمن عبداللهعثمانکلية الدعوة الإسلامية - ورئيس قسم التدريب العملي بالمعهد العالي لتأهيل وتدريب الأئمة والدعاة جامعة أم درمان الإسلاميةJournal Article20200720<strong>يتناول هذا البحث الإنفتاح الثقافي وضوابطه في الفکر التربوي الإسلامي،إذ لا بد للمالداعية أن يتربى على عليها ويعيها ويفقهها جيدا قبل ان يسلک طريق الدعوة، ليکون لدية الصبرفيما يواجهه من صعاب.ومن واجب الداعية الى الله ان يعرف ما له وما عليه تجاه الثقافات الأخرى حتى لا يکثر من التخبط والتردي والنکوص على الأعقاب. </strong>
<strong> ويهدف البحث الى التعرف على الإنفتاح الثقافي وضوابطه</strong><strong>وواجب النصح وحماية المجتمع من الفوضى الفکرية والأخلاقيةوحفظ الأمن الشامل وإرساء المسؤولية الجماعية، المتمثلة في التسامح الذي يجتاجه المجتمع المسلم المعاصر تماشياً مع ما ورد في الکتاب والسنة.</strong>
<strong> وعليه سيتبع الباحث المنهج الوصفي والتحليلي والتاريخي...ثم التحليلي، للتوصل إلى النتائج والتوصيات التي تفيد في هذا البحث.</strong>
<strong> وقد توصل الباحث الى أن الإحتساب واجب، وعلى الدعاة معرفة ذلک حتى يعينهم على القيام بالدعوة.</strong>
<strong> وبناءً على ما سبق فقد احتوى البحث على ثلاثة مباحث وکل مبحث يحتوي على ثلاثة مطالب، ثم الخاتمة والنتائج والتوصيات، وقائمة المصادر والمرجع.</strong>
<strong>Abstract:</strong>
<strong>This research deals with the cultural openness and its controls in the Islamic educational thought. It is imperative that the da'eefah should be educated on it and know it well before he takes the path of da'wah, so that he will have patience in the difficulties he faces. It is the duty of God to know what he has and what he has to other cultures, so as not to be too much of confusion and degradation and fall on the heels.</strong>
<strong>The aim of the research is to identify the cultural openness and its controls, the duty to advise and protect the society from the intellectual and moral chaos, the preservation of comprehensive security and the establishment of collective responsibility, which is the tolerance required by modern Muslim society in line with what is stated in the Qur'aan and Sunnah</strong><strong>.</strong>
<strong>Therefore, the researcher will follow the descriptive, analytical, historical andanalytical methods to reach the conclusions and recommendations that are useful in this research</strong>
<strong>The researcher concluded that the calculation is a duty, and the preachers must know this to help them to do the call.</strong>
<strong>Correspondingly, the research contained three questions, each subject containing three claims, the conclusion, concluding and recommendations, and the list of sources and reference</strong><strong>.</strong>
<strong>Keywords: </strong><strong>openness, cultural, controls, Islamic, contemporary thought</strong><strong>.</strong>
https://fraz.journals.ekb.eg/article_117084_41fa9156602e86f3f4fea915a5efb2b2.pdfجامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوةالمجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق2357-066032320200925الأسرة ودورها في بناء الفرد والمجتمع أسرة إبراهيم- عليه السلام- نموذجًا، دراسة موضوعية49560411708510.21608/fraz.2020.117085ARرشا بسيوني يوسفالدسوقيکلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بکفر الشيخJournal Article20200720<strong>يناقش هذا البحث قضية مهمة , وهي: الأسرة ودورها في بناء الفرد والمجتمع ,وذلک بتسليط الضوء على نموذج أسري قرآني فريد , ( أسرة إبراهيم – عليه السلام), وبيان الأثر الذي يمکن أن يحدثه الاقتداء بمثل هذا النموذج الأسري في إرساء دعائم الأسرة واستقرار أحوالها, باعتبارها أحد أهم أرکان المجتمع ولبنته الأصيلة التي يتکون منها, وکيف يمکن الاستفادة من المواقف التربوية الرائعة في أسرة إبراهيم – عليه السلام- وکيفية – تعامل إبراهيم – عليه السلام- مع الکثير من المشکلات التي تعرضت لها أسرته, وذلک من خلال تعامله مع أبيه, وتعهده لأبنائه بالرعاية, وعلاقته بزوجاته, وطريقة معاملته لذوي قرابته وأرحامه, ومدى العناية بضيوفه – عليه السلام – کل ذلک في ملحمة تربوية فريدة ناجحة, استحق بها إبراهيم -عليه السلام- أن يخلد الله –تعالى- ذکر أسرته في القرآن الکريم, وأن يجعلها مثالًا حيًا لمن أراد أن ينشئ أسرته على تقوى من الله –تعالى-,وتوصلت من خلال هذا البحث إلى الکثير من النتائج الهامة منها:</strong>
<strong>الصور الأسرية التي عرضها القرآن الکريم( متمثلة في أسرة إبراهيم عليه السلام) کنموذج أسري فريد , تؤکد أن قرار تکوين الأسرة لابد من أن يکون قائما على النهج الرباني خروجًا من الفردية التي يمکن أن تسيطر على الإنسان.</strong>
<strong>الأسرة أقوى المؤسسات المؤثرة في سلوکيات الفرد، فهي التي تتولى تکوين شخصيته، وتوجيه سلوکه.</strong>
<strong>أهمية الحوار في تنشئة الأطفال تنشئة تربوية سليمة .</strong>
<strong> أهمية الدور الاجتماعي للأسرة في إرشاد المجتمع , بنشر فضائل الأخلاق , ومحاربة الرذائل.</strong>
<strong>وختم البحث بأهم النتائج , وفهرس المصادر. </strong>
<strong>Summary of the searching</strong>
<strong>Discusses the searching raved important , case weak: The family and rotary her in builder of the individual and the society, and that in mastery of the light on example rejoices in Quran , ( of family of Ibrahim – is peace be upon him), and statement favored who be possible to happens him the imitating in identicals one important of pillars raved the hostage example in establishment of supporting her the family and her , stability of situations in considering gathered and for his authentic girl which is formed from her , and how the educational use from the situations be possible the masterpiece in family 'ibrhym – peace be upon him - and despotic – dealing of Ibrahim – is peace be upon him - with a lot of formative which be exposed to him captured him , and situations from her, and your lowness through his dealing with his , fathers and his commitment for his sons, and his relationship in his wives, and his method of treatment to decaying of relationship his and his uteri, and extensions of the care in his – guests peace be upon him all that in educational butchery unique successful, deserved in her Ibrahim is peace be upon him to Allah immortalizes - rose - memory captured him in the generous , Quran and to makes her live examples blamed explores to establishes Captured him on piety from Allah - rose -, and continued through the searching raved to a lot of the important results from her</strong><strong>:</strong>
<strong>1-The familian images which expanded her the generous Quran (represented in family Ibrahim is peace be upon him) as example , make sure that decision forming of the family to shows from that is upright on the panting rabbinic exit from individual which be possible to the human dominates on</strong><strong>.</strong>
<strong>2-The family strengthens the influential organizations behaviorisms of the individual, so she which forming of personality assumes his, and his orientation of behavior</strong>
<strong> </strong><strong>3-Importance of the dialogue in raising of the children raising of educational sound.</strong><strong> </strong>
<strong> </strong><strong>4- Social importance the role for the family in guidance gathered , in spreading virtuous persons of the characters , and fighter The bad characters.</strong>
<strong>Keywords: Family, Quran, Building, Individual, Society.</strong>
https://fraz.journals.ekb.eg/article_117085_aa70259c7d8abcae427b2390bd577143.pdfجامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوةالمجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق2357-066032320200925جزء حديث يَظْهَرُ فِي أُمَّتِي فِي آخِرِ الزَّمَانِ قَوْمٌ يُسَمَّوْنَ الرَّافِضَةَ، جمع ودراسة60567811752910.21608/fraz.2020.117529ARأحمد بن جابر بن رافعالشمرانيقسم الدراسات الاسلامية / کلية التربية والدراسات الاسلامية بجامعة تبوکJournal Article20200720<strong>تعرض هذا البحث لصحة الحکم الذي يأخذ من منطوق حديث علي بن أبي طالب </strong><strong>t</strong><strong> على فرقة الرافضة، استنادا على حکم حديثه من حيث القبول والرد، فقد قال علي بن أبي طالب </strong><strong>t</strong><strong> قال رسول الله </strong><strong> </strong><strong>r</strong><strong>: "يَظْهَرُ فِي أُمَّتِي فِي آخِرِ الزَّمَانِ قَوْمٌ يُسَمَّوْنَ الرَّافِضَةَ، يَرْفُضُونَ الْإِسْلَامَ"</strong><strong>، فقد جمعت طرق الحديث المتصلة في المبحث الأول، والمرسلة، والمعلقة، والموقوفة في المبحث الثاني، وشواهد الحديث في المبحث الثالث، وقمت بدراستها، مع الحکم على کل طريق أذکرها، فکان عدد الطرق المتصلة ستة طرق، وطريق معلقة، وطريق مرسلة، وروي الحديث من طريقين موقوفين، ثم بينت إن للحديث ستة شواهد، من حديث: الحسن بن علي، وعبدالله بن عباس، وفاطمة الزهراء، وأم سلمة، وعبد الله بن عمر، ومعاذ بن جبل، </strong><strong>y</strong><strong>، وقد بينت الألفاظ المختلفة التي ورد بها کل طريق، ثم بينت في نهاية البحث الحکم العام على الحديث من جميع تلک الطرق والشواهد السالفة، وخلصت إلى أن الحديث لا يصح من تلک الطرق والشواهد کلها، وأنها لا تخلوا من علل بينتها في موضعها.</strong>
<strong>Search Summary</strong>
<strong>This research was exposed to the validity of the ruling that takes from the hadith of Ali ibn Abi Talib on the band of the rejectionists, based on the ruling of his hadith in terms of acceptance and reply, said Ali bin Abi Talib said the Messenger of God: "He shows up in my mother in another The time is called the "the lord," they want todeliver. In the first, sent, suspended, suspended, suspended in the second thesis, and the evidence of hadith in the third thesis, and I studied it, with the judgment on each way I mention, the number of roads connected was six roads, a road suspended, a road sent, and the modern roy From two suspended roads, then i showed that the hadith has six witnesses, from hadith: Hassan bin Ali, Abdullah bin Abbas, Fatima al-Zahra, Um Salma, Abdullah bin Omar and Moaz bin Jabal, and i have indicated the different words that each road is said, and then it is shown at the endThe general judgment on hadith from all these methods and previous evidence sought to conclude that the hadith is not true of all those methods and evidence, and that they do not give up the ills they have shown in their place.</strong>
<strong>Keywords: Rejectionist, Difference, Ali Bin Abi Talib, Nabz.</strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>https://fraz.journals.ekb.eg/article_117529_214191b524e85544b6bc1706c53dd331.pdfجامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوةالمجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق2357-066032320200925دلالة لفظ خلق والألفاظ المقاربة له في القرآن الکريم67972411753010.21608/fraz.2020.117530ARهيا زايدالمطيريقسم الدراسات الإسلامية - کلية التربية الإساسية - الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب- دولة الکويتJournal Article20200720<strong>يقوم هذا البحث على دراسة اختلاف دلالة لفظ خلق والألفاظ المقاربة له في القرآن الکريم ، والدلالة التي تميز بها کل لفظ من هذه الألفاظ، وأثرها في السياق القرآني للآيات التي جاءت فيها، وبالتالي إثبات عدم وجود الترادف في ألفاظ القرآن الکريم، وبيان مدى ملائمة کل لفظ بموضعه الذي جاء فيه واختص به؛ إذ يؤدي معنى دقيقاً لا يمکن لغيره من الألفاظ مهما قاربه من أداء هذا المعنى ، وهي خصيصةٌ اختص الله - عز وجل - بها القرآن العظيم المعجزَ في نظمه، من خلال دقته في استعمال الألفاظ في نظمه لآياته ، وهو وجهٌ من وجوه الإعجاز البلاغي للقرآن الکريم .</strong>
<strong> وتتلخص مشکلة الدراسة في الکشف عن العلاقة بين لفظ خلق والألفاظ المقاربة له في القرآن الکريم، وللإجابة عنها اشتمل البحث على سبعة مباحث بعدد الألفاظ القرآنية التي استعرضتها فيها ، وهي على التوالي : خلق، برأ ، ذرأ ، صنع ، نشأ، بدع ، فطر ، ويندرج تحت کل مبحث ثلاثة مطالب ، تطرقت في کل مبحث للمطالب التالية ؛ المطلب الأول بينت فيه المراد بکل لفظة في اللغة ودلالتها ، ثم جاء المطلب الثاني وفيه عرض لأقوال العلماء المفسرين حول کل لفظة بحسب سياقها القرآني، ومن ثم ختمت بمطلب ثالث بينت فيه الفرق بين کل لفظة منها وبقية الألفاظ المقاربة له واختصاص اللفظ بموضعه الذي جاء فيه. </strong>
<strong> ثم خلصت هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج، من أبرزها أن جميع هذه الألفاظ الرابط بينها هو الإيجاد ، ولکن اختلفت فيما بينها في کيفية هذا الإيجاد ، وبالتالي ثبت اختصاص کل لفظ عبر عنه القرآن الکريم بموضعه الذي جاء فيه، فلا يسد لفظ آخر مسده، ولا يؤدي ذات المعنى الدقيق له؛ حيث إن لکل لفظ معنى دقيق يميزه، وهو ما أثبته العلماء قديما بنفي الترادف في القرآن الکريم وعليه قامت الدراسات والمؤلفات.</strong>
<strong>Abstract: </strong>
<strong>This research is based on the study of the different meaning of the word creation and the words approached in the Holy Quran, the significance of each of these words, their effect in the Qur'anic context of the verses in which they came, and thus proof of the absence of synonyms in the words of the Holy Qur'an, and the proof of the appropriateness of each word in its position in which it is stated and summarized; He organized it, through its accuracy in the use of words in its systems for its verses, which is one aspect of the rhetorical miracle of the Qur'an.</strong>
<strong>The problem of the study is to reveal the relationship between the word creation and the words approached in the Holy Quran, and to answer them included seven investigations with the number of Qur'anic words that i reviewed in them, respectively: creation, righteousness, corn, making, creation, innovation, mushroom, and falls under each subject three demands, and falls under each subject three demands, touched in each subject of the following demands; Each word according to its Qur'anic context, and then concluded with a third demand, in which it indicated the difference between each word and the rest of the words approaching it and the competence of the word in its place. </strong>
<strong>This study then concluded a set of results, most notably that all these words link them is finding, but differed among them in the manner of this creation, and thus proved the competence of each word expressed by the Holy Quran in its place, which does not block the last word of its gun, and does not lead to the exact meaning of it, since each word has a precise meaning that distinguishes it, which scientists have proved in the past to deny the synonym in the Holy Quran and therefore studies and literature.</strong>
<strong>Keywords: Qur'an, creation, words, significance, approach.</strong>
https://fraz.journals.ekb.eg/article_117530_740d299aea3f88d9ee2d372532d1690d.pdfجامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوةالمجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق2357-066032320200925حديث الرحمة المسلسل بالأولية، ومظاهر عناية المحدثين به، والدلالات التربوية الرفيعة في ذلک72583011753110.21608/fraz.2020.117531ARأسامة السيد محمودمحمدقسم الحديث وعلومه بکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق – جامعة الأزهر - مصرJournal Article20200720<strong>إن قيمة الرحمة من القيم العليا في الإسلام، وهذا الدين کله رحمة في أصوله وفروعه، وقد جعل الله تعالى الرحمة عنوانه وشعاره، وبذل الحفاظ والمحدثون جهودا عبقرية نادرة لترسيخ القيم العظمى في الشريعة لدى طلاب الحديث، وبناء منظومة أخلاقهم وسلوکهم على ضوء ذلک </strong>
<strong>ولقد سلکت في هذا البحث مسلکا وسطا، ما بين المنهج الاستقرائي والمنهج الاستنباطي، حيث آخذ بأساسيات المنهج الاستقرائي، من تتبع جزئيات المسئلة التي أعالجها، والانطلاق من الخاص إلى العام، مع ضرب أمثلة، واستخلاص النتائج منها، وصولا إلى حکم عام، وآخذ بأساسيات المنهج الاستنباطي رجوعا من العام إلى الخاص، والحکم العام الناتج من ذلک.</strong>
<strong>وسبب اختيار الموضوع شدة اهتمام الحفاظ والمحدثين بهذا الحديث الشريف على مر الأعصار والدهور، وحرصهم على جعله أول ما يقرع سمع طالب الحديث من مروياتهم، وتواردهم على ذلک جيلا من وراء جيل في مختلف أقطار الإسلام، مما يظهر الحرص البالغ منهم على تربية طلبة الحديث على جعل قيمة الرحمة محور فهمهم للسنة المشرفة.</strong>
<strong>شدة الحاجة إلى إبراز قيمة الرحمة اليوم، في زمن برزت فيه تيارات التطرف، وقامت بتکفير الناس، وممارسة التفجير والقتل، وقطع الرقاب، وحبس الإنسان في قفص وإحراقه حيا، مما مست معه الحاجة عند الغيورين على السنة المشرفة إلى المسارعة ببيان الخطورة الفادحة في مسلکهم هذا، وإبراز أن الرحمة هي معدن الشريعة وشعارها وعنوانها الأکبر.</strong>
<strong>ومن أهم النتائج :. لم يدع المحدثون بابا من أبواب خدمة الأخلاق المحمدية الشريفة إلا وقد طرقوه، وهنا مثال على خلق الرحمة، فقد جعلوه هيئة من هيئات التسلسل وحافظوا على ذلک في مجالس الحديث والرواية، ونظموه وصاغوه شعرا، وأفردوه بالمؤلفات والتصانيف، إلى غير ذلک، مما يبين أنهم سخروا کافة وجوه الإفادة والتعليم في خدمة الأخلاق المحمدية.</strong>
<strong>Abstract:</strong>
<strong>The value of mercy is one of the highest values in Islam, and this whole religion is a mercy in its origins and branches, and God has made mercy his title and motto, and the preservation and modernefforts have made rare genius efforts to establish the great values of sharia among students of hadith, and to build their morality system and behavior in the light of that. </strong>
<strong>In this research, I have taken a middle ground, between the inductive and the inferred approach, taking the basics of the inductive approach, from following the part of the question i am dealing with, from starting from private to public, with examples, drawing conclusions from them, to general governance, and taking the basics of the inference approach back from the general to the private, and the resulting general judgement.</strong>
<strong>The reason for the choice of the topic is the keen interest of the preservation and the modern suppalling on the course of the hurricane and the dor, and their keenness to make it the first thing that knocks the voice of the student of hadith from their narrations, and to get them to do so generation behind a generation in different countries of Islam, which shows the great eagerness of them to raise the students of hadith to make the value of mercy the focus of their understanding of the honorable year.</strong>
<strong>The need to highlight the value of mercy today, at a time when the currents of extremism have emerged, and they have atone for people, bombing and killing, cutting off their throats, holding a human being in a cage and burning him alive, which has made it all the more urgent for those who are jealous of the Sunnah to quickly show the grave danger in their behaviour, and to show that mercy is the metal of sharia, its motto and its greatest title.</strong>
<strong>Some of the most important results are: Here is an example of the creation of mercy, they made it a form of hierarchy and preserved it in the councils of hadith and novel, organized and drafted poetry, and singled it out in literature and descriptions, etc., which shows that they mocked all aspects of testimony and education in the service of Muhammadan morality.</strong>
<strong>Keywords: Hadith, Mercy, Serial, Primary, Semantics, Pedagogical.</strong>
<strong> </strong>https://fraz.journals.ekb.eg/article_117531_5fd34a9833d86335f8c50536014a9619.pdfجامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوةالمجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق2357-066032320200925الإسراء والمعراج بين الصحيحين وأهل السير " ابن إسحق "، دراسة مقارنة83188211753210.21608/fraz.2020.117532ARهناء محمد عبد السلامخليلقسم الحديث وعلومه بکلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات القرين - جامعة الأزهرJournal Article20200720<strong>يتناول هذا البحث حادثة الإسراء والمعراج بين الصحيحين وأهل السير وتهدف هذه الدراسة إلى نقد النصوص التى يقع فيها التعارض والإختلاف, وغالباً ما تنتهي ببيان ضعف إسنادها, إن التوجه إلى توثيق نصوص السيرة مطلب ملح تفرضه طبيعة الرسالة الخاتمة, وهو ضرورة تقتضية المنهجية الحقة التى تميز صحيح الأخبار من معلولها قبل أن تستخرج العبر والدروس منها, ولقد کان توثيق النصوص التى جاءت في حادثة الإسراء والمعراج من أبرز نتائج هذا البحث.</strong>
<strong>وقد خلص البحث إلى عدد من النتائج أهمها:</strong>
<strong>- يتفق البخارى وابن إسحق على تأخير حادثة الإسراء والمعراج الى أن فشا الإسلام بمکة فى قريش وفى القبائل کلها, حادثة شق الصدر الکريم تنفرد بذکرها رواية الصحيحين دون ابن إسحق, إثبات وقوع شق الصدر مرتين, أن الوصول إلى سدرة المنتهى واللقيا بالأنبياء کانا في المعراج, تکذيب قريش للإسراء والمعراج أمر اتفقت عليه روايات الصحيحين وابن إسحق.</strong>
<strong>Abstract:</strong>
<strong>The tendency to document the texts of the biography is an urgent demand imposed by the nature of the final message, which is the necessity for the true methodology that distinguishes true news from its reasoning before we draw lessons from it. </strong>
<strong>One of the most prominent results of this research was documenting the texts that came in t he Al-Isra and Al-Maraj incident. </strong>
<strong>Al-Bukhari and Ibn Ishaq agree that the Al-Isra and Al-Mi'raj incident will be delayed until Islam has spread to</strong><strong>Mecca</strong><strong> in Quraysh and all the tribes.</strong>
<strong>The incident of Shaq Al-Sadr is unique to Al-Bukhnarration without Ibn Ishaq. </strong>
<strong> Proof of a chest incision twice. Reaching Sidra Al-Muntaha and they met the prophets in Al-Israa. </strong>
<strong> Qurays’s denial of Isra` and al-Mi`raj is something agreed upon by al-Sahihin and Ibn Ishaq. </strong>
<strong>Keywords: Al Israa –</strong><strong>Al Mi`raj - Al-Sahihin – the people of Sir.</strong>
<strong> </strong>https://fraz.journals.ekb.eg/article_117532_cc11d5673872c923fdf532ef50fef7de.pdfجامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوةالمجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق2357-066032320200925مباحث في مشکل الحديث88393811765910.21608/fraz.2020.117659ARمنى بنت حسين بن أحمدالآنسيقسم القانون – جامعة شقراء – المملکة العربية السعوديةJournal Article20200720<strong>قد تکلمت في هذه الدراسة على جمعَ ما تيسر </strong><strong>مما قيل في علم</strong><strong>مشکل الحديث، وتقف مع تعريفه، وبيان أهميته، وتتبع نشأته، وتحديد أسبابه، ورصدِ مسالک العلماء في رفع الإشکالات الحاصلة فيه، والتنبيه إلى ما ألف فيه، مع الموازنة بينه وبين علم مختلف الحديث.</strong>
<strong>وعرف الإشکال في النصوص منذ زمن متقدم، أي منذ بدء الخليقة، لکن هذا الإشکال طال الحديث النبوي في العصر الأول للإسلام، بيد أنه لما تجاوز الناس الفترة الذهبية من تاريخ الإسلام، واختلط الناس بالأعاجم، وضاعت السليقة، وغلب على الناس الانقيا</strong><strong>د</strong><strong>للأهواء الضالة المضلة، والانتصار للآراء الفاسدة، وظهرت البدع على اختلاف أشکالها، ودخل في الإسلام من يتسمى باسمه، يبطن الکيد له، فبدؤوا يثيرون الشبه، ويضربون الأحاديث بعضها ببعض، ويلبسون على الناس أحاديث نبيهم صلى الله عليه وسلم، انبرى علماء الحق لبيان الحق ورد الباطل، وتنقية التراث الإسلامي مما قد يعلق به، وتجلية الصواب للناس، ودحض مزاعم المبتدعة ونحوهم، وصنفوا التصانيف النافعة، فکان مما کان ولادة (علم مشکل الحديث)، وهو علم مستقل بموضوعه ومنهجه، وتاريخه، ومؤلفاته، فوضعوا له الضوابط وقعدوا له القواعد، وأصلوا له الأصول التي يجب عليهم سلوکها عند توهم التعارض بين نصين من نصوص الشرع المطهر.</strong>
<strong>ولعلم مشکل الحديث أهمية کبيرة، ولعل من وجوه أهميته:</strong>
<strong>- تعلقه بأکثر العلوم الإسلامية، فيحتاجه دارس التفسير والعقيدة والحديث</strong><strong>والفقه، وغيرها، ذلکم أن الفقيه غايته استنباط الاحکام من الحديث، فهو أولى الناس بالتعرف على مشکل الحديث، حتى يسلم استنباطه، ثم إن المفسر أيضا يتعامل مع کلام الله تعالى، وأن من أصول التفسير تفسير القرآن بالحديث، فالمفسر يعتمد الأحاديث والأخبار لبيان معاني الآي، فهو في حاجة ماسة إلى علم مشکل الحديث، فضلا عن المتخصص في العقيدة، الذي غايته الدفاع، وتحصين العقيدة من الأقوال الضالة، حتى يدفع کل اعتراض واهٍ</strong><strong>.</strong>
<strong>Abstract</strong><strong>:</strong>
<strong>I have spoken in this study to gather what has been said in the science of the problem of hadith, and stand with its definition, to indicate its importance, to track its origin, to determine its causes, to monitor the courses of scientists in raising the problems that occur in it, and to alert to what is familiar with it, balancing it with the science of different hadiths.</strong>
<strong>The problem in the texts has been known since a long time ago, i.e. since the beginning of creation, but this problem has long been the prophetic hadith in the first era of Islam, but when people exceeded the golden period of the history of Islam, and people mingled with the acacia, and lost the salqa, and prevailed over the pure people. The misguided whims of the strays, the victory of corrupt opinions, and the emergence of innovations in all their forms, and entered into Islam by the so-called name, lining up the plot for him, so they started to raise the likeness, and beat the hadiths with each other, and wear The scholars of the truth have shown the truth to show the truth and to correct the Islamic heritage from what may be attached to it, and to show the right to the people, and to refute the claims of the creator and so on, and to classify the useful descriptions, which was the birth of (the science of the problem of hadith), an independent science of its subject, method, history, and writings, so they set the rules for it, and they established the origins that they must be subject to when they object to the texts of the Sharia.</strong>
<strong>The science of the problem of modernity is of great importance, and perhaps one of its important aspects is:</strong>
<strong>- Related to most Islamic sciences, he needs the study of interpretation, doctrine, hadith, jurisprudence, and others, because the faqih aims to draw the rulings from hadith, he is the first people to recognize the problem of hadith, so that he will deliver his inference, and then the interpreter also deals with the words of Allah Almighty, and that One of the origins of the interpretation is the interpretation of the Qur'an by speaking, the interpreter adopts hadiths and news to show the meanings of i, he is in urgent need of the knowledge of the problem of hadith, as well as the specialist in the doctrine, whose purpose is to defend, and to fortify the faith from stray words, so that he can push every objection and the right .</strong>
<strong>Keywords: Detectives, Problem, Various, Science, Hadith</strong>
<strong> </strong>https://fraz.journals.ekb.eg/article_117659_5624b88b8dff15b58e07b96563e5a7c1.pdfجامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوةالمجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق2357-066032320200925المستفتي أحکامه وآدابه93997211766010.21608/fraz.2020.117660ARالأمين بن عبد الله بن محمدالأمينقسم أصول الفقه کلية الشريعة – الجامعة الإسلامية – المدينة المنورة- المملکة العربية السعوديةJournal Article20200720<strong>موضوع البحث:المستفتي والأحکام المتعلقة به والآداب التي يلزمه التحلي بها.</strong>
<strong>هدف البحث: يهدف البحث إلى بيان الأحکام المتعلقة بالمستفتي وخلاف العلماء حول بعضها وحصر الآداب والقيم الواجب على المستفتي الاتصاف بها.</strong>
<strong>نتائج البحث: يعد المستفتي کل من يسأل عن الحکم الشرعي ليعمل بما يفتي به المفتي.</strong>
<strong>1- </strong><strong>يختلف حکم الاستفتاء باختلاف الناس وأحوالهم فقد يحرم على بعضهم وقد يجب على بعضهم.</strong>
<strong>2- </strong><strong>للمستفتي أن يسأل من يعتقد أنه يفتيه بشرع الله ورسوله من أي مذهب کان.</strong>
<strong>3- </strong><strong>إذا تعدد المفتون في بلد فللمستفتي أن يستفتي من شاء.</strong>
<strong>4- </strong><strong>إذا رجع المفتي عن فتواه وعلم برجوعه المستفتي قبل العمل بالفتوى فليس له أن يعمل بتلک الفتوى. </strong>
<strong>5- </strong><strong>ينبغي على المستفتي أن يتأدب مع المفتي ويراعي أحواله وظروفه. </strong>
<strong>6- </strong><strong>من آداب المستفتي أن يحسن الاستماع والانصات لجواب المفتي. </strong>
<strong>الکلمات المفتاحية: المستفتي</strong><strong>،</strong><strong> احکام المستفتي،آداب المستفتي، أصول الفقه، شريعة.</strong>
<strong>Abstract:</strong>
<strong>People who seek answers for religious matters: the rules and regulations related to them and the etiquette that they must adhere to.</strong>
<strong>The research goal:The current study aims to highlight the rules that are related to those who seek answers for religious matters. The study also investigates scholars’ disagreements about some of these matters and summarizing the main values and morals that these people who seek answers should follow.</strong>
<strong> The results:</strong>
<strong>Once a person asks Almufti ,who is a Muslim legal expert who is empowered to give rulings on religious matters, he or she should adhere to what Almufti told him or her to do.</strong>
<strong>The rule for any religious matter may vary depending on people and their different situations and circumstances, some matters might be allowed for some but not others.</strong>
<strong>The person who seeks religious answers has the right to ask whoever would give rulings on religious matters as long as it follows Islamic law following Allah and his profit’s path regardless of which of the four law or Figh school the person belongs to.</strong>
<strong>If there is a number Mufties in a country, people can choose which one to seek answers from.</strong>
<strong>If Almufti changes his mind or answers and the person who was seeking answers from him knew before he executes what Almufti asks him or her to do, he or she does not have to follow the answer or alfatwa.</strong>
<strong>People who seek answers for religious matters </strong><strong>should behave and show respect to Almufti and take in consideration his status, situation, and his circumstances.</strong>
<strong>People who seek answers for religious matters should listen carefully and attentively to Almfti’s answers</strong>
<strong>Keywords:People who seek answers for religious matters, the rules that are related to those who seek answers for religious matters, the morals, and the etiquette that those who seek answers for religious matters must adhere to.</strong>
https://fraz.journals.ekb.eg/article_117660_708772a78401e30bcdc49d5e1504d3af.pdfجامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوةالمجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق2357-066032320200925الأحاديث التي تکلم عليها الإمام أبو حاتم محمد بن حِبّان في کتاب ((رَوضةِ العُقلاءِ))، دراسة نظرية تطبيقية973106611766110.21608/fraz.2020.117661ARمصطفى بن محمد محمود بن سيداتمختارقسم علوم الحديث - کلية الحديث الشريف والدراسات الإسلامية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورةJournal Article20200720<strong>قام الباحث بدراسة الأحاديث التي تکلم عليها الإمامُ ابنُ حِبّان في کتابه: ((رَوضة العُقلاءِ))، وعدد ما أعله خمسة أحاديث، وما تکلم عليه بدفع العلة المتوهمة فيه حديثٌ واحدٌ، وما حکم عليه بحکم کُليٍّ حديثٌ واحدٌ لم يذکر مَخرَجه، وقد خَرَّجه الباحث من طريق تسعة من الصحابة، وما حکم بعدم الاحتجاج على تسعِ رواة رووا أحاديث في باب واحد لا تصح. </strong>
<strong>وإنما اختصت الدراسة بکلام ابنِ حِبّان في ((رَوضةِ العُقلاء))؛ لأنه لم يحظ بالعناية مع کثرة من تصدّى لدراسة منهج ابن حِبّان في تعليل الأحاديث، وفي الحکم على الرواة.</strong>
<strong>وتناولت الدراسة مقارنة أحکام ابن حبّان على الأحاديث والرواة بأحکام غيره من العلماء. وقد تنوعت أحکامه على الأحاديث، وتعددت العلل التي وجهها لتلک الروايات، وتبين صحة ما ذهب إليه من تلک الأحکام، إلا في موضعٍ واحدٍ حيث جانبه فيه الصواب، وقد استعمل ابن حِبّان الأحکام الکلية على الأحاديث الواردة في الباب، وتبين کذلک صحة حکمه في ذلک وموافقة العلماء له فيه.</strong>
<strong>Research summary: </strong>
<strong>Researcher studies ahadith that Abo Hatim Mohammad bin Hiban deals with in his book of (Rawdat al ugla) number of ahadith that he found unauthentic are five and one hadith that he defends to be authentic though some found unauthentic and he gave total judgment is one hadeeth he did not define his narrator; researcher defines nine narrators of sahaba of this hadeeth. he judges of unauthenticity on nine narrators in one chapter that he found unauthentic.</strong>
<strong>I study this subject of ibin hebans book of rawdat alugla because lack of cares of many researchers who studied ibin heban method in judging Hadeeth and narrators.</strong>
<strong>The study compares the judgment of ibin hiban on hadeeth and narrators with that of other Ulama. his judgment were various and he was precise on his judgment except for one case he was mistaken . Ibin Hiban uses total judgment on the ahadeeth of the chapter. he was accurate other Ulama agreed with him.</strong>
<strong> Key words :Ibin Hiban- Rawda Alugla- - Ahadith Delusional illness. </strong>
https://fraz.journals.ekb.eg/article_117661_2e4cab3e2d194574f8d28d8f40ed8b02.pdfجامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوةالمجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق2357-066032320200925الرجال الذين وثَّقَهم الطبراني في "المعجم الصغير" ممن ليسوا في "تقريب التهذيب"1067115611766210.21608/fraz.2020.117662ARسعيد بن جمعان بن عبد اللهالزهرانيکلية العلوم والآداب بالمندق - جامعة الباحةJournal Article20200720<strong> </strong><strong>تناول البحث جمع أسماء الرجال الذين وثَّقهم الإمام الطبراني في "المعجم الصغير"، ثم دراسة ذلک التوثيق، والموازنة بينه وبين أقوال الأئمة الآخرين في أولئک الرجال؛ وصولاً إلى القول الراجح في حال کل منهم.</strong>
<strong> واشتمل على مقدمة، وفصلين، وخاتمة، جاء في المقدمة: بيان شيء من جهود سلف الأمة في الذَّبّ عن سنة النبي صلى الله عليه وسلم، وما قعَّدوه من قواعد لذلک الشأن، وأهمية الموضوع، وأسباب اختياره، وخطة البحث، ومنهجه. وجاء الفصل الأول في مبحثين: الأول فيه ترجمة الطبراني من خلال تسعة مطالب تشمل: اسمه ونسبه، مولده، طلبه للعلم ورحلاته، شيوخه، تلاميذه، مکانته العلمية، منزلته في الجرح والتعديل، مؤلفاته، ووفاته. وفي الثاني تعريف بکتاب "المعجم الصغير". وفي الفصل الثاني: جَمَعَ الباحث أسماء الرواة الذين وثَّقهم الطبراني توثيقًا صريحًا في "معجمه الصغير"، ثم درس ذلک التوثيق، ووازنه بأقوال النقاد، بعد جمع أقوالهم في أولئک الرواة، وحکم على کل منهم بما تقتضيه حاله، وفق قواعد الجرح والتعديل. واعتمد الباحث في بحثه على المنهج الاستقرائي لکتاب "المعجم الصغير"؛ لجمع الأسماء محلّ الدراسة. </strong>
<strong>وخلص البحثُ إلى نتائج، أبرزُها: مکانة الطبراني في باب الجرح والتعديل، وتفرُّده بتوثيق رواة لم يُسبق إليهم، وصحة ما ذهب إليه من توثيقٍ لکثير منهم، وتساهله في توثيق رواة لا يبلغون تلک الرتبة، وتقارب منهجه في التوثيق مع منهج ابن حبان. </strong>
<strong>ويوصي الباحث بدراسةِ أقوال الأئمة في الرواة جرحًا وتعديلاً، ودراسة أقوال الطبراني الأخرى، وموازنتها بأقوال أئمة الشأن؛ وصولاً للکشف عن منهجه، وإبراز جهود العلماء في حفظ السنة. </strong>
<strong>Abstract:</strong>
<strong>The research dealt with the collection of men who have been documented by Imam Altabarani in “almojam alsagheer”, then studying that ocumentation; and the comparison between his sayings and other Imams' sayings; and choosing the best saying. The study has an introduction, two chapters, and an ending. The introduction mentions Explaining the efforts of the nation’s predecessor to defend the Sunnah of the Prophet “peace be upon him”, and the rules they set for that matter, also, the importance of the topic, the reasons for choosing it, the research plan, and its method. </strong>
<strong>The first chapter came in two topics: The first is the translation of Al-Tabarani through: his name, lineage, birth, request for knowledge and journeys, his elders, his disciples, his scientific position, his position in critiquing and modification, his writings, and his death. In the second, the definition of "Almojam alsagheer". </strong>
<strong>In the second chapter: The researcher collected the names of the narrators whom Al-Tabarani documented in "Almojam alsagheer", then he studied that documentation and balanced it with the statements of critics, then collected those statements, and judged each of them according to the rules of critiquing and modification. The researcher relied on the inductive approach to " Almojam alsagheer " in collecting those names.</strong>
<strong>The research concluded results, including: Al-Tabarani's position in critiquing and modification, and his uniqueness by documenting narrators for the first time ever, and the high validity in documenting many of them, and his leniency in documenting narrators not reaching that rank, and his closeness in documentation to Ibn Hibban's documentation.</strong>
<strong>The researcher recommends: Studying the sayings of the imams in narrators using critiquing and modification, studying the other sayings of al-Tabarani and balancing them with the sayings of other imams, to reveal the efforts of the scholars in preserving the Sunnah.</strong>
<strong> </strong><strong>Keywords: critiquing and modifications, </strong><strong>Documentation, men, AlTabarani, </strong><strong> </strong><strong> Almojam alsagheer</strong><strong>.</strong>
<strong> </strong>https://fraz.journals.ekb.eg/article_117662_a8edff8ff1c13928de1f93b9806ec534.pdfجامعة الأزهر (فرع الزقازيق)، کلية أصول الدين والدعوةالمجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق2357-066032320200925آيات نزول الملائکة في القرآن الکريم1157122011766310.21608/fraz.2020.117663ARسلطان بن بديرالعتيبيقسم علوم القرآن - کلية القرآن الکريم والدراسات الإسلامية - جامعة جدةJournal Article20200720<strong>تمثلت أهمية البحث في کونه يناقش موضوعًا حيويًا من الموضوعات الإيمانية الغيبية وهو الإيمان بالملائکة.</strong>
<strong> وقد هدفت الدراسة إلى بيان الآيات التي تناولت نزول الملائکة في القرآن. وقد قُسّم البحث إلى مقدمة تتضمن موضوع البحث ومشکلته وأهميته وأهدافه ومنهجيته والدراسات السابقة، ثم التمهيد: ويتناول التعريف بالملائکة وأصنافهم وصفاتهم وضرورة الإيمان بهم، يليه:</strong>
<strong> الفصل الأول: نزول الملائکة فيما يخص المؤمنين.</strong>
<strong> الفصل الثاني: نزول الملائکة فيما يخص الکافرين.</strong>
<strong>الفصل الثالث: نزول الملائکة فيما يخص البعث والحساب.</strong>
<strong> وأخيرا الخاتمة: وجاء فيها أهم نتائج البحث وتوصياته، ومن أهم نتائج البحث أن الملائکة تنزل على الأنبياء لتبليغ الوحي وللتأييد والنصر والتبشير، کما تنزل على بعض البشر للتکريم والتشريف والإنذار والابتلاء، ولحفظ بني آدم، والملائکة تنزل على الکافرين لإهلاک المکذبين وللعنة الکافرين</strong><strong>ولمواجهة الکفار والعصاة، أما فيما يخص نزول الملائکة لإحصاء الأعمال وعند الموت والبعث فإنها تتمثل في نزول الملائکة لمراقبة الإنسان وکتابة أعماله، ولقبض أرواح المؤمنين والکافرين العصاة ولرعاية أهل الجنة والاختفاء بهم ولعذاب أهل النار والتنکيل بهم.</strong>
<strong>Abstract:</strong>
<strong>The research is deemed to be important because it addresses a vital theme concerning faith-based occultism issues (Al Ghaib), namely, </strong><strong>belief in angels. The study aims to clarify the verses described the descending of angels in Quran. The research has been divided into an Introduction, involving subject, questions, importance, objectives and methodology of the research and literature. Then, the Preamble: indicating the definition, type and characteristics of angels and the necessity to have belief in them. After that, Chapter One: Descending of Angels with respect to Believers; Chapter Two: Descending of Angels with respect to Disbelievers; Chapter Three: Descending of Angels with respect to the Resurrection and Judgement; and finally, the Conclusion: summarizing the most significant findings and recommendations of the research. </strong>
<strong>One of the most important findings of the research is that the angels descend upon prophetsas messengers conveying the revelation (Wahy), for support, advocacy and proselytism. They also descend upon some people for honor, privilege, warning and trial and to save children of Adam. Angels descend upon the disbelievers to doom the deniers, curse the disbelievers and confront the unbelievers and disobedient people. Concerning the descending of angels so as to record the persons’ deeds for the Day of Resurrection and Judgment, this is represented in descending of the angels to monitor the person and record his deeds, take the soul of the believers and disbelievers, the disobedient people, to welcome and celebrate the dwellers of paradise and to torture and punish dwellers of hell.</strong>
<strong>Keywords: Verses, The Revelation Of Angels, The Noble Qur’an, The Occult Fideistic</strong>
https://fraz.journals.ekb.eg/article_117663_a0bbbfc9b2b3d1fabbf6b058268e4fe5.pdf