حرية الإرادة وإشکالية الشر في العالم عند اللاهوتيين يوحنا الدمشقي (ت: 749م) وتيودور أبي قرة (ت: 820م) مقارنة بالمعتزلة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفلسفة الإسلامية - کلية دار العلوم - جامعة الفيوم

المستخلص

تتصل الحرية –بوصفها قيمة إنسانية- بجوهر الإنسان ووجوده، وقد کانت مسألة الجبر والاختيار من أولى المشاکل العقلية التي أثيرت في اللاهوت المسيحي وعلم الکلام الإسلامي على السواء؛ لکونها ترتبط بمفاهيم دينية وخلقية، مثل: العدل الإلهي، التکليف، المسئولية، الجزاء، الخير والشر، هذا من جهة. ومن جهة ثانية فهي ترجع إلى طبيعة العقل الإنساني وتفهمه للنصوص والأخبار الواردة في هذا السياق ذاته.
وثمة صلة بين إرادة الإنسان وما يقع في العالم من الشر والقبيح، فما هو أصل هذا الشر؟ وکيف يکون العالم –وهو مفعم بالشر- فائضا عن الله، عز وجل.
لذا تناول هذا البحث موقف اللاهوتيين يوحنا الدمشقي وأبي قرة مقارنة بالمعتزلة من مسألة حرية الإرادة الإنسانية، وصلة ذلک بالعلم الإلهي المسبق، ووجود الشر في العالم.
وکان من نتيجة ذلک، الإلماع إلى أهمية فلسفة هذين اللاهوتيين، لکونها فلسفة ديناميکية تدعو إلى الحرية والقدرة على الاختيار، وتمتاز بالإيجابية؛ لأنها اعتبرت الشر أمرا عارضا هو مجرد فساد في الإرادة، فالإنسان هو الذي يختار الشر بمحض إرادته.
Abstract:
 Free - as a human value - is related to the essence of man and his existence, and the issue of Fatalism and choice was one of the first Rational problems that were raised in Christian theology and Islamic theology alike; because they are related to religious and moral concepts, such as: divine justice, al taklif, responsibility, penalty, good and evil On the one hand. On the other hand, it is due to the nature of the human mind and its understanding of the texts and news contained in this same context.
There is a link between human will and what is happening in the world from evil and ugly, so what is the origin of this evil? How can the world - which is filled with evil - be surplus to God, the Exalted, the Majestic.
Therefore, this research dealt with the position of theologians John of Damascus and Theodore Abu Qurra compared to Mu'tazila from free will, a link with that of divine knowledge and the existence of evil in the world.
One consequence of this was the awareness of the importance of the philosophy of these two theologians, as it is a dynamic philosophy that calls for freedom and the ability to choose, and is characterized by positivity, because it considered evil an accidental matter that is merely corruption in the will, for it is the human being who chooses evil of his own free will.
key words:
  Saint John Damascus, Theodore Abu Qurra, Judge Abd-al-Jabbar, Free Will, Christian Theology, Mu'tazila, Evil, Divine knowledge . 
 

الكلمات الرئيسية