حديث الرحمة المسلسل بالأولية، ومظاهر عناية المحدثين به، والدلالات التربوية الرفيعة في ذلک

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الحديث وعلومه بکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق – جامعة الأزهر - مصر

المستخلص

إن قيمة الرحمة من القيم العليا في الإسلام، وهذا الدين کله رحمة في أصوله وفروعه، وقد جعل الله تعالى الرحمة عنوانه وشعاره، وبذل الحفاظ والمحدثون جهودا عبقرية نادرة لترسيخ القيم العظمى في الشريعة لدى طلاب الحديث، وبناء منظومة أخلاقهم وسلوکهم على ضوء ذلک
ولقد سلکت في هذا البحث مسلکا وسطا، ما بين المنهج الاستقرائي والمنهج الاستنباطي، حيث آخذ بأساسيات المنهج الاستقرائي، من تتبع جزئيات المسئلة التي أعالجها، والانطلاق من الخاص إلى العام، مع ضرب أمثلة، واستخلاص النتائج منها، وصولا إلى حکم عام، وآخذ بأساسيات المنهج الاستنباطي رجوعا من العام إلى الخاص، والحکم العام الناتج من ذلک.
وسبب اختيار الموضوع شدة اهتمام الحفاظ والمحدثين بهذا الحديث الشريف على مر الأعصار والدهور، وحرصهم على جعله أول ما يقرع سمع طالب الحديث من مروياتهم، وتواردهم على ذلک جيلا من وراء جيل في مختلف أقطار الإسلام، مما يظهر الحرص البالغ منهم على تربية طلبة الحديث على جعل قيمة الرحمة محور فهمهم للسنة المشرفة.
شدة الحاجة إلى إبراز قيمة الرحمة اليوم، في زمن برزت فيه تيارات التطرف، وقامت بتکفير الناس، وممارسة التفجير والقتل، وقطع الرقاب، وحبس الإنسان في قفص وإحراقه حيا، مما مست معه الحاجة عند الغيورين على السنة المشرفة إلى المسارعة ببيان الخطورة الفادحة في مسلکهم هذا، وإبراز أن الرحمة هي معدن الشريعة وشعارها وعنوانها الأکبر.
ومن أهم النتائج :. لم يدع المحدثون بابا من أبواب خدمة الأخلاق المحمدية الشريفة إلا وقد طرقوه، وهنا مثال على خلق الرحمة، فقد جعلوه هيئة من هيئات التسلسل وحافظوا على ذلک في مجالس الحديث والرواية، ونظموه وصاغوه شعرا، وأفردوه بالمؤلفات والتصانيف، إلى غير ذلک، مما يبين أنهم سخروا کافة وجوه الإفادة والتعليم في خدمة الأخلاق المحمدية.
Abstract:
The value of mercy is one of the highest values in Islam, and this whole religion is a mercy in its origins and branches, and God has made mercy his title and motto, and the preservation and modernefforts have made rare genius efforts to establish the great values of sharia among students of hadith, and to build their morality system and behavior in the light of that.
In this research, I have taken a middle ground, between the inductive and the inferred approach, taking the basics of the inductive approach, from following the part of the question i am dealing with, from starting from private to public, with examples, drawing conclusions from them, to general governance, and taking the basics of the inference approach back from the general to the private, and the resulting general judgement.
The reason for the choice of the topic is the keen interest of the preservation and the modern suppalling on the course of the hurricane and the dor, and their keenness to make it the first thing that knocks the voice of the student of hadith from their narrations, and to get them to do so generation behind a generation in different countries of Islam, which shows the great eagerness of them to raise the students of hadith to make the value of mercy the focus of their understanding of the honorable year.
The need to highlight the value of mercy today, at a time when the currents of extremism have emerged, and they have atone for people, bombing and killing, cutting off their throats, holding a human being in a cage and burning him alive, which has made it all the more urgent for those who are jealous of the Sunnah to quickly show the grave danger in their behaviour, and to show that mercy is the metal of sharia, its motto and its greatest title.
Some of the most important results are: Here is an example of the creation of mercy, they made it a form of hierarchy and preserved it in the councils of hadith and novel, organized and drafted poetry, and singled it out in literature and descriptions, etc., which shows that they mocked all aspects of testimony and education in the service of Muhammadan morality.
Keywords: Hadith, Mercy, Serial, Primary, Semantics, Pedagogical.
 

الكلمات الرئيسية