التعددية في باکستان وفق المنظور الإسلامي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث بوزارة الأوقاف المصرية

المستخلص

تتناول هذه الدراسة الحالة الدينية في باکستان المتنوعة والمتعددة کلها ترفع راية الإسلام في دولة انفصلت عن الهند من أجل الإسلام هنا لابد من تساؤل لهذا الکم الهائل من الجماعات والحرکات الدينية في صفوف الإسلام السني والشيعي، وغير المسلمين کذلک ماذا قدم هذا التنوع لباکستان؟ وهل له أثر واضح في إصلاح المجتمع؟ جارتها الهند التي انفصلت عنها وفيها ذات التنوع الديني وربما أکثر، وهي الدولة العلمانية سبقت باکستان بمراحل على کافة المستويات، بينما باکستان ما زالت في حالة اضطراب اجتماعي، وفقر اقتصادي، لم يقدم خلالها هذا التنوع الهائل شيئًا ينتشل باکستان من عوزها وفقرها الاقتصادي ولا اضطرابها الاجتماعي من تناحر ورفض للآخر.
ونجد في باکستان أيضًا خليطًا من الأفکار والاتجاهات السياسية المتباينة منها المعتدل والمتطرف، والمتدين، والمتصوف، فنجد الأحزاب العلمانية، والقومية والشيوعية، والاشتراکية، بجانب الجماعات الإسلامية والتي منها المعتدل ومنها المتشدد وتحمل في طياتها أنماط السلفية، والصوفية، والتوفيقية ويمکن القول إن الأحزاب والتيارات المتعددة في باکستان وافقها منذ نشأتها صراع سياسي بين اتجاهين رئيسين:
الأول: کان التيار الليبرالي الذي تأثر أتباعه بالفکر الغربي بقيادة المؤسس محمد علي جناح الذي اعتقد أن بإمکانه إقامة دولة إسلامية حديثة على أساس الإسلام والديمقراطية.
الثاني: تيار علماء الدين التقليديون وفي مقدمتهم أبو الأعلى المودودي  وکان اتجاه هذا التيار يميل إلى المدرسة السلفية.
 abstract:
This study deals with the diverse and diverse religious situation in Pakistan, all of which raise the flag of Islam in a country that has seceded from India for Islam here, it is necessary to question the large number of religious groups and movements among Sunni and Shiite Islam, and non-Muslims, as well as what has this diversity provided to Pakistan? Does it have a clear impact on the reform of society? Its neighbour, India, which has been separated from it and with religious diversity and perhaps even more, is a secular State that has gradually preceded Pakistan at all levels, while Pakistan is still in a state of social unrest and economic poverty, during which this enormous diversity has offered nothing to lift Pakistan out of its destitution, economic poverty, or social unrest from conflict and rejection of the other.
In Pakistan, there is also a mixture of different political ideas and trends, including moderate and extremist, religious and mystic parties, secular parties, nationalism, communism and socialism, along side Islamist groups, including moderate and hardline ones, with salafist, Sufi and conciliatory patterns, and it can be said that since its inception, the various parties and currents in Pakistan have been approved by a political conflict between two main directions:
The first :was the liberal movement whose followers were influenced by Western thought led by the founder Muhammad Ali Jinnah, who believed that he could establish a modern Islamic state based on Islam and democracy.
Second: The current of traditional religious scholars, led by Abu al-Aly al-Mudoudi, and the trend of this current tended to the Salafist school.
Keywords: Pluralism, Pakistan, Perspective, Islamic

الكلمات الرئيسية