نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
قسم العقيدة والفلسفة ،کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالمنصورة،جامعة الأزهر، جمهورية مصر العربية
المستخلص
يعد المعلم الثاني- أبا نصر الفارابي- ؛ واحدأً من أشهر الفلاسفة المسلمين وأکثرهم تميزاً في توفيقه بين الفلسفة اليونانية وبين الإسلام عامة، وبين الحکيمين : أفلاطون وأرسطو خاصة.
وقد حرصت في هذا البحث على الخروج بنظرية متکاملة للنفس عند الفارابي، لأنها جاءت متناثرة بين ثنايا المسائل المختلفة في مصنفاته الکثيرة، کما أبرزت آراءه کفيلسوف مسلم يعمد إلى الشرح والتأويل والتوفيق بين الآراء والمفاهيم؛ حتى يلتقي عنده الرأي الفلسفي مع عقيدته الإسلامية رغم مايثار حول تأثره الدائم بأرسطو وغيره.
ولقد عرضت لمولده ونشأته وقيمته العلمية والفلسفية ومنهجه الفلسفي، ثم تکلمت عن ماهية النفس عنده وعلاقتها بالجسم وکيف کانت مخالفة للنمط الأرسطي من الربط بينها وبين الجسم کمادة -هيولى- وصورتها، وکذا مخالفة للنمط الأفلاطوني رغم إقراره بروحانية جوهر النفس، موردة براهين الفارابي المختلفة على ذلک، ثم بينت مرتبة النفس بين مراتب الوجود المختلفة في عملية الفيض التي تأثر فيها بالأفلاطونية المحدثة، وکيف أن لکل موجود نفساً واحدة، ولکل نفس عدة قوى، ولکل قوة وظيفة وغير متساوية في الرتبة فبعضها أرقى من بعض، وأخيراً انقسام الأنفس الإنسانية بإرادتها إلى أنفس عارفة وأنفس جاهلة وأنفس متجاهلة، وأن السعادة لا تتحقق إلا للنوع الأول الخالد، کما خلصت إلى أن الفارابي هو أول من أسس علم النفس في الإسلام لمعالجته أحوالها في کتبه ورسائله المختلفة.
Abstract:
The second scholar - Aba Nasr Al-Farabi, is one of the most famous Muslim philosophers, and most distinguished in his reconciliation between Greek philosophy and Islam in general, and between Plato and Aristotle in particular.
In this research, I have endeavored to come up with an integrated theory of the Psyche as perceived by Al-Farabi since it came scattered among the various issues he tackled in his many works, and highlighted his views as a Muslim philosopher who tends to explain, interpret, and reconcile opinions and concepts; where his philosophical opinion meet with his Islamic faith, despite what is being raised about him being constantly influenced by Aristotle and others.
I dwelled upon his birth, upbringing, his scientific and philosophical value and philosophical approach. In addition, I discussed the Psyche as perceived by Al-Farabi and its relation to the body, and how his perception is different from the Aristotelian pattern which links the Soul with the body as a substance -Hyle- and its image, and from the Platonic perception, despite his acknowledgment of the spirituality of the essence of the soul, as I have indicated his different proofs of that. I have clarified the Psyche level among the different levels of existence in the process of overflow, in which he was influenced by Modern Platonism, and how each body has one Psyche and how each Psyche has several multiple forces to which each has a function and is not equal in rank; some are more sublime than others.
Finally, I have mentioned his views on the willing division of the Psyches into knowledgeable, ignorant and indifferent Psyches, and how only the first - immortal - type of Psyches can reach happiness. Hence, I have concluded that since Al-Farabi, who dealt with Psyches' status in his various books and treatises, was the first to establish psychology in Islam.
Keywords: Psyche, Farabi, Philosophy, Study, Analysis.
الكلمات الرئيسية