المسائل العقدية المستنبطة من قوله - صلى الله عليه وسلم -: ((من قتل نفسه بحديدة فحديدته في يده يجيء بها في بطنه خالدا مخلدا في نار جهنم))

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشريعة والقانون ، قسم الشريعة، جامعة جازان، المملکة العربية السعودية

المستخلص

إن هذا البحث يدرس مسألة من المسائل الهامة وهي قتل الإنسان لنفسه من خلال أحاديث الرسول صلى الله عليه وسلم ،ويهدف البحث إلى إيضاح المسائل المتعلقة بالمنتحر والأحکام العقدية المتعلقة بقاتل نفسه ، وقد اعتمد البحث على المنهج الاستقرائي والتحليلي النقدي، باستقراء أقوال السلف في المسائل العقدية الموجودة في الحديث والأقوال المخالفة فيها، ثم نقد أقوالهم المخالفة على ضوء عقيدة السلف.
ومن أهم نتائج هذا البحث : أن قتل النفس محرم بنص القرآن والسنة والإجماع، وأن العمليات الانتحارية من أبواب قتل النفس التي حرم الله وليست استشهادا في سبيل الله، وأن العقوبات الأخروية تکون من جنس الذنب المقترف في الدنيا، فالجزاء من جنس العمل.
 Abstract:
This research studies an important issue, which is the killing of oneself through the hadiths of the Messenger, PBUH. The research aims to clarify the issues related to the suicide and the doctrinal provisions related to the suicide. The research employed the critical inductive and analytical method, by extrapolating the sayings of the predecessors in the doctrinal issues present in the hadith and the contradicting sayings in them, then criticizing these contradictory statements in the light of the doctrine of the predecessors.
Main findings: Killing the soul is forbidden in the Qur’an, Sunnah and consensus, and that suicide operations are killing the soul that God has forbidden and not as martyrdom, and that the afterlife punishments are of the same type of guilt committed in this world, as everyone reaps what he sawed
Keywords: Murder- Suicide- Soul- Fire-Sin.
 

الكلمات الرئيسية