"الکواکب الدراري في شرح صحيح البخاري "لشمس الدين أبي عبد الله محمد بن يوسف بن علي الکرماني (۷۱۷ - ٧٨٦ هـ) من بداية باب إذا لم يکن الإسلام على الحقيقة، وکان على الاستسلام أو الخوف من القتل من کتاب الإيمان" إلى نهاية باب ان طائفتان من المؤمنين اقتتلوا فأصلحوا بينهما" دراسة وتحقيقا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الحديث وعلومه - جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن - المملکة العربية السعودية

المستخلص

هذا البحث دراسة وتحقيق لکتاب "الکواکب الدراري في شرح صحيح البخاري" بعنوان:
 " الکواکب الدراري في شرح صحيح البخاري "لشمس الدين أبي عبد الله محمد بن يوسف بن علي الکرماني (۷۱۷ - ٧٨٦ هـ) من بداية باب إذا لم يکن الإسلام على الحقيقة، وکان على الاستسلام أو الخوف من القتل من کتاب الإيمان " إلى نهاية باب ان طائفتان من المؤمنين اقتتلوا فأصلحوا بينهما " دراسة وتحقيقا.
إن مشکلة هذه الدراسة لأنه وقع للإمام الکرماني في شرحه "الکواکب الدراري في شرح صحيح البخاري" أوهام تُعقبت عليه، ولم يحظ بتحقيق علمي يليق به مع أهميته، وکثرة أصوله الخطية ودراسة هذه التعقبات العلمية فيها خدمة جليلة لهذا الشرح، وصقل لملکة الطالب العلمية.
وحدود هذه الدراسة تقتصر على الحد الموضوعي فقط، والذي يترکز على تحقيق ودراسة کتاب الکواکب الدراري لشرح صحيح البخاري للکرماني، وذلک من (باب إذا لم يکن الإسلام على الحقيقة، وکان على الإستسلام أو الخوف من القتل من کتاب الإيمان إلى نهاية باب الجهاد من الإيمان).
يتکون البحث من مقدمة، تمهيد، خمسة مباحث. فالمقدمة اشتملت على أهمية الموضوع وسبب اختياره وخطة منهج العمل فيه.أما التمهيد ففيه ترجمة مختصرة للشارح الکرماني، ودراسة مختصرة لکتابه الکواکب الدراري،والمباحث فهي دراسة النص المحقق لکتاب "الکواکب الدراري" فهي کالتالي:المبحث الأول: باب إذا لم يکن الإسلام على الحقيقة، وکان على الإستسلام أو الخوف من القتل.والمبحث الثاني:باب إفشاء السلام من الإسلام.,والمبحث الثالث: باب کفران العشير، وکُفرٍ دون کفرٍ.والمبحث الرابع: باب المعاصي من أمر الجاهلية، ولايکفر صاحبها بارتکابها إلا بالشرک.والمبحث الخامس: باب وإن طائفتان من المؤمنين اقتتلوا فأصلحوا بينهما.ووالخاتمة ذکرت فيها أهم النتائج والتوصيات .
 
Abstract:       
This research is a study and investigation of the book "The Planets of The Darari in True Bukhari Explaining" entitled:
"The planets in the explanation of True Bukhari", to Shams al-Din Abi Abdullah Mohammed bin Yusuf bin Ali al-Kermani (717-786 Ah) from the beginning of the door if Islam is not on the truth, and I had to surrender or fear killing from the Book of Faith" to the end of the door that two sects of believers were killed and reformed between them " study and investigation.
The problem of this study because imam Al-Karmani in his explanation of "the dari planets in the explanation of true bukhari" illusions followed him, and did not receive a scientific investigation befitting him with its importance, and the many origins of the sin and the study of these scientific traces in it a great service to this explanation, and refinement of the queen of the scientific student.
The limitsof this study are limited to the objective limit only, which is focused on the realization and study of theBook of The Planets of Al-Darari to explain true Bukhari to the Turkmen, from (if Islam is not on the truth, and it was to surrender or fear of killing from the Book of Faith to the end of the door of jihad of faith).
The research consists of an introduction, a preface, five investigations. The second is the door to the disclosure of peace from Islam,and thethird is Bab Kafran al-Ashar, and Kafr Don Kafr. The fourth is that the door of sins is one of the orders of ignorance, and the owner does not atone for committing it except by thetrap. The fifth is a door, and two sects of believers have been killed, so they have reconciled them. Andthe conclusion mentioned the most important results and recommendations.
 Keywords: Elkawakib El Dirariu- Sahih Bukhari - Al-Karamani - Study - Investigation.
 

الكلمات الرئيسية