يعد أبا عبيدة معمر بن المثنى (ت 210هـ)، من الأئمة المبرّزين في اللغة والتفسير، وله مصنفات في بيان معاني القرآن وغريبه، وکتابه (مجاز القرآن) شاهد على إمامته وتضلعه في اللغة، وما زالت له أقوال في غريب القرآن مبثوثة في کتب تلاميذه ومن نقلوا عنهم، وممن نقل أقواله: ابن دريد (321هـ) في کتابه (جمهرة اللغة)، وقد حوى نصوصًا عن أبي عبيدة، بعضها ليس في (مجاز القرآن) لأبي عبيدة، وقد تتبعتُ هذه المواضع؛ فوقفتُ على تسعة وعشرين قولًا نقلها ابن دريد عن أبي عبيدة وليست في مجاز القرآن، فقمتُ بجمعها ودراستها، وأبرزت قيمتها العلمية، ومعالم طريقة أبي عبيدة فيها. وقد سلکت في هذا البحث المنهج الاستقرائي في تتبع أقوال أبي عبيدة في غريب القرآن في کتاب جمهرة اللغة لابن دريد، واستخدمت المنهج التحليلي في دراسة هذه الأقوال. وقد خلص البحث إلى نتائج تتعلق بمعالم منهج أبي عبيدة في غريب القرآن، والقيمة العلمية لتراثه اللغوي التفسيري، وبيان موافقة المفسرين وأهل اللغة لغالب أقواله في غريب القرآن المجموعة في هذه الدراسة.
Abstract: Abu Obeida Muammar bin Al-Muthanna (died 210 AH) is considered one of the prominent imams in language and interpretation, and he has works explaining the meanings of the Qur’an and its strangeness, and his book (Metaphor of the Qur’an) is a witness to his imam and his mastery in the language, and he still has sayings about the strange Qur’an transmitted in the books of his students and from They were quoted from, and from those who transmitted his sayings: Ibn Duraid (321 AH) in his book (Jamarat al-Lughah), and it contained texts on the authority of Abu Ubaidah, some of which are not in the (Metaphor of the Qur’an) by Abu Ubaidah, and I have traced these places; I stood on twenty-nine sayings that were transmitted by Ibn Duraid on the authority of Abu Ubaidah and are not in the metaphor of the Qur’an, so I collected and studied them, and highlighted their scientific value, and the features of Abu Ubaidah’s method in them. In this research, I followed the inductive method in following the sayings of Abu Ubaidah in the strange Qur’an in the book Jamhrat al-Lughah by Ibn Duraid, and used the analytical method in studying these sayings. The research concluded with results related to the features of Abu Ubaidah’s approach to the strangeness of the Qur’an, the scientific value of his explanatory linguistic heritage, and the statement of the commentators and language people’s approval of most of his sayings about the strangeness of the Qur’an collected in this study. key words:Gharib Al-Quran, Interpretation, Abu Obeida, Ibn Duraid, The Language Crowd.
الدوسري, سعد بن مبارک. (2021). غريب القرآن لأبي عبيدة في غير مجاز القرآن جمع ودراسة. المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق, 33(4), 423-510. doi: 10.21608/fraz.2021.215635
MLA
سعد بن مبارک الدوسري. "غريب القرآن لأبي عبيدة في غير مجاز القرآن جمع ودراسة", المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق, 33, 4, 2021, 423-510. doi: 10.21608/fraz.2021.215635
HARVARD
الدوسري, سعد بن مبارک. (2021). 'غريب القرآن لأبي عبيدة في غير مجاز القرآن جمع ودراسة', المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق, 33(4), pp. 423-510. doi: 10.21608/fraz.2021.215635
VANCOUVER
الدوسري, سعد بن مبارک. غريب القرآن لأبي عبيدة في غير مجاز القرآن جمع ودراسة. المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق, 2021; 33(4): 423-510. doi: 10.21608/fraz.2021.215635