الأمر بالمعروف والنهي عن المنکر بين الإمام سعدالدين التفتازاني ــ والقاضي عبد الجبار ( دراسة مقارنة لأهم الأحکام والآثار)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة والفلسفة -کلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق-جامعة الأزهر

المستخلص

تعد فريضة الأمر بالمعروف والنهي عن المنکر من القضايا التي اتفق عليها أغلب مفکري الإسلام ومتکلميهم؛ فالأمة الإسلامية مأمورة بحمل رسالة الإسلام ، والعمل بها ، والدعوة إليها.
وقد توفر الأمران في بحثنا هذا :
فأما بالنسبة للأمر الأول : وهو الموضوع ذاته فهو جدير بالبحث لأسباب منها: توضيح ماهية الأمر بالمعروف والنهي عن المنکر، ليصبح هناک توازنا بينهما کفريضة وبين العمل کسلوک، و تحديد الضوابط والآداب والشروط المتعلقة بتلک الفريضة، وصفات المشتغلين بها لمنع أسباب التسرع في التکفير التي انتشرت في الآونة الأخيرة والتي أدت إلى تفکک المجتمع ، والوقيعة بين أطيافه ،التحذير من إسقاط قيمة فريضة الأمر بالمعروف والنهي عن المنکر حتى لا يتسبب في حدوث انفلاتا اخلاقيا ، وکما نحذر من تکفير المقصرين في أداء الأعمال الصالحة وارتکاب المنهيات فيتعلل المتشددون بذلک على: الاقتتال، واستباحة الدماء، والأموال، والأعراض، بحجة أن المجتمع کافر من وجهة نظرهم ،وفک التعارض الظاهري بين الآيات والأحاديث وذلک بانضمام کل النصوص بعضها البعض حتى تکتمل الصورة وجملة الأحکام المتعلقة بتلک الفريضة، وإزالة اللبس عند البعض من کون الدين هو المتدين، ففريضة الأمر بالمعروف والنهي عن المنکر لا مشکلة فيها ، وإنما المشکلة فيمن يخطئ في تنفيذها حتى لا تلتصق الاتهامات بالإسلام بسبب تصرف بعض المنتسبين إليه.
وأما بالنسبة للأمر الثاني : وهو الإمام السعد والقاضي عبد الجبار فهما جديران بالبحث لأسباب کثيرة منها کل واحد منهما إمام في مدرسته وصاحب فکر خاص ومجدد وبرغم ذلک لم يخرج عن أصوله المذهبية ،ومن الأهمية بمکان أن يعرف المتخصصون في الفروع والأصول مذهبهما في تلک القضية الشائکة ،وتوضيح أهم نقاط الاتفاق والاختلاف بين المدرستين من خلال هذين العالمين .
ونهدف من هذا البحث توضيح مدى أثره على الساحة الإسلامية إيجابا وسلبا من خلال هذين العالمين.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها في هذه الدراسة:الأمر بالمعروف والنهى عن المنکر من الفروع وليس من الأصول،والأمر بالمعروف والنهى عن المنکر من فروض الکفايات مثل صلاة الجنازة  والأمر بالمعروف والنهى عن المنکر يتدرج فيهما برفق وسکون من السهل للأصعب، والأمر بالمعروف والنهى عن المنکر تغييره عند القاضي بالقوة، وعند الإمام السعد متدرج کما في الحديث الشريف والإمام السعد لا يکفر أحدا ولا يذهب للخروج على الحاکم بل کل شيء عنده بالنصح والإرشاد عکس القاضي عبد الجبار.
ومن أهم التوصيات:إسناد الأمر بالمعروف والنهي عن المنکر لأهل التخصص بالمؤسسات التي تفهم هذا الموضوع في ضوء النصوص الصحيحة وخاصة التي تتميز بالتوسط والاعتدال في الأخذ بيد المخطئ بوضعه على الطريق الصحيح،و لا يترک هذا الموضوع للأفراد لکي لا يحدث تصادم بين أفراد المجتمع الواحد حتى تظل مظلتهم الإنسانية لا الدينية فقط ،و تربية النشء على الفضيلة وبعده عن الرزيلة حتى لا يحتاج لمصلح من خارجه .
 Abstract:
The obligation to order virtue and prevent vice is one of the issues agreed upon by most Islamic intellectuals and speakers;
And the two things in our research have been available. :
As for the first order: which is the same subject, it is worth considering for some reasons: clarifying what is the order of virtue and preventing vice, so that there is a balance between them as an opportunity and working as behavior, and determining the controls, manners and conditions related to that duty, and the prescriptions of those who work in it to prevent the reasons for the haste of atonement that has spread in recent times and which led to the disintegration of society, and the fall between its spectra, warning against dropping the value of the duty ofOrder the good and prevent evil so as not to cause moral insecurity, and as we warn against atonement of those who fail to perform good deeds and commit the ends, the hardliners explain this: fighting, bloodshed, money, and symptoms, on the pretext that Society is infidel from their point of view, and to remove the apparent conflict between verses and hadiths by joining all the texts to each other until the picture is complete and the sentences related to that obligation, and removing the confusion of some of the fact that religion is religious, so the obligatory order of virtue and prevention of vice There is no problem with it, but the problem is those who err in implementing it so that the accusations do not stick to Islam because of the behavior of some of its members.
With regard to the second order: Imam Al-Saad and Judge Abdul Jabbar, they deserve to be discussed for many reasons, including each imam in his school and a private and renewed thinker, and yet he did not deviate from his doctrinal origins, and it is important that specialists in branches and origins know their doctrine in this thorny issue, and clarify the most important points of agreement and difference between the two schools through these two worlds.
We aim to clarify the extent to which it has a positive and negative impact on the Islamic scene through these two worlds.
One of the most important findings in this study is: ordering the good and forbidding the evil of the branches and not the origins, and ordering the good and forbidding the evil of the duties of the efficiency such as funeral prayer and ordering the good and forbidding the vice is gradually gradually and still easy for the most difficult, and ordering the good and forbidding the evil to change it with the judge by force, and at Imam Saad gradually as in the hadith of sharif and imam Al-Saad does not disbelieve anyone and does not go out on the ruler, but everything he has with advice and guidance is unlike Judge Abdul Jabbar.
One of the most important recommendations: to assign the order of virtue and prevent vice to the people of specialization in institutions that understand this subject in the light of the correct texts, especially those characterized by mediation and moderation in taking the hand of the sinner by putting it on the right path, and not leaving this subject to individuals so that there is no collision between members of the same society so that their human umbrella remains not only religious, and the education of young people on virtue and its remoteness from the good so that it does not need a reformer from outside.
Keywords: Promote Virtue - Prohibit Vice – AlTaftazani - Judge Abdul-ـJabbar.
 

الكلمات الرئيسية