زوائد کتاب القناعة لأبي بکر ابن السُّنِّي على الکتب الستة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علوم الحديث - کلية الحديث الشريف والدراسات الإسلامية - الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة

المستخلص

إن من أفضل العلوم التي يُصرف فيها الأوقات ويُبذل فيها الجهد والطاقات علوم حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم والتي غايتها معرفة الصحيح من الضعيف وتمييز المقبول من المردود، ونرى سلفنا الصالح أفنوا حياتهم في جمع أحاديث النبي صلى الله عليه وسلم، وبذلوا الغالي والنفيس في سبيل سماع الحديث من الأئمة الثقات وتجشموا عناء السفر والرحلة في طلبه وجمعه، حتى وفقهم الله عز وجل وبلغهم أمانيهم في جمع الحديث وکَتبِهِ في الجوامع والمسانيد والمصنفات والسنن والجوامع والأجزاء ونحوها، فأصبحوا بعد ذلک مقصداً لطلاب العلم للسماع منهم وتلقي ما جمعوه خلال هذه الرحلات،ومن هؤلاء الأئمة الذين رحلوا في طلب الحديث، وسَمِعوا من کبار أئمة عصرهم وجمعوا وصنفوا الإمام الحافظ أبو بکر أحمد بن محمد بن إسحاق الدِّيْنَوري المشهور بابن السُّنِّي، الذي طاف البلاد وسمع من الکبار، واشتهر بروايته «السنن» عن الإمام النسائي.وللإمام ابن السني رحمه الله مصنفات نافعة أثنى عليها العلماء، واعتمدوا عليها في مصنفاتهم، منها کتابه «القناعة»، فأحببت أن أُفرِدَ زوائد هذا الکتاب على الکتب الستة، وأقوم بدراستها وبيان مرتبتها قبولاً ورداً.
ومن أهمية هذا الموضوع وأسباب اختياره:اهتمام العلماء بهذا الکتاب، وحرصهم على سماعه وروايته والنقل منه،وکثرة الزوائد في هذا الکتاب فهي قريب من نصف الکتاب،حاجة الناس في مثل هذه الأيام لتذکيرهم بالزهد في الدنيا والقناعة باليسير منها،حرص بعض شيوخنا بشرح هذا الکتاب، والاهتمام به،الحاجة لبيان درجة هذه الأحاديث التي أَوردَها ابن السُّنِّي وهي من الزوائد على الکتب الستة.
 Abstract :                                          
One of the best sciences in which time is spent and effort and energies are spent is the science of the hadith of the Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, whose goal is to know the correct from the weak and to distinguish the acceptable from the reward. Hearing hadith from trusted imams, and they went through the trouble of traveling and journey in seeking and collecting it, until God Almighty helped them and conveyed their wishes in collecting hadith and wrote it in mosques, Musnads, compilations, Sunan, mosques, juz’ and the like. The imams who traveled in search of hadith, and heard from the great imams of their time, collected and compiled the hafiz imam Abu Bakr Ahmad ibn Muhammad ibn Ishaq al-Dinori, known as Ibn al-Sunni, who toured the country and heard from the elders, and was famous for his narration of “Sunans” on the authority of the women’s imam. It is useful and the scholars praised it, and they relied on it in their works, including his book “Al-Qana’a”.
Among the importance of this topic and the reasons for choosing it: the scholars’ interest in this book, their eagerness to listen to it, narrate it, and transfer from it, and the large number of additions in this book, as it is close to half of the book. And attention to it, the need to explain the degree of these hadiths that were mentioned by Ibn Al-Sunni, and they are among the additions to the six books.
Keywords : Excesses - The Book Of Contentment - Abu Bakr Ibn Al-Sunni - The Six Books.
 

الكلمات الرئيسية