موقف الفلسفة الغربية الحديثة والمعاصرة من أهمية النبوة والحاجة لها "دراسة عقدية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدراسات الإسلامية - کلية التربية بجامعة الملک سعود - المملکة العربية السعودية

المستخلص

هذا بحث، بعنوان (موقف الفلسفة الغربية الحديثة والمعاصرة من أهمية النبوة والحاجة لها، دراسة عقدية)، بحثت فيه مواقف الفلاسفة الغربيين من أهمية النبوة والحاجة لها، وذلک باستقراء کتاباتهم، ودراسة أقوالهم وبيان الأصول التي انطلقت منها مواقفهم، ونقدت أطروحاتهم في ضوء الکتاب والسنة، وهو بحث يرتکز على المنهج الاستقرائي الاستنتاجي، وجاء في مقدمة وتمهيد وثلاثة مباحث، وتوصلت فيه إلى عدة أمور أهمها:
أن أهمية النبوة والحاجة لها ترجع في الأصل إلى غايتها العظمى وهي تعريف الخلق بالخالق، وتحقيق الإيمان بربوبيته، وألوهيته، وصفات کماله وجلاله، وتبليغهم أمره ونهيه وبيان سبيل مرضاته، وبيان المصالح الکلية وضبطها، مما لا يمکن معرفته إلا من طريق الإخبار عن الله، ولا سبيل إلى تحقيقه إلا من جهة الرسل، ولا يهتدي العقل إلى معرفة تفاصيله وحقائقه، ولا يمکنه الاستقلال بنفسه للاهتداء إليه، وإن کان قد يدرک وجه الضرورة إلى بعضه من حيث الجملة.
غياب القول بأهمية النبوة والوحي لتبليغ رسالة الخالق وتحقيق التعبد له، عند غالب الفلاسفة وأن مواقف الفلاسفة من الحاجة للنبوة مبنية على أصولهم الفلسفية ومواقفهم من الربوبية، ومنشأ الخلل عندهم هو قصور تصورهم لمعنى النبوة وأهميتها، وعدم فهمهم لغايتها، أو إنکارهم لذلک، وظنهم بأن ما جاء به الأنبياء مما يمکن الاهتداء إليه بالجهد والبذل من خلال العقل أو العلم أو غيره.
Abstract:
This is a study titled (The Position of Contemporary Western Modern Philosophy on the Importance and Need for Prophecy, a Doctrinal Study), in which I examined the positions of Western philosophers on the importance and need for prophecy by extrapolating their writings, studying their sayings, and clarifying the origins from which their positions stemmed, and their theses were critiqued in light of the Qur'an and Sunnah. It is inductive-deductive research that came in an Introduction, a Preamble, and Three Chapters, in which I achieved various conclusions, the most significant of which are as follows:
- That the significance and necessity of prophecy stem from its primary objective, which is to educate the creation about the Creator, to achieve (Tawhid Al-Uluhiyyah), maintaining the unity of worship of Allah, (Tawhid Al-Rububiyyah) maintaining the unity of the Lordship of Allah, and (Tawhid Al-Asma' was-Sifat) maintaining the unity of the Names and Attributes of His perfection and majesty, to communicate to them His commands and prohibitions, and to explain the path to His pleasure, and to clarify and control the overall interests, which can only be known through informing about Allah. And there is no means to reach it except through the Messengers, and the mind is not guided to the understanding of its intricacies and facts, and it cannot be guided to it on its own, even if it recognizes the importance of it generally.
According to most philosophers, the lack of expressing the necessity of prophecy and revelation in conveying the word of the Creator and achieving worshiping to Him, and that the philosophers' perspectives on the need for prophecy are dependent on their philosophical principals and their viewpoints on unity of the Lordship of Allah. The source of their flaw, in their opinion, is their misunderstanding of the meaning and significance of prophecy, their failure to understand or deny its purpose, and their belief that what the prophets brought is something that can be guided by effort and exertion through reason, knowledge, or other means.
Keywords: Prophecy - Need - Philosophy - Modern - Reason - Faith.
 

الكلمات الرئيسية