قرائن الترجيح التي وازن بها الحافظ المزي عند الاختلاف بزيادة راو أو إسقاطه من الإسناد من خلال كتابه تهذيب الكمال "دراسة نظرية تطبيقية على بعض الأحاديث"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم السنة وعلومها -كلية الشريعة والدراسات الإسلامية بجامعة القصيم.

المستخلص

أشتمل البحث على فصلين أساسيين وبهما مطالب :الفصل الأول بعنوان القرائن التي صرح بها الحافظ أبي الحجاج المزي في الترجيح بين الأحاديث المختلفة وهما :الترجيح بقرينة العدد صراحة .الترجيح بقرينة العدد بدون تصريح.والفصل الثاني بعنوان القرائن التي لم يصرح بها الحافظ أبي الحجاج المزي للترجيح بين الأحاديث المختلفة ، وإنما ظهرت من خلال النظر والاستنباط وهي :قرينة الضبط و الأحفظية ، وقرينة المواطنة ، وقرينة الاختصاص ، وقرينة تنصيص العلماء على الوجه المحفوظ ، وقرينة سلوك الجادة .
وأهم النتائج توصلت إليها في هذه الدراسة:يتسم منهج الحافظ المزي غالباً في ذكر أحاديث الرواة المعلولة في كتابه _تهذيب الكمال _ بالترجيح بينها، ويندر جداً تعزيز ترجيحه بذكر القرائن؛ والسمة البارزة على منهجه فيها عدم التصريح بهذه القرائن لكن يمكننا بعد الدراسة لهذه الأحاديث ثم النظر في الاختلاف الواقع بينها تظهر بالاستنباط القرائن المدعمة لترجيحه للوجه المحفوظ. أولى عنايته بقرينة العدد إذ صرح بها في عدة أحاديث معلولة بزيادة راو أو إسقاطه.والقرائن التي توقف عن ذكرها في الترجيح بين أوجه الاختلاف بزيادة راو أو إسقاطه خمس قرائن وهي: الضبط والأحفظية، والاختصاص، والموطن، وسلوك الجادة، وتنصيص الأئمة النقاد على الوجه المحفوظ، وقد تظهر عند ترجيحه بقرينة العدد.وأهم الأقتراحات التي توصلت إليها  دراسة القرائن التي وازن بها الحافظ المزي عند الاختلاف في كتابه تحفة الأشراف، وقد تكون الدراسة لهذه القرائن بشكل عام للاختلاف، أو تخصيص الدراسة للقرائن في بعض أجناس العلة كالاختلاف الحاصل بسبب زيادة راو أو إسقاطه أو الاختلاف بين وصل وإرسال أو الاختلاف بين رفع ووقف وغيرهم.
Abstract:
The research included two main chapters with demands: the first chapter entitled the presumptions stated by Al-Hafiz Abi Al-Hajjaj Al-Mazi in the weighting between the different hadiths, namely: the weighting by the presumption of the number explicitly. Among the various hadiths, they appeared through consideration and deduction, namely: the presumption of control and memorization, the presumption of citizenship, the presumption of competence, the presumption of quoting scholars on the preserved face, and the presumption of the conduct of the path. The most important results I have reached in this study: Al-Hafiz Al-Mazi’s approach is often characterized by mentioning the narrators’ malicious hadiths in his book “Tahdheeb Al-Kamal” by giving preference to them. The salient feature of his approach is that these evidences are not made public, but after studying these hadiths and then looking at the difference between them, they appear by deduction supported by the evidence for his preference for the preserved view. He paid attention to the presumption of number, as he stated it in several reasoned hadiths by adding or dropping a narrator. The presumptions that he stopped mentioning in weighing the differences between the addition or dropping of a narrator are five presumptions: control, memorization, specialization, domicile, serious behavior, and the quotation of critical imams on the preserved face. , and it may appear when weighing it with the presumption of number. The most important suggestions reached by the study of the clues that Al-Hafiz Al-Mazi weighed on the difference in his book Tuhfat Al-Ashraf, and the study of these clues may be in general for the difference, or the study was devoted to clues in some of the genera of the cause, such as the difference that occurred due to an increase in Rao or Dropping it or the difference between wasl and send or the difference between raising and stopping and others.
Keywords: Presumptions - Weighting - Al-Hafiz Al-Mazi - Difference With The Addition Of Rao - Isnad - His Book Tahdheeb Al-Kamal
 

الكلمات الرئيسية