نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
قسم السُنة النبوية - كلية الشريعة والدراسات الإسلامية- جامعة القصيم-المملكة العربية السعودية
المستخلص
في هذا البحث نتحدث عن توهم التعارض في حديث النبي صلى الله عليه وسلم (مَنْ بدّلَ دِينَهُ فَاقتُلوه) مع عفوه عن عبد الله بن أبي السرح رضي الله عنه.
فإن هذه الشبهة لَبسٌ يحصل في الفهم يجعلك ترى الحق باطلاّ والباطل حقاّ ، وكلما ازداد الجهل كلما كثرت الشبهات ، فمن الإشكالات التي التبس فهمها على البعض ؛ حُكْم الرِدة ، فيَجمعون بين نص يُقصد به الكافرُ الأصلي وهو قول الله عز وجل (لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ ۚ)وبين النص الخاص بالمرتد وهو قول النبي صلى الله عليه وسلم ( من بدّلَ دينه فاقتلوه)، أما في هذا البحث تناولت هذا الحديث الصحيح وبينت معنى الردة وحكمها ومن الذي يطبق الحكم فيها ، وكانت مشكلة البحث: هي تعارض قصة الصحابي المرتد عبد الله بن أبي السرح رضي الله عنه حيث أنه عفى عنه النبي صلى الله عليه وسلم
وسأعتمد في هذا البحث على المنهج الاستقرائي؛ وذلك لجمع الأحاديث المتعارضة في مسألة الردة ، والمنهج النقدي، وذلك لدراستها دراسةً حديثيةً متخصصةً والحكم عليها ، ودفع الإشكال عنها.
خلص هذا البحث إلى عدة نتائج منها. أنه لا تعارض بين حديث النبي صلى الله عليه وسلم ( من بدل دينه فاقتلوه) وبين عدم قتل الصحابي ابن أبي السرح لأنه لم يستثنيه وإنما أراد قتله ولكنه عاد تائبا ، ولم يصر على فعله.و نتج من ذلك أن المرتد إذا تاب وعاد لا يقتل قال تعالى في سورة التوبة:( فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَخَلُّوا سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ) وأجمعت الأمة على استتابة المرتد فإن عاد وإلا قتل.
وأهم التوصيات التي توصلت إليها: يوصى بالعمل على البحث في المتعارضات من الأحاديث وخاصةً الأحاديث المتعلقة بسيرة رسول الله صلى الله عليه وسلم وتعاملاته في الاحكام.
Abstract :
In this research, we talk about the illusion of contradiction in the hadith of the Prophet, , PBUH (Whoever changes his religion, kill him) with his pardon on the authority of Abdullah bin Abi Al-Sarah, may God be pleased with him.
This suspicion is a confusion that occurs in the understanding that makes you see the truth as false and falsehood as true, and the greater the ignorance, the more the suspicions will multiply. The ruling of apostasy, so they combine between a text intended for the original infidel, which is the saying of God Almighty (There is no compulsion in religion ۖRight is clear from error) and the text that is specific to the apostate, which is the saying of the Prophet, , PBUH (Whoever changes his religion, kill him), as for this research I dealt with this authentic hadith and showed the meaning of apostasy and its ruling and who applies the ruling in it, and the research problem was: It contradicts the story of the apostate companion Abdullah bin Abi Al-Sarah, may God be pleased with him, as he was forgiven by the Prophet, , PBUH
In this research, I will rely on the inductive method. This is to collect the contradictory hadiths on the issue of apostasy, and the critical approach, in order to study them in a specialized hadith study, to judge them, and to ward off confusion about them.
This research concluded several results, including: There is no contradiction between the hadith of the Prophet, , PBUH (Whoever changes his religion, kill him) and the non-killing of the companion Ibn Abi al-Sarah, because he did not make an exception for him. The Almighty in Surat Al-Tawbah: (So if they repent and perform the prayer and pay the zakat, then let them go their way. Indeed, God is Forgiving, Merciful.) And the nation unanimously agreed on the repentance of the apostate.
And the most important recommendations that I reached: It is recommended to work on researching the contradictory hadiths, especially the hadiths related to the biography of the Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, and his dealings in judgments.
Keywords: Delusion ; Conflict ; Forgiveness ; Abdullah Bin Abi Al-Sarah.
الكلمات الرئيسية