مرويات "عبيد الله بن زحر في السنة النبوية من غير طريق علي بن يزيد الألهاني عن القاسم بن عبد الرحمن عن أبي أمامة رضي الله عنه " جمعاً ودراسة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدراسات الإسلامية- كلية التربية الأساسية - الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب- دولة الكويت

المستخلص

يتلخص بحث "مرويات عبيدالله بن زحر في السنة من غير طريق علي بن يزيد الألهاني عن القاسم بن عبد الرحمن عن أبي أمامة رضي الله عنه، جمعا ودراسة" في حصر هذه المرويات من كتب السنة، حيث بلغت ثمانيه وعشرين (28) رواية. صح منها ست (6) روايات، اتفق البخاري ومسلم على واحدة من غير طريق عبد الله ابن زحر، وانفرد مسلم بروايتين، وعدد الروايات الضعيفة منها ثمان عشرة (18) رواية، وعدد الروايات المرسلة أربع (4) روايات، وذيلت البحث بذكر ما رواه ابن زحر عن الألهاني عن القاسم عن غير أبي أمامة، فبلغت ثلاث (3) روايات، كلها ضعيفة. ونتج عن هذا البحث: أن عبيد الله بن زحر لم يكن من أهل الإتقان، وفيه لين وقد وقع في أحاديثه ما لا يتابع عليه  .
ومن أهمية هذه الدراسة:المساهمة في خدمة السنة النبوية، من خلال تنقية ما نسب إليها، من تحريف الغالين، وبيان مكانة وأهمية سبر الروايات في بيان منزلة الراوي من الجرح والتعديل، والوقوف على حقيقة مرويات عبيد الله بن زحر من حيث قوته وضعفه.
ومن أهداف البحث : جمع أقوال أهل العلم في عبيد الله بن زحر جرحا وتعديل، و بيان الروايات التي صحت عنه، وتابع فيها الثقات، وبيان الروايات الضعيفة عن عبيد الله بن زحر ،وبيان الروايات التي أرسلها ابن زحر.
 
Abstract:
The research "Narrations of Obaidullah bin Zahar in the Sunnah from other than Ali bin Yazid Al-Alhani on the authority of Al-Qasim bin Abdul-Rahman on the authority of Abi Umamah, may God be pleased with him, is summed up in a collection and study" in listing these narrations from the books of the Sunnah, as they amounted to twenty-eight (28) narrations.Six (6) are authentic, of which Al-Bukhari and Muslim agreed on one, and Muslim alone with two, and the number of weak ones is eighteen (18), and the number of transmitted ones is four (4).Other than Abu Umama, there were three (3) narrations, all of which are weak.As a result of this research: Obaidullah bin Zuhar was not one of the people of mastery, and he used to narrate without caring, and in his hadiths he did not follow up. Among the importance of this study: Contributing to the service of the Prophet’s Sunnah, by purifying what is attributed to it, of the distortion of the extremists, and clarifying the status and importance of examining the narrations in clarifying the status of the narrator from the wound and the modification, and standing on the reality of the narrations of Obaidullah bin Zahar in terms of its strength and weakness. Among the objectives of the research: collecting the sayings of scholars about Ubayd Allah bin Zuhar, a wound and a modification, and clarifying the narrations that were authenticated from him, and following up the trustworthy ones, and clarifying the weak narrations on Ubayd Allah bin Zuhar, and clarifying the narrations that Ibn Zuhar sent.
Keywords: Narrations ; Obaidullah Bin Zahar ; The Prophet's Sunnah ; Collection ; Study.
 
 

الكلمات الرئيسية