الجدل في القرآن الكريم: قواعده وفوائده

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التفسير، كلية العلوم الإسلامية، جامعة يالووا، الدولة: تركيا.

المستخلص

 هذا البحث يدل القارئ على أن معرفة علم الجدل ضرورية، وأن عدم معرفته من أسباب الدخيل في التفسير، وأن جاهله هالك ومهلك، ويبين له معنى الجدل لغةً واصطلاحاً وأقسامه وأنواعه بأسلوب فيه شيء من التحقيق والابتكار، ويعرفه مفهومه وماهيته ودلالاته في القرآن الكريم، ويمكنه من إدراك ما في آيات الجدل في القرآن من المعاني والأسرار والحكم، وأن الجدل نعمة من النعم التي أنعم الله بها الإنسان فكرمه وفضله على كثير مما خلق، ويكون عند القارئ ملكة علمية يميز بها الخبيث من الطيب في الجدل، ويجعل القارئ يتخلق بأخلاق الذكر من القرآن والسنة وأهله في الجدل  وتجنب من أخلاق شياطين الإنس والجن فيه، ويمكننا أيضاً من  معرفة كون أسلوب الجدل الذي استخدمه القرآن رفيع الدرجات بل هو وجه من وجوه إعجاز القرآن الكريم، ويعرفنا أيضاً أن الجدل أسلوب من أساليب الإقناع في القرآن لا يلجأ إليه إلا عند الضرورة، ويعرفنا أيضاً أن أول من جادل بالباطل هو إبليس وأعوانه، وأن الجدال بالباطل سبب من أسباب اللعن والطرد من رحمة الله، ويعرفنا أن أول من جادل بالحق هم الملائكة، وأن الجدال بالحق سبب من أسباب الكرامة، ويعلمنا أيضاً أن جدل الملائكة لا يكون إلا ممدوحاً يجعل صاحبه محموداً، وأن جدل إبليس وجنوده من الجن والإنس لا يكون إلا مذموماً يجعل صاحبه مذموماً مدحوراً، وأن جدل الإنسان غير الأنبياء قد يكون ممدوحاً وقد يكون مذموماً ملوماً. ويعرفنا أيضاً أن الجدل فطرة فطر الله الناس عليها لابد من تهذيبها بأخلاق الذكر من  القرآن والسنة وأهله.
Abstract:
This research shows the reader that the knowledge of dialectical science is necessary and that ignorance of it is one of the reasons for misinterpretation and that the ignorant will perish and destroy others. It mentions the meaning of debate, linguistically and technically, and its sections and types, in a way that includes investigation and innovation. It informs her of its concept, what it is and the meanings it has in the Qur'an. It enables them to grasp the meanings, secrets and wisdoms of the dialectical verses in the Qur'an. And we know that controversy is one of the blessings that God bestowed upon man, as he honored and favored him over much of what he created. creates in the reader the ability to distinguish the beautiful from the ugl. It makes the reader imitate the morals of the dhikr and the Sunnah and its people in the debate and avoid the morals of human demons and jinn in it. It also enables us to know that the method of argument used by the Qur’an is of high rank, rather it is an aspect of the miraculousness of the Holy Qur’an. We also know that controversy is one of the methods of persuasion in the Qur'an that is resorted to only when necessary. We also know that the first to argue with falsehood was Iblees and his aides, and that argument with falsehood is one of the causes of curses and expulsion from God’s mercy, And he knows us the first to argue with the truth are the angels and that the argument with the truth is one of the reasons for dignity. He also teaches us that the argument of the angels is only praiseworthy, making its owner praiseworthy. And that the argument of Iblees and his soldiers from among the jinn and humans is nothing but reprehensible, making its owner reprehensible and repelled. And that the argument of man other than the prophets may be good or bad. We also know that arguments are innate by God, and people must be disciplined according to the morals of the dhikr, the Sunnah and its people.
Keywords: Dialectical;Contradiction; Sounding;Grammar; Quran.

الكلمات الرئيسية