تزكية النفس بين العقيدة والسلوك "الخوف والرجاء أنموذجا"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مسار العقيدة والمذاهب المعاصرة، برنامج راسخات، مكتب الدعوة والإرشاد وتوعية الجاليات بأبها، المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدف الدراسة إبراز أهمية تزكية النفس عقيدة وسلوكاً، وتوضيح العلاقة بين تزكية النفس من الناحية العقدية والناحية السلوكية، وإيقاف القارئ الكريم على أحوال النفس، وطرق تزكية النفوس وتهذيبها للوصول بها إلى خير أحوالها، وإبراز أثر القيم العقدية (الخوف والرجاء) في تزكية النفوس عقيدة وسلوكاً كأحد أهم ركائز تزكية النفس. والمنهج المتبع في البحث هو المنهج الوصفي في جمع المعلومات وتحديد المشكلة، والمنهج التحليلي المقارن بين الظواهر كما في العلاقة بين تزكية النفس عقيدةً وتزكيتها سلوكاً، ومن نتائج البحث الوصول للمعنى الحقيقي لتزكية النفس من الناحيتين: العقدية والسلوكية، والعلاقة بينهما، وأهمية هذه التزكية والتي تتلخص في أن بعثة الأنبياء لم تكن إلا لتحقيق هذه التزكية في نفوس العباد أولا؛ وأن فلاح العبد وسعادته ونجاته مرهون بتزكيته نفسه. وأبرز ما توصلت إليه الدراسة من نتائج: وضحت المعنى الحقيقي لتزكية النفس من الناحيتين: العقدية والسلوكية، وهو ما يشمل تطهير النفس من كل ما نهى عنه الشارع الحكيم من جانب؛ والتزود بالأعمال الصالحة التي جاء الشرع بالأمر بها من جانب آخر، وكل ذلك يستوي فيه جانبي العقيدة والسلوك. ـ تجلت لنا الأهمية العظمى من تزكية النفوس؛ وتتلخص في أن بعثة الأنبياء لم تكن إلا لتحقيق هذه التزكية في نفوس العباد أولا؛ وأن فلاح العبد وسعادته ونجاته مرهون بتزكيته نفسه. ـ وضحت العلاقة بين تزكية النفس من الناحيتين: العقدية والسلوكية؛ فعرفنا أن العبد مأمور بعبودية الباطن، وعبودية الظاهر، وأن السلوك مرتبط بالاعتقاد ارتباطا وثيقا، فهناك تلازم بينهما. كما عرفتنا على أحوال النفس الثلاثة: الأمارة بالسوء، واللوامة، والمطمئنة، كثلاث مراحل تترقى فيها النفس كلما تزكت؛ حتى تصل إلى درجة الرضا والاطمئنان بطاعة الله، وهي النفس المطمئنة. ـ توصلنا إلى الطريقين الرئيسيين لتزكية النفس؛ ألا وهما: تزكية النفس بترك المناهي الشرعية. تزكية النفس بفعل الأوامر الشرعية، وهما جملة ما جاء به المرسلون؛ لتزكية عباد الله. تجلى لنا من خلال نموذجي (الخوف- والرجا) - اللذان هما من أهم القيم العقدية- الأثر العظيم لهذه القيم وأمثالها في تزكية النفس من الجانب العقدي والجانب السلوكي، وتأثير كلا من الجانبين على الآخر؛ فما يكون في معتقد الإنسان من آثار تحقيق هاتين العبادتين يظهر في سلوكه، وما يكون في سلوكه نتيجة ذلك يؤثر على ما يعتقده.  
 ABSTRACT
The aim of this study is to highlight the significance of self-purification in terms of belief and behavior, and to elucidate the relationship between self-purification from both the doctrinal and behavioral perspectives. The study seeks to engage the reader in understanding the different states of the self, methods of purifying and refining it to achieve its best state, and the importance of the key doctrinal values of fear and hope in self-purification in belief and behavior, which serve as pillars of self-purification. The research follows a descriptive approach in collecting information and identifying the problem, as well as a comparative analytical approach in examining the relationship between self-purification in belief and behavior. The findings of the study reveal the true meaning of self-purification from both the doctrinal and behavioral perspectives, emphasizing the purification of the self from what is prohibited by divine law and the pursuit of righteous deeds as prescribed by the religious teachings. All of this encompasses the aspects of belief and behavior. The study emphasizes the paramount importance of self-purification, as the mission of the prophets was primarily aimed at achieving this self-purification in the hearts of individuals, as the success, happiness, and salvation of a servant of God depend on purifying oneself. The study also elucidates the relationship between self-purification from both the doctrinal and behavioral perspectives, illustrating the inseparable connection between inward devotion and outward behavior. Furthermore, the study identifies the three states of the self: commanding to evil, reproaching, and tranquil, which represent three stages through which the self-progresses as it becomes purified, reaching the state of contentment and tranquility through obedience to God. The study concludes by presenting the two main paths of self-purification: purifying the self by abstaining from what is prohibited by divine law and purifying the self through performing the obligatory acts prescribed by the religion. These two paths encompass what the messengers have brought for the purification of the servants of God. Through the analysis of the models of fear and hope, which are among the most important doctrinal values, the study highlights their great impact on self-purification from both the doctrinal and behavioral perspectives, as well as the reciprocal influence between the two. The effects of realizing these two acts of worship reflect in one's behavior and vice versa, thereby influencing one's beliefs.

الكلمات الرئيسية