منهج بليز باسكال في الاستدلال على وجود الله -دراسة تحليلية-

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة والفلسفة- كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالمنصورة -جامعة الأزهر

المستخلص

يُعتبر  الفرنسي بليز باسكال (1623-1662م) من كبار العلماء الرياضيين والفيزيائيين الذين ظهروا في فرنسا خلال القرن السابع عشر الميلادي، وعلى الرغم من حياته القصيرة التي لم تصل إلى أربعين سنة، فإنَّه قدَّم العديد من الاختراعات والاكتشافات والنظريات التي مثَّلت نهضة رياضية وفيزيائية كبيرة آنذاك، وقد عاصرَ (باسكال) حركة الإصلاح الديني  البروتستانتي التي بدأت في  ألمانيا في القرن السادس عشر الميلادي، كما عاصرَ الصراع العقائدي في موطنه فرنسا بين اليسوعيين الكاثوليك  المؤيدين للسلطة السياسية وبين معلميه  الإصلاحيين من جماعة دير (بوررويال) التي انتمى إليها في أواخر عام 1654م، وبسبب التنشئة الدينية التي درج عليها، ونظراً للارتباط الواضح بين اللاهوت والفلسفة في تلك الفترة، توجه باسكال للدفاع عن المسيحية بعد شيوع التفسيرات الخاصة لرجال الكنيسة للكتاب المقدس خاصة فيما يتعلق بعقيدة (الألوهية) في مقابل ظهور الاتجاهات المختلفة في إثبات وجود الله، وشيوع موجة من الإلحاد، والشك العارم في فرنسا خاصة، وازدياد الاهتمام بالعقل ومنهجه، والعلم  ونتائجه  والثقة في نتائجهما في مقابل فقدها في رجال اللاهوت وما فرضوه من تفسيرات في فهم الكتاب المقدس.ولقد كان لتوجه باسكال نحو اللاهوت أثر واضح على منهجه الاستدلالي على وجود الله، جعله لا يثق في معرفة  الله  سبحانه وتعالى إلا بالقلب وحججه، دون العقل والحس، رغم اعتماده عليهما في اختراعاته وتجاربه التي جعلته في طليعة رواد العلم والتجربة في القرن السابع عشر،   هذا ويعد (الرهان) على وجود الله هو  الجزء الأكثر إثارة للجدل في منهج باسكال الاستدلالي، و الذي اعتبره البعض دليلًا بينما اعتبره آخرون نظرية أو فكرة  وهو ما سعى هذا  البحث لدراسته دراسة تحليلية، مع بيان القيمة التاريخية والمنطقية والعقدية للرهان، ومدى  إمكانية الاعتماد علىيه في الاستدلال على وجود الله.
Abstract:
Blaise Pascal (1623-1662) is considered one of the great mathematicians and physicists who emerged in France during the seventeenth century. Despite his short life, which did not reach forty years, he made numerous inventions, discoveries, and theories that represented a significant mathematical and physical renaissance at that time. Pascal witnessed the Protestant religious reform movement that began in Germany in the sixteenth century. He also experienced the doctrinal conflict in his homeland of France between the Jesuits, who supported political authority, and his reformist mentors from the Port-Royal Abbey group, to which he belonged in late 1654. Due to his religious upbringing and the clear connection between theology and philosophy during that period, Pascal turned to defending Christianity after the proliferation of private interpretations of the Scriptures, especially regarding the doctrine of divinity, in contrast to the emergence of various approaches in proving the existence of God, the widespread wave of atheism, and the prevalent doubt in France, as well as the growing interest in reason, methodology, science, and their results. This was juxtaposed with the loss of confidence in theologians and the interpretations they imposed in understanding the Scriptures.
Pascal's inclination towards theology had a clear impact on his method of arguing for the existence of God, making him rely on the heart and its arguments rather than reason and senses, despite his dependence on them in his inventions and experiments that placed him at the forefront of scientific pioneers in the seventeenth century.
The "wager" on the existence of God is the most controversial part of Pascal's argumentative method, which some consider as evidence while others view it as a theory or idea. This research aims to study it analytically, highlighting its historical, logical, and theological value, as well as the possibility of relying on it in arguing for the existence of God.
Keywords: Wager; Pascal; Philosophy; Existence Of God; Theory; Commitment.

الكلمات الرئيسية