درس من الحديث في الطريق الى هويتنا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

ﻗﺴم اﻟﻘﺎنون الدوﻟﻲ اﻟﻌﺎم ، كلية اﻟﺤﻘوق ، جامعة اﻟﻤﻤﻠﻜﺔ ، مملكة اﻟﺒﺤﺮين

المستخلص

بدا الحديث الشريف في قوته الدلالية مشيراً إلى انموذج للإنسان مختلف عن الأنموذج الذي بناه الإسلام. ومن هذه الإشارة الدلالية انطلق البحث الذي أثبت أن كلمة (أبى)الواردة في الحديث هي من جوامع الكَلم لأنها تكشّفت عن معانٍ شتى كأنها حلقات في سلسلة مترابطة تقود إلى المشكلة الكبرى التي يعاني منها العالم الإسلامي المعاصر. في تتبع الدلالات السيكولوجية التي تكمن في هذه الكلمة الجامعة ظهرت قضيتان كبريان يتوقف عليهما مصير العالم الإسلامي: قضية الفطرة وقضية الهوية الثقافية. وهما قضيتان متداخلتان إذِ الفطرة هي قلب الهوية الثقافية لدار الإسلام؛ فالانحراف عنها يهدّد اذن هذه الهوية بالانهيار. وتجلت عندئذ حقيقة تتعلق بعودة الشريعة الى الحكم؛ فالشريعة هي منهاج الفطرة كما نصّ عليه القرآن )سورة الروم، الآية30 (فعودتها مشروطة بعودة الفطرة أو بعودة الإنسان المسلم إلى الفطرة التي انحرف عنها منذ أمد بعيد. وهـهنا تجلى خطر المؤسسات الكبرى في المجتمع المسلم، البيت والمدرسة والجامعة ،هذه المؤسسات التي هي مراكز الحياة والحضارة والتي تخلت منذ أمد بعيد عن رسالتها ووظائفها.  
البحث قادنا إذن إلى ما نستطيع تسميته فراغ الهوية؛ وهو فراغ راح يملؤه حضور هوية ثقافية مضادة هي هوية الغرب الحديث الذي اخترق لها دار الإسلام اختراقاً كاسحاً مستهدفاً القضاء المبرم على هويته الثقافية. أي ان التحليلات انتهت بنا إلى الصراع الوجودي العميق والحاد بين هاتين الهويتين الثقافيتين. وكما قادنا هذا الطريق إلى حقيقة الصراع فقد حاول أن يتبين آفاق الخروج منه والوصول بسفينة الحياة إلى بر الأمان . 
Abstract :
The honorable speech of our Prophet Mohammad attracted our attention to the type of human being who is quite different from the type who Islam built. From this point, my research started. It proved that the word (ا بى: refused) which appeared in the Hadith, is one from the prophetic speeches, which contain many senses that lead us to the biggest problem from which the contemporary Islamic world suffers. Following the Psychological signification of this word, two big problems appeared which the Islamic world destiny depends on, common sense and cultural identity.  
Common sense is the heart of the cultural identity of (Dar Al-Islam: Islamic world), the deviation from the common sense threatens this identity. Here appeared the truth of the return of the Islamic law. The Islamic law is the curriculum of the common sense as it is announced in the Quran  Surah Al-Rum, verse 30 
It’s return depends on the return of the common sense to the Islamic Human Being (Muslim). Here appeared the danger of the big institutions in the Islamic societies, the home, the school, and the university. These institutions which are the centers of life and civilization abandoned their main motives and duties. 
This research led us to the absence of Islamic identity which was filled by the modern western identity, whose main motive was destruction of the Islamic identity. Our analysis led us to the deep conflict between these two cultural identities. 
As this way led us to the nature of this conflict, it led us at the same time to the way of reaching the aim safely. 
Keywords: Identity; Culture ; Islam; The Talk ; The West  . 

الكلمات الرئيسية