فرقة الغرابية وموقف الشيعة الإمامية منها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة، كلية الدعوة وأصول الدين، الجامعة الإسلاميَّة بالمدينة المنوَّرة.

المستخلص

خلص هذا البحث الموسوم ب"موقف الشيعة الإمامية من فرقة الغرابية":
إلى أن الإمامية يقفون موقف الإنكار من قول الغرابية بأن جبريل غلط في الرسالة فحاد عن علي بن أبي طالب رضي الله عنه إلى محمد صلى الله عليه وسلم، ويتبرأون من هذا القول، ويصفون قائله بالضلال المبين والغلو الفاحش، ويرون كفر هذه الفرقة ومروقها من الدين. 
وإلى أنه يوجد من شيوخ الإمامية من ينكر وجود فرقة الغرابية، ويتهم مخالفيه بالوضع والكذب، وينفي انشقاق الغرابية عن الشيعة، وينكر حتى نسبة الغرابية إلى الشيعة الغلاة. وليس ذكر الغرابية والاعتراف بوجودهم في التاريخ مقتصرًا على علماء أهل السنة وكتابهم، وإنما من شيوخ الإمامية أنفسهم من اعترف بوجودهم، وأشاروا إلى أنهم من الشيعة الغلاة، فلا وجه لإنكار بعض الإمامية لوجودهم، ولاحق لهم في الاستطالة على علماء الإسلام، ولامحل  للتشنيع الصادر من بعضهم، والمبالغة في الإنكار، والمغالاة في الردّ.
وإلى أن شيوخ الإمامية مع كونهم ينكرون قول الغرابية أيما إنكار، ويتبرؤن من هذا القول غاية التبرّي: فإنهم مع ذلك يقولون بأقوال تضاهي قول الغرابية دون ردّ ولاإنكار،كقولهم بأن مصحف فاطمة نزل به جبريل عليه السلام على فاطمة رضي الله عنه، وهو خير من القرآن الكريم، وأتمّ وأكمل. وكغلوهم الفاحش في  الأئمة، وقول بعض شيوخهم إنهم فوق مرتبة الأنبياء والرسل،بل جعلوا لهم صفات الربوبية وخصائصها. والحقيقة أن الإمامية يشابهون الغرابية من عدة أوجه، ويخالفونهم ويفارقونهم من أوجه أخرى.
Abstract:
This research, titled "The Imami Shia's Stance towards the Gharaabiyya Sect," concludes that the Imami Shia take a stance of denial towards the Gharaabiyya's assertion that Gabriel made a mistake in delivering the divine message, deviating from Ali ibn Abi Talib to Muhammad. The Imami Shia disassociate themselves from this statement, labeling its proponent as manifestly misguided and excessively fanatical, estranged from the religion.
Some Imami Shia scholars deny the existence of the Gharaabiyya and accuse their dissenters of fabrication and falsehood, denying the Gharaabiyya's separation from the Shia and even disavowing any connection between the Gharaabiyya and extremist Shia sects.
The acknowledgment of the Gharaabiyya's existence and their historical presence is not limited to Sunni scholars and their texts. Instead, Imami Shia scholars themselves acknowledge their existence, indicating their affiliation with extremist Shia sects. Therefore, there is no ground for some Imami Shia to deny their existence, nor justification to challenge Islamic scholars, nor room for the disdain that comes from some, the exaggeration in denial, and the extremism in response.
Despite Imami Shia scholars vehemently denying the Gharaabiyya's statement and disassociating themselves from it to the extreme, they, nevertheless, express statements that resemble the Gharaabiyya's without refuting or denying them. For instance, asserting that the "Mus'haf of Fatimah" was revealed by Gabriel to Fatimah, surpassing the Holy Quran in excellence, completeness, and perfection. Similarly, their excessive veneration of the Imams and some of their scholars' claims that the Imams surpass the rank of prophets and messengers, attributing divine qualities to them. In truth, the Imami Shia resemble the Gharaabiyya in some aspects while differing and diverging from them in others.
Keywords: Shia ; Imami Shia ; Gharaabiyya ; Gabriel ; Ali.
 

الكلمات الرئيسية