المذاكرة عند المحدثين وأثرها في النقد (دراسة نظرية تطبيقية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الكتاب والسنة -كلية الدعوة وأصول الدين.تخصص: الحديث وعلومه. جامعة أم القرى - مكة المكرمة

المستخلص

قد اختص الله لسنة رسوله أناساً أفنوا أعمارهم في جمعها وتدوينها، ثم في تنقيحها وتمحيصها، لمعرفة صحيحها من معلولها، فوضعوا لأجل ذلك الضوابط، وقعدوا القواعد، فيما عرف بعد ذلك بعلوم الحديث، أو مصطلح الحديث. ومن أدق تلك القواعد، علم علل الأحاديث، فبه يميَّز المردود من المقبول، والصحيح من المعلول من الأحاديث، ولدقته وصعوبته لم يتكلم فيه إلا الجهابذة من النقاد الذين عاشوا في زمن الرواية، فعاصروا رواة الآثار، واطلعوا على أحوالهم، وخبروا مروياتهم، فكان حكمهم عليها مبنياً على استقراء عام، وفهم تام، من أمثال: عبدالرحمن بن مهدي، ويحيى القَطَّان، وأبي حاتم، وأبي زُرْعَة الرَّازِيَان، ويحيى بن مَعِين، وعلي بن المَدِيْني، والبخاري، ومسلم، وأحمد، ونظرائهم.
ولذلك فمَنْ أراد خدمة السنة، ومعرفة قواعد الأئمة، فليرجع إلى أقوالهم، لأن الله قد اختارهم لخدمة السنة وهيأهم لذلك، ووهبهم وسائل للتعامل مع الرواة ومروياتهم في ذلك العصر، وهي معدومة عند من جاء بعدهم، فوجب على من أراد السير في هذا المضمار، أن يرجع إلى أقوالهم المدَوَّنة في كتب العلل والسؤالات وغيرها، ويفتِّش في طرائقهم، وقرائنهم في التعديل والتجريح، وفي التضعيف والتصحيح، مع المقارنة والترجيح ما أمكن. 
ومن طرائقهم في ذلك (الإعلال بالمذاكرة)، وقد وقع الاختيار لهذه القرينة، لدراستها دراسة نظرية تطبيقية، من حيث مفهومها، وأنواعها، وصورها، وفوائدها، وحكم التحمل والأداء بالمذاكرة، وأثرها في نقد الرواة والمرويات. 
Abstract: 
God has designated for the Sunnah of His Messenger people who spent their lives collecting and codifying it, then revising and scrutinizing it, to know its truth from its effects. For that purpose, they established controls and sat down the rules, in what was known after that as the sciences of hadith, or the terminology of hadith. One of the most precise of these rules is the knowledge of the causes of hadiths, for by it one distinguishes what is rejected from what is accepted, and what is true from what is caused by hadiths. Because of its accuracy and difficulty, only the great critics who lived in the time of the novel spoke about it. They were contemporary with the narrators of the hadiths, learned about their circumstances, and were informed of their narrations, and their ruling on them was based on them. Based on general induction and complete understanding, from the likes of: Abd al-Rahman ibn Mahdi, Yahya al-Qattan, Abu Hatim, Abu Zur’ah al-Raziyan, Yahya ibn Ma’in, Ali ibn al-Madini, al-Bukhari, Muslim, Ahmad, and their counterparts. Therefore, whoever wants to serve the Sunnah and know the rules of the imams, let him refer to their sayings, because God has chosen them to serve the Sunnah and prepared them for that, and endowed them with means of dealing with the narrators and their narrations in that era, which were non-existent among those who came after them, so it is obligatory for whoever wants to follow this path, to He refers to their statements recorded in the books of reasons, questions, and other things, and searches their methods and evidence in modifying and criticizing, in weakening and correcting, with comparison and weighting as much as possible. One of their methods for doing so is (information by studying), and this context was chosen in order to study it in an applied theoretical study, in terms of its concept, types, forms, benefits, the rule of endurance and performance in studying, and its impact on criticizing narrators and narrated women. 
Keywords: Studying; Hadith Scholars; Criticism; Study; Theory; Applied.
 

الكلمات الرئيسية