المعجزة في فكر المدرسة الإصلاحية الحديثة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدراسات الإنسانية, الكلية الجامعية بالخفجي, جامعة حفر الباطن، المملكة العربية السعودية

المستخلص

الأهداف:  بيان الجذور الفكرية لفكرة المدرسة الإصلاحية الحديثة، والإفصاح عن أهم زعمائها.وتحديد موقف رجال المدرسة الإصلاحية الحديثة من المعجزات، والكشف عن حقيقة فكرتهم. والتأكيد على أنَّ الدليل الأول الذي يجب أن يُعوّل عليه هو الدليل الشرعي الذي جاء بما يلائم العقول ولا يعارضها. 
· المنهج:  المنهج الوصفي التحليلي لعرض الوقائع والنصوص، وتحليلها ونقدها.
واتَّبعتُ الخطوات التالية:عزوت الآيات إلى موضعها من السور.وعزوت الأقوال المقتبسة إلى مرجعها في الهامش.ورددت المعلومات إلى مصادرها الأصلية مباشرة، وإن احتجت إلى الإحالة سأُنَبِّه على ذلك في الحاشية. ثمقمت بعمل فهارس فنِّية، وهي: الآيات, الأحاديث, المصادر والمراجع, المحتويات.خاتمة.
وأهم النتائج:يرى رجال المدرسة أن الأصل الأول الذي يقوم عليه هذا الدِّين هو العقل, وتقديمه عند التعارض. وأن السبب في إنشاء هذه المدرسة هو ما كان المسلمين عليه من الجهل والفقر والاستبداد، فرأوا  أنه لا يمكن حل هذه المشكلة إلا بانفتاح المسلمين على الحضارة الأوروبية, وفهم الدِّين على أساسها.وأن العقل والسنن الكونية والعلم الحديث أو التجربة الحسية هم الذين منعوا رجال المدرسة من إثبات المعجزات. وأن المقصد الذي أراده رجال المدرسة من إنكار المعجزات أنها لا توافق ما يقرره العقل ونتائجه ومقدماته؛ لذا أنكروا جميع المعجزات, وأثبتوا القرآن فقط؛ بحجة أنه جاء ليخاطب العقول, فأثبتوه لهذا الغرض.وأن من أنكر معجزة من معجزات الأنبياء والرسل, فقد أنكر نبوتهم؛ لكون المعجزة والنبوة سيّان، لا يمكن قبول واحد دون الآخر.وأدى إنكارهم لمعجزات الرسول r إلى القول بعبقريته.  
Abstract:
 • Objectives:. Revealing the intellectual roots of the idea of ​​the modern reform school, and
       disclosing its most important leaders.. Determining the position of the men of the modern reform school of  miracles, and revealing the truth of their idea.
 3. Emphasizing that the first evidence that should be depended on is the legal evidence 
       that came in what suits minds and does not contradict them.
 • The approach: the descriptive analytical approach to presenting the facts and texts;
      analyzing and criticizing them. 
 • The following steps were followed: 1. I attributed the verses to their places in the surah. 2. I attributed the quoted sayings to their reference in the margin. 3. I returned the information to its original sources directly, and if I needed a referral, I   would point out that in the footnote. 4. I made technical indexes, which are: verses, hadiths, sources, references and contents. 5. Conclusion.
 • The most important results: - The men of this school see that the first principle upon which this religion is based is mind, and it should be taken into consideration when there is conflict. - The reason for establishing this school is the ignorance, poverty and tyranny that  the Muslims were upon, so they saw that this problem could not be solved unless  Muslims opened up to European civilization and understood religion on its basis. - It is the mind, universal traditions, modern science or sensory experience that  prevented the men of the school from proving miracles. - The intent that the men of the school wanted from denying miracles is that they  do not agree with what the mind decides, its results and premises; So they denied   all miracles, and only confirmed the Qur'an; On the pretext that it came to  address the minds, so they proved it for this purpose. - Whoever denies one of the miracles of the prophets and messengers, he /she has  denied their prophecy because miracles and prophecy are the same, one cannot    be accepted without the other. - Their denial of the miracles of the prophet led them to claim his genius. 
Keywords:The Miracle ; The Thought ; The Modern ;Reform ;School.

الكلمات الرئيسية