يتجلى موضوع هذا البحث في إبراز شخصية نسائية قال عنها عمر بن عبد العزيز: "ما بقي أحد أعلم بحديث عائشة من عمرة"؛ تابعية جليلة، محدثة فقيهة، تربت في حجر عائشة رضي الله عنها، كونت طبقات من أكبر التلاميذ الرواة وأحفظهم، وأصبحت مرجعًا لأصحاب الصحاح والسنن الأربعة في الرواية وتصحيح الأسانيد، ومرجعا للفقهاء يعتمدون رواياتها في عدد كبير من الأحكام الشرعية؛ وقد توسل الباحث في إنجاز هذه الدراسة بمنهج لاحب يتناغم وطبيعة المادة العلمية، حيث وضع منهجًا للبحث، وآخر لترجمة ودراسة الأحاديث وإحصاءها، وحرره في مقدمة ومبحثين وخاتمة تضمنت نتائج البحث؛ وسلك فيه منهج الاستقراء والتحليل والاحصاء.
من أهم النتائج التي توصلت إليها من خلال هذه الدراسة:كتب التراجم والتاريخ كانت ضنينة بذكر ترجمة مفصلة عن عمرة بنت عبد الرحمن، إما ما قام الباحث بجمعه شتات ترجمتها من بعض المصادر. روت عمرة عن ثلاثة من الصحابيات من الطبقة الأولى.ومدار الأحاديث التي روتها عن عائشة رضي الله عنها فقهية.وكل من ذكر عمرة بنت عبد الرحمن من علماء الجرح والتعديل إلا وعدلها، أو ذكرها في الثقات أو وصفها بالفقيهة.وتعددت طرق رواياتها في الصحيحين وفي السنن الأربعة.
Abstract:
The subject of this research is evident in highlighting a female character about whom Omar bin Abdul Aziz said: “There is no one left who is more knowledgeable about the hadith of Aisha than Amra.” A venerable follower, hadith narrator and jurist, who was raised in the care of Aisha, may God be pleased with her, she formed classes of the greatest and most memorized students of narrators, and she became a reference for the authors of the Sahihs and the Four Sunans in narration and authentication of chains of transmission, and a reference for jurists who rely on her narrations in a large number of legal rulings. The researcher sought to complete this study using a method that was not in harmony with the nature of the scientific material. He developed a method for research, and another for translating, studying and counting hadiths. He wrote it in an introduction, two sections, and a conclusion that included the results of the research. He followed the method of induction, analysis and statistics.
Among the most important findings that I reached through this study: Biography and history books were reluctant to mention a detailed translation of Amra bint Abdul Rahman, as for what the researcher collected from some sources. Amra narrated on the authority of three of the female companions of the first class. The context of the hadiths that she narrated on the authority of Aisha, may God be pleased with her, is jurisprudential. And every one of the scholars of jarh and hadith who mentioned Amra bint Abd al-Rahman did not consider her to be fair, or mentioned her in trustworthy narrators, or described her as a jurist. There were many ways of narrating her in the Two Sahihs and in the Sunan. The four.
Keywords: Amra Bint Abdul Rahman ; Hadith Narration; Path; Jurisprudence.
زخنيني, صباح. (2024). عمرة بنت عبد الرحمن وأثر مروياتها في الكتب الستة وبعض كتب الفقه. المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق, 36(2), 683-732. doi: 10.21608/fraz.2024.353188
MLA
صباح زخنيني. "عمرة بنت عبد الرحمن وأثر مروياتها في الكتب الستة وبعض كتب الفقه", المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق, 36, 2, 2024, 683-732. doi: 10.21608/fraz.2024.353188
HARVARD
زخنيني, صباح. (2024). 'عمرة بنت عبد الرحمن وأثر مروياتها في الكتب الستة وبعض كتب الفقه', المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق, 36(2), pp. 683-732. doi: 10.21608/fraz.2024.353188
VANCOUVER
زخنيني, صباح. عمرة بنت عبد الرحمن وأثر مروياتها في الكتب الستة وبعض كتب الفقه. المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق, 2024; 36(2): 683-732. doi: 10.21608/fraz.2024.353188