القواعد الفقهية وجدليات العلاقة العقلية الدلالية بينها دراسة أصولية منطقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدراسات الإسلامية-وحدة الفقه والأصول كلية التربية الأساسية الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب- دولة الكويت

المستخلص

    إن من نعم الله على عبده أن يمن عليه ببركة الوقت الذي يجد فيه السعة للقراءة والاطلاع والتأليف ، ليلبي حاجة الأمة والبشرية إلى النور المبين ليضيء لهم الطريق المستقيم للوصول إلى الغاية التي من أجلها خلقهم وهي عبادة الله جلا علاه . فقد تم وقوعي على اختيار هذا الموضوع «الأحكام الكلية الفقهية والعلاقة بينها»،.
   وتظهر أهمية الموضوع فيما يأتي : إن القواعد الفقهية الكلية فن من فنون الفقه وتصنيفاته، وهي شاهد على الإبداع الفقهي الناتج عن الاجتهاد المطلق والتقعيد المذهبي من قبل المجتهدين، و هي محك خبرة الفقيه وضبطه ومعيار فهمه واختياره، فبها يتمايز ويمتاز المجتهدون عن بعضهم البعض، فبها تتضح المدارك ويتميز الصواب من الخطأ.ولها عظيم الأثر في الملكة الفقهية وتنميتها، لدي طالب العلم ، حيث ستمكنه من استخراج الأحكام في المسائل المعروضة عليه واستنباط الحلول للوقائع المستجدة ، لتثبت أن الشريعة الإسلامية صالحة لكل زمان ومكان.
وأن من أهم النتائج التي توصلت إليها في هذه الدراسة:إن الأحكام في الشريعة الإسلامية كلها تشتمل على مصالح العباد ، فما من أمر شرعه الإسلام بالكتاب أو السنة إلا كانت فيه مصلحة حقيقية.وأن أحكام الشرع الشريف تعلل بالمصالح على ألا يكون التعليل مؤديا إلى هدم النص أو عدم الأخذ به.ونعنى بالمصلحة المحافظة على مقصود الشرع ومقصود الشرع من الخلق أن يحفظ عليهم دينهم وأنفسهم وعقلهم ونسلهم ومالهم، فكل ما يتضمن حفظ هذه الأصول الخمسة فهو مصلحة وكل ما يفوت هذه الأصول، فهو مفسدة، ودفعها مصلحة.و موضوع علم مقاصد الشريعة، بيان وعرض حِكَم الأحكام وأسرار التشريع، وغايات الدين ، ومقاصد الشارع، ومقصود المكلف ونيته.وموضوع علم القواعد الفقهية، هو الحكمة، وحكمة الحُكم هي الباعث على تشريعه وهي المصلحة التي قصدها الشارع من الحكم.وموضوع أصول الفقه، هو العلة ، وهي معرفة الأحكام الشرعية الفرعية عن أدلتها التفصيلية لعلة جامعة بينهما.وموضوع الضابط الفقهي، فهو حكم شرعي عملي كلي يدخل تحته مسائل فقهية تكون في  باب واحد.
Abstract: 
One of God’s blessings upon His servant is to bestow upon him the blessing of time in which he finds the capacity to read, read, and write, to meet the need of the nation and humanity for the clear light to illuminate for them the straight path to reach the purpose for which he created them, which is the worship of God Almighty. I decided to choose this topic: “The general rulings of jurisprudence and the relationship between them.” The importance of the topic appears in the following: The comprehensive jurisprudential rules are an art of jurisprudence and its classifications, and they are a witness to the jurisprudential creativity resulting from absolute diligence and doctrinal strictness on the part of the mujtahids. They are the touchstone of the jurist’s experience and control and the criterion for his understanding and choice. Through them, the jurisprudents are distinguished from each other. Perceptions become clear and right is distinguished from wrong. It has a great impact on the jurisprudential faculty and its development, for the student of knowledge, as it will enable him to extract rulings on the issues presented to him and devise solutions to emerging facts, to prove that Islamic law is valid for all times and places. One of the most important results that I reached in this study is that the rulings in Islamic Sharia law all include the interests of the people. There is no matter that Islam has legislated by the Book or the Sunnah except that there is a real interest in it. And that the rulings of the noble Sharia are justified by interests, provided that the reasoning does not lead to the destruction of the text. Or not adopting it. By interest, we mean preserving the purpose of the Sharia, and the purpose of the Sharia for creation is to preserve their religion, their souls, their mind, their offspring, and their money. Everything that involves preserving these five principles is an interest, and everything that misses these principles is corruption, and repelling it is an interest. And the subject of knowledge of the objectives of the Sharia. Explaining and presenting the wisdom of rulings, the secrets of legislation, the goals of religion, the purposes of the legislator, and the purpose and intention of the taxpayer. The subject of the science of jurisprudential rules is wisdom, and the wisdom of the ruling is the motivation for its legislation and it is the interest that the legislator intended from the ruling. The subject of the principles of jurisprudence is the reason, which is knowledge of the rulings. The subsidiary legitimacy is separated from its detailed evidence due to a common cause between them. The subject of the jurisprudential rule is that it is a comprehensive practical legal ruling that includes jurisprudential issues that are in one chapter. 
Keywords: Alfiqh ;Rules; Logical; Assets.

الكلمات الرئيسية