الوعي الفكري ودور وسائل التواصل الاجتماعي في تنميته دراسة وصفية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم دراسات إسلامية، كلية العلوم و المهن الصحية - الرياض ،جامعة الملك سعود بن عبدالعزيز للعلوم الصحية ، المملكة العربية السعودية

المستخلص

تهدف الدراسة إلى التعرف على الفروق في الوعي الفكري لدى طلبة الجامعة بحسب الجنس ذكور– إناث  وكذلك حسب المستوى الدراسي، كما تهدف إلى تحديد دور وسائل التواصل الاجتماعي في تنمية الوعي لدى طلاب الجامعات وكذلك تحديد العلاقة بين عدد ساعات استخدام وسائل التواصل الاجتماعي ودرجة الوعي الفكري لدى الطلاب، اتبعت الدراسة على المنهج الوصفي، و المنهج الاستكشافي من خلال تحليل وتفسير وتقدير واستخلاص النتائج من عينة الدراسة للوصول إلى قرارات مهمة حول المجتمع المستهدف و اعتمدت هذه الدراسة على الاستبانة كأداة الدراسة، تكون مجتمع من مجموعة الطلاب والطالبات الجامعيين الدارسين في جامعة الملك سعود بن عبد العزيز للعلوم الصحية و تكونت عينة الدراسة من 410 طالبا وطالبة، من كافة الاختصاصات الصحية وفي كافة المستويات بحيث تمثل عينة الدراسة كافة أفراد المجتمع المستهدف، توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من ضمنها:  موافقة مرتفعة جداً من قبل الطلاب على بنود تقيس الوعي الفكري. ، كما اشار المتوسط الحسابي المرتفع إلى تقدير الطلاب لدور وسائل التواصل في تعزيز الوعي الفكري. كما أظهرت النتائج وجود علاقة طردية قوية بين استخدام وسائل التواصل ودرجة الوعي الفكري. وأظهرت أيضا عدم وجود علاقة معنوية يشير إلى أن الوقت المستغرق في استخدام وسائل التواصل. كما اشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا في الوعي الفكري بين الطلاب بحسب متغير الجنس وكذلك متغير المستويات الدراسية المختلفة، كما أظهرت النتائج وجود علاقة طردية ضعيفة وغير معنوية بين عدد ساعات استخدام وسائل التواصل الاجتماعي ودرجة الوعي الفكري.
Abstract
The study aims to identify differences in cognitive awareness among university students based on gender (males and females) and academic level. Additionally, it aims to determine the role of social media in developing awareness among university students and establish the relationship between the number of hours spent on social media and students' cognitive awareness. The study employed a descriptive and exploratory methodology, analyzing, interpreting, and extracting results from the study sample to make important decisions about the target community. The research relied on a survey as the study tool, conducted among a group of male and female university students studying at King Saud bin Abdulaziz University for Health Sciences. The study sample consisted of 410 students from various health specialties and academic levels, representing the entire target community. The study revealed several findings, including a very high agreement among students on items measuring cognitive awareness. The high average also indicated students' appreciation for the role of social media in enhancing cognitive awareness. The results demonstrated a strong positive correlation between the use of social media and cognitive awareness. Additionally, there was no statistically significant relationship suggesting that the time spent using social media affects cognitive awareness. The results also indicated no significant statistical differences in cognitive awareness among students based on gender or different academic levels. Furthermore, the findings showed a weak and non-significant positive correlation between the number of hours spent on social media and cognitive awareness.
Keywords: Intellectual Awareness;Social Media ; Developing It; A Descriptive Study.
 
             
 

الكلمات الرئيسية