الثابت من الياءات في الحالين إجماعًا لثبوته في الرسم نظم علم الدين أبي الحسن علي بن محمد السخاوي المتوفى سنة 643هـــ في كتابه: (فتح الوصيد في شرح القصيد) -شرح ودراسة-

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدراسات القرآنية-كلية الآداب والعلوم الإنسانية-جامعة طيبة-المدينة المنورة-المملكة العربية السعودية

المستخلص

فمن أجلِّ ما تقضى فيه الأوقات، وتفنى فيه الأعمار مدارسة كتاب الله عز وجل ومطالعته؛ قراءةً وتدبَّراً وعملًا وتعليماً، ومن علومه: علم الرسم العثماني، وهو علمٌ شريفٌ تنافس العلماء قديـمًا وحديثاً في الكتابة والتدوين فيه بين منظومٍ ومنثورٍ وموسَّع ومُـخْتَصَرٍ، وأحسب أنَّك لا تكاد تـجد عالـماً من علماء القراءات، بل إن شئت قُلْ من علماء الشريعة والدِّين إلَّا وله إسهاماتٌ جليلةٌ في خدمة علم الرسم والعناية به؛ إمَّا بتسجيل تدوينٍ ومؤلفٍ، أو فكرةٍ ورأيٍ، أو الإجابة على مسألةٍ، أو استدراكٍ على من سبقه بنظمٍ أو نثرٍ.
ومن هؤلاء العلماء: علم الدِّين السَّخَاويُّ، حيث قام بنظم أحرف الكلمات القرآنية التي ثبتت فيها الياء في أواخرها وذلك في حالة الوصل والوقف، وقد وقع إجـماع علماء الرسم على ثبوتـها في كلِّ مصاحف الأمصار.
وصلتُ بعد دراسة هذا البحث إلى عددٍ من النتائج الهامة، وقد جاءت مرتَّبةً على النَّحو الآتي: اعتمد السَّخاويُّ في نظمه للياءات الثابتة وصلًا ووقفًا في أواخر الكلمات القرآنية على أربعة مصادر،وتنقسم الياءات في القرآن إلى ثلاثة أقسام،وتظهر فائدة معرفة هذه الياءات الـمتفق على ثبوتـها خطًّا في تأدية الأداء الصحيح حين الوقف عليها ووصلها بما بعدها.واختلف القراء العشرة في كيفية قراءة حرفٍ واحدٍ من مـجموع الحروف الـمرسومة في النَّظم، ولم يأت عنهم خلافٌ فيما سواها من الأحرف.
وأخيرًا: أوصي الـمتخصصين في فنِّ القراءات وعلومها بالاعتناء بـمسائل الرسم التي لـها علاقةٌ بأداء القرآن الكريـم، على وفق قراءات الأئمة العشرة ورواتـهم وطرقهم:
Abstract:
For the sake of which times are spent and lives are spent studying and reading the Book of God Almighty; Reading, contemplating, working and teaching, and among its sciences: the science of Uthmani drawing, which is a noble science in which scholars, ancient and modern, competed in writing and recording between the structured and prose, the expanded and the abbreviated, and I think that you will hardly find a scholar of readings, and if you wish, say a scholar of Sharia and religion who does not have contributions. Great in serving the science of drawing and caring for it. Either by recording a blog and an author, or an idea and an opinion, or answering a question, or making amends to those who preceded it with poetry or prose. Among these scholars: Ilm al-Din al-Sakhawi, who composed the letters of the Qur’anic words in which the “yā” was fixed at the end of them, in the case of connection and stopping, and there was a consensus among graphic scholars that it was confirmed in all the Qur’anic Qur’ans. After studying this research, I reached a number of important results, and they were arranged as follows: Al-Sakhawi relied on four sources in his composing of the fixed ya’as, a connection and a stop at the end of the Qur’anic words, and the ya’s in the Qur’an are divided into three sections, and the benefit of knowing these ya’s that are agreed upon to be proven appears to be beneficial. He made a mistake in performing the correct performance when he paused on it and connected it to what comes after it. The ten readers differed in how to read one letter from the total letters drawn in the systems, and there was no disagreement from them regarding the other letters. Finally: I advise specialists in the art and science of recitations to pay attention to drawing issues that are related to the performance of the Holy Qur’an, according to the recitations of the ten imams, their narrators, and their methods:
Keywords: Fixed From The Ya’at; Systems Of Religious Science By Abi Al-Hasan Ali Bin Muhammad Al-Sakhawi; (Fath Al-Wasid Fi Sharh Al-Qasid); Explanation; Study(Edited)Restore Original  .            

الكلمات الرئيسية