دعوى الهرمنيوطيقا في الفكر الإسلامي المعاصر قراءة في ملف نصر حامد أبو زيد " عرض ونقد "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة والفلسفة - كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالقاهرة - جامعة الأزهر - مصر.

المستخلص

يعد مشروع نصر أبو زيد ( الهرمنيوطيقي ) من أخطر المشروعات الفكرية الداعية إلى أنسنة الدين والثورة على التراث الديني وعلى الثابت الموروث من المبادئ والقيم، ونقد النصوص الدينية وإعادة تأويلها تأويلًا يتفق مع العقل والواقع، وقد حاول نصر أبو زيد تطبيق الهرمنيوطيقا الغربية والتي تسعى إلى تحويل الثيولوجي أي " الإلهي " إلى أنثربولوجي أي " بشري " على النص القرآني من أجل قراءة النص قراءة جديدة أو معاصرة أو تنويرية وإحلال القارئ محل المؤلف وجعله هو المنتج للنص، وهذا المنهج يرتكز على بتر العلاقة بين النص وقائله، وترك المجال متاحًا على مصراعيه أمام القارئ، ليقرأه ويفهمه في كل عصر وظرف بالطريقة التي تنسجم مع أفكاره ومفاهيمه الخاصة به، والتي هي ثمرة ظروفه في عصره الذي يعيش فيه، وذلك بعيدًا عن آية ضوابط لأسلوب الفهم تقيد القارئ بمقصود صاحب النص نفسه، وكانت السمة الرئيسة لهرمنيوطيقة أبو زيد التأويلية هي إنشاء القطيعة الكبرى مع مناهج التأويل التراثي وفهوم السلف الصالح في التفسير، تمهيدًا لنزع القداسة عن القرآن وإنزاعه من ربانيته لذا جاء هذا البحث لوضع منهج التأويل الحداثي عند أبو زيد وركائزه التي اعتمد عليها على ميزان النقد لبيان الأخطاء التي وقع فيها أصحاب القراءة المعاصرة وبيان مدى الفوضوية المطلقة التي تتبناها الهرمنيوطيقا في قراءاتها للنص القرآني وموضع الخلل في هذا المنهج تجنبًا للوقوع في الخطأ في التعامل مع النص القرآني الخالد وللوقوف على خطر هذه الدعوات الفلسفية المعاصرة على الإسلام وعقيدته. 
Abstract:
Nasr Abu Zeid's (hermeneutic) project is considered one of the most dangerous intellectual projects calling for the humanization of religion, revolution against the religious heritage and the inherited principles and values, and criticism of religious texts and reinterpretation of them in a manner consistent with reason and reality. Nasr Abu Zeid tried to apply Western hermeneutics, which seeks to transform The theological meaning “divine” to anthropological meaning “human” on the Qur’anic text in order to read the text in a new, contemporary or enlightening way and replace the reader in the place of the author and make him the producer of the text. This approach is based on severing the relationship between the text and its speaker, and leaving the field wide open to the reader. To read and understand it in every era and circumstance in a way that is consistent with his own ideas and concepts, which are the result of his circumstances in the era in which he lives, apart from any controls on the method of understanding that restrict the reader to the intention of the author of the text itself. The main feature of Abu Zayd’s hermeneutic method was the establishment of rupture. The major approaches to traditional interpretation and the concept of the righteous predecessors in interpretation, in preparation for stripping the holiness of the Qur’an and stripping it of its godliness. Therefore, this research came to establish the modern interpretation approach according to Abu Zayd and its pillars on which he relied on the scale of criticism in order to point out the errors into which the authors of contemporary reading have fallen and to demonstrate the extent of absolute chaos in which Hermeneutics adopts it in its readings of the Qur’anic text and the flaw in this approach in order to avoid making mistakes in dealing with the eternal Qur’anic text and to identify the danger of these contemporary philosophical calls to Islam and its doctrine.
keywords:Nasr Abu Zeid ; Hermeneutics ; Interpretation; Historical.

الكلمات الرئيسية