ملخص بحث القول في وحدانية الصانع تعالى للإمام المتکلم النظار أبي القاسم سلمان بن ناصر الأنصاري المتوفى سنة: 512هجرياً إن عقيدة التوحيد بمختلف أنواعها ومراتبها تعتبر القضية الکبرى في دين الإسلام، ويتجلى ذلک جليا من ثنايا نصوص الکتاب والسنة، بل عقيدة التوحيد هي الحجر الأساس لکل الملل السماوية. ومن خلال تأملنا في کتاب الله تعالى نجد أن القرآن الکريم قد وضع أسس الاستدلال على وحدانية الله تعالى، ولأجل أن دلالة التمانع هي من أهم طرق القرآن الکريم في إثبات الوحدانية، فقد اعتمد علماء الکلام عليها في إثبات الوحدانية، واعتنوا بها، وقدموها على جميع أدلة الوحدانية، بل حکى أبو جعفر السمناني (ت: 444ه) اتفاق المسلمين على صحة دلالة التمانع، وقال ابن الحنبلي (ت: 634ه): " وهذا الدليل معتمد أرباب الکلام من أهل الإسلام. وهذا أيضا ما جعل إمام الحرمين الجويني (ت: 478ه) يبتهل إلى الله عز وجل في أن يجنبه مذهبا يحيد به عن الاستدلال بدلالة التمانع، حيث يقول: " فإلى عز وجل الابتهال في أن يجنبنا مذهبا يورطنا في إبطال دلالة التمانع، وهي حجاج الله تعالى على خلقه في محکم کتابه"، ويقول أيضا في موضع آخر: " ..... ولکن لو سلکنا هذا المسلک، کان ذلک حيدا منا عن دليل التمانع، وتشبثا بطريقة أخرى في الدلالة، وإنما عظم تناقش المتکلمين في دلالة التمانع من أنها هي الدلالة المنصوص عليها في کتاب الله". غير أن دلالة الآية الکريمة تختلف عن دلالة برهان المتکلمين؛ وذلک لأن تالي الدليل في الآية إنما هو فساد السماوات والأرض، وتالي الدليل في برهان المتکلمين هو اجتماع الضدين أو ارتفاعهما أو عجز أحدهما، وأيضا: من حيث الشکل فإن الدليل في الآية قياس استثنائي اتصالي، استثني فيه نقيض التالي لينتج نقيض المقدم، والدليل في برهان المتکلمين قياس اقتراني مرکب من شرطية متصلة وحملية. والنص المحقق الذي نحن بصدد إخراجه والاعتناء به اعتنى أيما عناية ببيان برهان التمانع الدال على وحدانية الله تعالى، وذلک عبر مناقشات علمية جادة وتفسيرات دقيقة واضحة، توضح لنا بجلاء مدى عناية متکلمي الإسلام بتقرير مطلب الوحدانية. والنص المحقق ليس إلا مبحثا مستلا من شرح الإرشاد لأبي القاسم الأنصاري (المتوفى سنة:512ه)، الذي ما يزال مخطوطا لم ير النور بعد، وقد آثرت إخراجه نظرا لنفاسة ودقة المناقشات العلمية المشتمل عليها.
Search summary Say in the oneness of Almighty Creator Al-Mamum speaker beholders ABI Salman denominator bin Nasser Al Ansari D: 512 Hijri The doctrine of unification of various kinds and standings are the big issue in Islam, it is clear from the texts of the Qur'aan and Sunnah, even oneness is the foundation stone of all bored. And by the seaside in the book of Allah almighty, we find that the Qur'an may develop inference founded on Allah almighty's unity, in order to signify the impossibility is one of the most important ways the Koran to demonstrate oneness, speech scientists have adopted them to demonstrate oneness and nursed her, they all evidence of oneness, but told Abu Jafar alsmanani (d: 444 Hijri) Muslim agreement on health significance of the impossibility, and Ibn Al-Hanbali (d: 634 Hijri ): "this evidence supported the bosses speak of Muslim people. That's also what made before two Holy Jouini (d: 478 Hijri) prays to Allah the Almighty that restored its inferred deviated ideology in terms of the impossibility, where he says: "the Almighty gave in to avoid the impossibility doctrine is getting us involved in terms of heroes, pilgrims come to Allah created him in the Koran," says also in position Another: ". But if we go this route, the departure of us about the impossibility proof, get the other way in the indication, but bone discuss speakers in terms of the impossibility of it are the indication prescribed in the book of Allah. " However, the significance of verse different from signify proof speakers because Talley directory in verse is a corruption of the heavens and the Earth, and following the evidence in proof speakers is a meeting or need that rise or deficit one, too: in terms of form, the guide in verse measure exceptional call, which excluded Contrast next to produce the opposite, and the evidence in proof speakers measure two SAS composite of a COP and ear protection. Investigator text we are going to take it out and watch him take care of Emma carefully the impossibility proof statement that identifies the oneness of Allah almighty, through serious scientific debate and clear accurate interpretations, shows us clearly how Islam speakers care report requirement of unity. Text only, investigator survey the Mestalla did explain to Dad Qasim Ansari (d: 512 Hijri), which is still a script has not seen the light yet, has affected him because preciousness and precision scientific discussions with them.
حماد حمود العدواني, خالد. (2018). القول في وحدانية الصانع تعالى للإمام المتکلم النظار أبي القاسم سلمان بن ناصر الأنصاري المتوفى سنة: 512ه دراسة وتحقيق. المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق, 30(2), 1861-1896. doi: 10.21608/fraz.2018.38616
MLA
خالد حماد حمود العدواني. "القول في وحدانية الصانع تعالى للإمام المتکلم النظار أبي القاسم سلمان بن ناصر الأنصاري المتوفى سنة: 512ه دراسة وتحقيق", المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق, 30, 2, 2018, 1861-1896. doi: 10.21608/fraz.2018.38616
HARVARD
حماد حمود العدواني, خالد. (2018). 'القول في وحدانية الصانع تعالى للإمام المتکلم النظار أبي القاسم سلمان بن ناصر الأنصاري المتوفى سنة: 512ه دراسة وتحقيق', المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق, 30(2), pp. 1861-1896. doi: 10.21608/fraz.2018.38616
VANCOUVER
حماد حمود العدواني, خالد. القول في وحدانية الصانع تعالى للإمام المتکلم النظار أبي القاسم سلمان بن ناصر الأنصاري المتوفى سنة: 512ه دراسة وتحقيق. المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق, 2018; 30(2): 1861-1896. doi: 10.21608/fraz.2018.38616