قيم بلاغية في عينية ابن سينا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم البلاغة و النقد، کلية اللغة العربية بالقاهرة، جامعة الأزهر

نقاط رئيسية

ملخص البحث

قیم بلاغیة فی عینیة ابن سینا

      حفلت القصیدة العینیة الشهیرة لابن سینا بقیم بلاغیة کثیرة ، ساهمت بدقة فی تأدیة أغراض القصیدة على تنوع تلک الأغراض، فقد اشتملت القصیدة على أفکار ثلاثة مهمة و رئیسة ،

     الفکرة الأولى : قضیة انتقال الروح من مکانها فی الملأ الأعلى ، و قد أهبطت – کارهة أنفة – ألى الجسد الإنسانی الذی هو حلیف التراب ، و ثقیل الأعضاء ، و مظلم الجرم ، فعانت الروح هذا العالم المختلف عن عالمها ، و لکنها لما أن استمرت فی صحبة هذا الجسد ألفته و أنست به ، و کرهت فراقه ، فکان ذلک منها أمرا عجیبا .

     و الفکرة الثانیة : هی تصویره لمرحلة انتقالیة أسعدت الروح سعادة غامرة ، و ذلک عندما أحست بانتهاء أجل الجسد ففرحت بفرب رجوعها إلى ملإها الأعلى ، و غردت مبتهجة بقرب العودة إلى عالمها الروحانی .

     و الفکرة الثالثة : فکرة عقلانیة بحثیة مجردة تساءل فیها ابن سینا عن سبب إهباط الروح ، و إسکانها فی الجسد زمنا محدودا مقدرا ، و اختلاطها بالعالم الأرضی حینا من الدهر ، ثم انتقالها بعد ذلک إلى مکان ورودها مرة أخرى فی ملکوت السموات ، و وضع ابن سینا احتمالات و توقعات لجواب هذا التساؤل ، ثم ترک الباب مفتوحا لاجتهادات أهل العلم .

     و یرى الباحث أن هذا باب قد أغلقه رب العالمین سبحانه بأن أخبرنا فی کتابه الکریم أنه لا سبیل لأحد من الخلق إلى کشف أسرار الروح فقال سبحانه : " و یسألونک عن الروح قل الروح من أمر ربی و ما أوتیتم من العلم إلا قلیلا " (الآیة 85 من سورة الإسراء"

   و الجدیر بالذکر أن ابن سینا قد أبدع فی توجیه القیم البلاغیة فی التدقیق فی بیان أغراضه ، فنظمه محکم الإحکام الذی یبرز دقة المعنى الذی یریده تدقیقا بالغا  ، فالتقدیم فی مکانه ، و الحذف یؤدی مهمته على الوجه الأکمل ، و کذلک کل معانی النحو بذکرها و حذفها ، و تعریفها و تنکیرها ، و فصلها و وصلها ،و إیجازها و إطنابها

  و کذلک علم البیان بتشبیهه و مجازه و کنایته ، کل قد أدى وظیفته ، و قام بمهمته فی بیان و توضیح أفکار القصیدة

     کما اتخذ البدیع مکانه بین القیم البلاغیة الفائقة التی طابقت المقامات ، و ناسبت السیاقات ، من غیر تکلف ، و إنما بسلامة طبع و قوة عقل و رحاحة فیلسوف و احساس ادیب

     و قد حاولت إلقاء الضوء على أهم  تلک القیم البلاغیة التی ناسبت المقامات ، و حملت إلینا أفکار ابن سینا صریحة دقیقة .

 و أراه جهد المقل ، و أسأل الله تعالى التوفیق و السداد

الباحث

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Preface

          Rhetorical Values in Ibn Sina’s (Avicenna’s) Poem
     Ibn Sina's eminent and distinguished poem is renowned for its richness with rhetorical values and significance. It precisely, accurately, and carefully contributed to meeting the main and various purposes of the poem. It covered three fundamental and principal themes as follows. (1) First Theme. This theme tackles the soul's transition from its original position in the highest sphere as it unwillingly and reluctantly descended and joined the human body, which is created out of clay, burdened with organs, and surrounded with sins. Therefore, the soul suffered being in a world distinct from its own world. Nevertheless, it soon became familiar with it and hated abandoning it, which is peculiar. (2) Second Theme. The second theme depicts a transitional phase that overwhelmed the soul with joy and glee when the soul sensed the end of that body, which implies its return to the highest sphere where it belongs. Thus, it merrily got ready to return to its spiritual world. (3) Third Theme. The third theme underlines an abstract and rational thought that necessitates close investigation. It sums up Ibn Sina's quest regarding the reason behind the descent of the soul, inhabiting the body for a certain period, and going back again to where it belongs. Ibn Sina has made his own speculations and expectations in this regard, but he left the door ajar for other expert and specialized explanations and more clarification.
 
     The researcher believes that there is no way to uncover the mystery behind this issue as Allah has said in the Holy Quran, Surah Al-Isra (The Night Journey), verse 85: "And they ask you, [Oh, Muhammad], about the soul. Say, "The soul is of the affair of my Lord. And mankind has not been given of knowledge except a little."
 
     His poetic lines clearly highlight his genuine expertise in employing the rhetorical values; he accurately selects the most proper terms that best describe the meaning he would like to convey; he makes very good use of inversion, omission, structural and grammatical stylistics, definite and indefinite expressions, cohesion and coherence and the opposite, and brevity as well as redundancy.
 
     He, furthermore, cleverly employs the rhetoric figures of speech such as simile, metaphor, alliteration, assonance, and so forth, which vividly contributed to the intelligible explanation of the poem. Ibn Sina has got the talent, sensibility, and intellect of a philosopher as well as the sense of an author.
 
     The scholar sought to underline the most significant rhetoric values in Ibn Sina's poem, which properly suited the stylistics of the assemblies and made crystal clear and vivid Ibn Sina's thoughts, perception, conception, and ingenuity. The scholar, furthermore, deems it a humble contribution and wishes it would be beneficial and useful asking Allah best of luck and success. 

الكلمات الرئيسية