موقف المدرسة الماتريدية من الشكاك

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة والفلسفة , كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالقاهرة , جامعة الأزهر , القاهرة , مصر.

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى إلقاء الضوء على مذاهب الشك المطلق, والوقوف على أكبر ممثلي هذا النوع من الشك , وبيان كيفية الرد عليهم , وبيان الفرق بينه والشك المنهجي , و إبراز دور المدرسة الماتريدية في الرد على الشكاك , وقد اتبع في هذا البحث عدة مناهج اقتضتها طبيعة موضوعه , منها المنهج الاستقرائي وذلك من خلال استقراء مذاهب الشكاك , ومن خلال استقراء موقف المدرسة الماتريدية من هؤلاء الشكاك , ومنها المنهج المقارن وذلك من خلال المقارنة بين الآراء والمناهج ليتم الوقوف على التأثير والتأثر , أيضًا اتبع المنهج التحليلي وذلك من خلال تحليل نصوص أصحاب مذهب الشك للوقوف على الغرض منها وإظهار ضعفها ,و تحليل نصوص رواد المدرسة الماتريدية الذين ردوا بها على هؤلاء الشكاك لبيان قوة حججهم وسطاعة براهينهم  ,وأخيرًا المنهج النقدي وكان ذلك من خلال نقد آراء أصحاب مذاهب الشك الهادم  والرد عليها , هذا و قد توصلت في هذا البحث لعدة نتائج منها : الشك المنهجي يُعد وسيلة لغاية مأمولة وهي اليقين , هذا بخلاف الشك المطلق الذي لا غاية له , تُعد المدرسة الماتريدية من أوائل المدارس الكلامية في الرد على الشكاك ,وقد شملت ردود المدرسة الماتريدية أصناف الشك التي تندرج تحت نوع الشك المطلق , وقد اتسمت ردود المدرسة الماتريدية  بالحنكة والشمولية مما جعلها صالحة لكل زمان يظهر فيه هذا الجحود والإنكار في أي شكل كان , أيضًا ترك لنا رواد المدرسة الماتريدية منهجًا محكمًا نستطيع أن ننتهجه في الرد على موجة الإلحاد اللا أدري التي ظهرت على الساحة العالمية الآن.
Summary Search
 This search aims to shed light on absolute doubts, and stand on the biggest representatives of this type of doubt, and indicate how to reply them and indicate the difference between it The systematic doubt, and to highlight the role of the Matridi school in responding to the doubt. In this research, has been followed by the nature of its theme, including inductive approach by induction of doubt sources, and by extrapolation of the Matridi school position These are the comparative approach by comparing the views and curricula to be identified and affected, also follow the analytical approach by analyzing the texts of the doctrine of doubt to find out and show their weakness, The analysis of the texts of the Matridi school leaders who responded to these doubts to indicate the strength of their proofs, and finally the cash curriculum and this was through criticism of the observative and response doctrines of doubt, this and has reached this Search for several results: Al-Manual suspicion is a way of up to a safe, which is uncertainty, other than the absolute doubt, the Matridi school is one of the early schools in responding to the doubt, and the school reactions included varieties Doubt falls under absolute doubt, the Matridian school responses were characterized by Hatta and Shamolia, which made it valid for each time shows this hole and denial in any form, also left us the leaders of the Matridi school a cursed approach that we can We approach the response to the union wave that has emerged on the global arena now.
 Keywords: Absolute Doubt; Systematic Doubt; Arguments; Means, Very. 
 

الكلمات الرئيسية