مشكلات الكشاف وتحليلات الكشف رحلة في الـمتن والـحاشية عبر أقوال الـمفسرين سورة القارعة والتكاثر أنموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دكتوراه التفسير وعلوم القرآن الكريم، ومدرس بالأزهر الشريف

10.21608/fraz.2025.447666

المستخلص

يتناول هذا البحث دراسة وافية لتفسير الكشاف وحاشية الكشف في سياق تحليلي مقارن، يكشف عن مدى العلاقة بين المتن والحاشية ـ موافقةً ونقدًا ـ في تفسير سورتي القارعة والتكاثر، ويبرز دقائق التفسير البلاغي في كلتا السورتين.
اعتمد البحث على استقراء أقوال المفسرين المعتبرين عبر العصور، ومقارنتها بما ورد في الكشاف والكشف، والترجيح بينها وفقًا لقواعد التفسير، والسياق البلاغي للنص القرآني.
أسفر البحث عن عدد من النتائج المهمة، منها: إبرازُ عبقرية الزمخشري البلاغية، والكشفُ عن عمق المعالجة النقدية التي قدَّمها المدقِّق في حاشيته، وبيانُ جدوى المنهج الاستقرائي المقارن في تقديم قراءة تفسيرية أكثر شمولًا ونضجًا.
وأوصى البحث بضرورة تفعيل هذا المنهج في الدراسات التفسيرية، وتشجيع قراءة الكتب المؤسسة للمعرفة.
Abstract
This study offers a thorough analytical and comparative investigation of al-Kashshāf and its marginal commentary al-Kashf, examining the extent of the relationship between the main text and the marginalia - both in agreement and critique - in the interpretation of Surahs al-Qāriʿah and al-Takāthur. It highlights the rhetorical intricacies present in the exegetical treatment of both chapters.
The research adopts an inductive approach to the views of authoritative exegetes throughout the ages, comparing them with the interpretations found in al-Kashshāf and al-Kashf, and evaluating them based on the principles of Qur’anic exegesis and the rhetorical context of the Qur’anic discourse.
The study yields several significant findings, including: the demonstration of al-Zamakhsharī’s rhetorical brilliance, the uncovering of the depth of critical analysis offered by al-Muddaqiq (the commentator or exegete noted for meticulous attention to detail) in his marginal commentary, and the effectiveness of the inductive-comparative method in producing a more comprehensive and mature exegetical reading.
The research recommends further application of this methodology in Qur’anic studies and encourages deeper engagement with the foundational texts that established the groundwork of knowledge.
Keywords:Al-Kashshāf; Al-Kashf; al-Zamakhsharī; Al-Muddaqiq (The Commentator Or Exegete Noted For Meticulous Attention To detail); Induction; Comparison; Al-Qāriʿah; al-Takāthur.
 
 

الكلمات الرئيسية