منزلةُ تفسير قتادةَ عند العلماء وإثبات سماع سعيد بن أبي عَرُوبَةَ له

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الحديث وعلومه، كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات ببورسعيد، جامعة الأزهر، مصر.

10.21608/fraz.2025.447853

المستخلص

      بدأ الباحث بحثه بالحديث عن منزلة تفسير قتادة عند العلماء، وبيَّن أن أكثرهم على الاعتداد بأقواله وآرائه في هذا الباب، وأن العلماء الذين صنَّفُوا كتبًا في تفسير القرآن الكريم – مسندة وغير مسندة - نقلوا أقوال قتادة وآراءه في التفسير، وأن جماعة منهم أثنوا عليه وعلى علمه ومعرفته بهذا الفن، كما بيَّن أن سبب إعراض بعض علماء السلف – ومنهم الإمام مالك – عن تفسير قتادة ما رُمِي به قتادة من القول ببدعة القدر، موضحًا أن مجموع كلام العلماء الذين رموه بالقَدَرِ يدل على أن الذي نُسِب إلى قتادة شيء يسير من القَدَرِ، لا كلام القَدَرِيَّةِ الباطل، وأنه لم يكن يصرح بالقَدَرِ ظاهرًا، ولم يتكلم فيه بشيءٍ، ولم يَدْعُ إليه. ثم بَّين الباحثُ أن سعيد بن أبي عروبة كان من أثبت أصحاب قتادة المقدمين فيه والمكثرين من الرواية عنه عمومًا. ثم أثبت سماع ابن أبي عروبة التفسير من قتادة، وردَّ على من نفى ذلك، كما دفع تهمة تدليس سعيد بن أبي عروبة عن قتادة وغيره، وبيَّن أن أغلب العلماء الذين وصفوه بالتدليس إنما أرادوا أنه كان يُرْسِل عمن لم يلقه أصلًا، لا أنه روى عمن لقيه وسمع منه ما لم يسمعه منه بصيغة تحتمل السماع وغيره، كقال، أو روى، أو ذكر، ونحو ذلك.
Abstract:
      The researcher began his study by discussing the status of Qatadah's Interpretation among scholars, clarifying that most of them esteemed his statements and opinions in this field. He explained that scholars who authored books on the Interpretation of Holy Quran – traceable or not – transmitted Qatadah's statements and opinions on Interpretation, and that a group of them praised him for his knowledge and expertise in this art. He also clarified that the reason for the avoidance of some early scholars – including Imam Malik – for Qatadah's Interpretation it was due to Qatadah's alleged belief in the heresy of fate. He elaborated that the totality of the statements of the scholars who accused him of fate indicates that what was attributed to Qatadah was a minor aspect of fate, not the false doctrines of the fatalism, and that he did not explicitly state his belief in fate, nor did he speak about it in any way, nor did he call to it. Then, the researcher clarified that Sa'id ibn Abi Arubah was among the most reliable and prominent students of Qatadah, and one of those who narrated from him extensively in general. Then, proved that ibn Abi Arubah did hear Interpretation from Qatadah and refuted those who denied this. He also countered the accusation that Sa'id ibn Abi Arubah committed fraud concerning Qatadah and others, explaining that most of the scholars who described him as a meretricious meant only that he would transmit from those he had never met at all, not that he narrated from someone he had met and heard from something he had not heard in a way that implied hearing and other possibilities, such as "he said," "he narrated," "he mentioned," and the like.
Keywords: Interpretation, Qatada, Scholars, Hearing, Sa'id ibn Abi Arubah.

الكلمات الرئيسية