نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
قسم العقيدة والفلسفة - کلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق - جامعة الأزهر
المستخلص
(ملخص البحث )
الکبيرة والآثار المترتبة عليهاعندالإمام أبي البرکات النسفي دراسة تحليلية
بداية لابد أن نشير إلى أن هذه المسألة خلافية ، ومتفرعة عن مسألة أخرى هي الإيمان وعلاقته بالعمل ، وخلافهم في تلک المسألة يمکن حصره في ثلاثة أشياء : مفهوم الکبيرة ، حکم مرتکبها ، والآثار المترتبة عليها .
أما من حيث مفهومها عموما : فهي کل ما ترتب عليه حد في الدنيا ، أو توعد في الأخرة ، مثل قتل النفس ، ما عدا ذلک فهو صغيرة مثل لغو الکلام .
وأما من حيث مفهومها عند کل فرقة . فترى الخوارج : أن کل معصية صغيرة أو کبيرة ذنب وصاحبها فاسق وإن مات من غير توبة فهو کافر مخلد في النار ، وشارکتهم المعتزلة في کونه فاسقا ، وکونه مخلد في النار ، وخالفوهم في أن کل المعاصي کبائر ، وکذا في تسميته کافرا بل هو في منزلة بين المنزلتين : أي أن صاحب الکبيرة ليس مؤمنا مطلقا، ولا کافرا مطلقا ، ويسمى هذا الفريق بالوعيدية لتمسکه بآيات الوعيد کآيات الخلود لقاتل العمد ، وتجاهله آيات الوعد مثل قوله تعالى : " قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ".
وکرد فعل للرأي الأول رأت المرجئة أن من ارتکب الکبيرة مؤمن کامل الإيمان عند الله تعالى وسبب ذلک أن الإيمان عندهم مجرد الإقرار والمعرفة فقط ، والعمل ليس منه، فإبليس عندهم لم يکفر بمعصيته ولکن لجهله بمن عصى برده التکليف عليه تعالى حين قال : " أَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِينًا " ، ومستدلين على رأيهم بآيات الوعد مثل " إِنَّ رَبَّکَ لَذُو مَغْفِرَةٍ لِّلنَّاسِ عَلَىٰ ظُلْمِهِمْ " متجاهلين آيات الوعيد مثل " فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ " و مقللين قيمة العمل " الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَيْکُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ " .
والملاحظ أن في کلا الرأيين قصور ومغالاة فکل فريق أخذ بطرف الحقيقة تارکا طرفها الأخر ، وبرغم ذلک متمسک بالنقل فلو صح أحدهما لتناقض القرآن : " أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا کَثِيرًا " لذا يرى أهل السنة أنّ مرتکب الکبيرة مؤمن بتصديقه فاسق بکبيرته ، وهو في مشيئة الله تعالي : إن شاء عفا عنه ، وإن شاء عذبه لکن لا يخلده فيها لقوله تعالى : " إِنَّ اللهَ لَا يَغفِرُ أَن يُشرِکَ بِهِ وَ يَغفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَن يَشَاءُ " .
وسقنا في بحثنا نموذجا تطبيقيا لإمام من أهل السنة هو الإمام أبي البرکات النسفي فناقش مخالفيهم کالتالي :
فناقش الإمام النسفي الخوارج بأن رأيهم بتکفير صاحب الکبيرة واستحلال دمه وتخليده في النار ، مخالف لصحيح الدين ؛ فالمسلم لا يخرج من الإيمان إلا من الباب الذي دخل فيه ، وکذا الخوارج لم يهتدوا الي تسمية صاحب الکبيرة تسمية تتناسب مع حالته ، وأيضا عدم تفرقتهم بين الکبائر والصغائر من الذنوب ، بينما فرق الله تعالي بقوله : " إِن تَجْتَنِبُوا کَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنکُمْ سَيِّئَاتِکُمْ " فليس عندهم إذن حجة على مذهبهم .
ورد مذهب المعتزلة ؛ لأنه متناقض ؛ فهم يرون أنّ مرتکب الکبيرة ليس مؤمنا وليس کافرا فماذا يکون إذن ؟ فلو صح کلامهم لاجتمع المتناقضين في شخص ووقت واحد ، وکيف يصح حکمهم بخلوده في النار رغم عدم کفره بنص کلامهم ، وأيضا کيف يفسروا النصوص الصريحة التي لا تحتمل التأويل بنجاة أهل الکبائر ، کما أن رأيهم يؤدي للقنوط واليأس من رحمة الله تعالى !!!
وأما المرجئة فقد جعلوا لهم شعارا : أنه لا تضر مع الإيمان معصية ، کما لا تنفع مع الکفر طاعة ، وإذا کان الأمر کذلک فقد أبطلوا قيمة العمل وثمرته مما يتعارض مع الهدف الأسمى من إرسال الرسل ، کذلک لا يحقق العدالة الإلهيّة فيما يتعلق بنظام جزاء الثواب والعقاب ، وهذا بخلاف قوله تعالي : " فمن يعمل مثقال ذرّة خيرا يره و من يعمل مثقال ذرة شرّا يره " .
وارتضى الإمام النسفي رأي أهل السنّة والجماعة أن صاحب الکبائر لا يخرج من الإيمان ولا يدخل في الکفر, ولا يستحق الخلود مع الکافرين بقول الله تعالي : " إِنَّ اللهَ لَا يَغفِرُ أَن يُشرِکَ بِهِ وَ يَغفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَن يَشَاءُ " إن شاء عذابه في النار بعدله ، ثمّ يخرجه منها برحمته ، أو شفاعة الشافعين من أهل طاعته ، أو ببرکة ما معه من الإيمان ، ويدخله جنته .
وقد ترتب على تلک المسألة عدة آثار وأحکام أهمها :
1ـ مرتکب الکبيرة کافر مخلد في النار کما يرى الخوارج وقد ثبت بطلانه .
2ـ مرتکب الکبيرة لا مؤمن ولا کافر بل هو في منزلة بين منزلتين ، وبرغم ذلک مخلد في النار ! وذلک عند المعتزلة وفيه تناقض .
3ـ مرتکب الکبيرة مؤمن کامل الإيمان عند الله تعالى وهذا عند المرجئة المبيحية ، وهذا فيه تفسخ للقيم والأخلاق .
4ـ صاحب الکبائر مؤمن بتصديقه ، فاسق بکبيرته ، وهو في مشيئة الله تعالي , إن شاء عفا عنه ، وإن شاء عذبه لکن لا يخلده في النار ، وهذا رأي أهل السنة وقد ارتضاه الإمام النسفي لجمعه بين آيات الوعد والوعيد ، وفيه راحة للنفس ؛ لأنه لا افراط فيه ولا تفريط .
(Abstract)
Major sins and their implications When imam Abu blessings Nasafi analytical study
Dr/Madeh Abdullah Abdel- Gawad Hassan
Teacher Beliet and Phylosophy -Faculty of Fundamen to is of Islam and calling for it
AI-Azhar University
The beginning I must point out that this issue is controversial, branched from another issue is faith and its relationship to work, and their disagreement on that issue could be limited to three things: great concept, the perpetrator, and implications.
In terms of overall concept: they all resulted in minimum, vowed in the afterlife, such as killing, except that it is as small as Twitter.
And in terms of its conception, when each band, see the outsiders: that every Sin small or big sin and its owner punk and Matt is Tawba is Kaffir immortalized in fire, and worked with Nonconformists of being obscene, being immortal in fire and reported that all sins sins, as well as rename an infidel, but it is in his house. Between the fact: that big owner is not a believer at all, nor a kaafir, this group is called baloaidih for its menacing portents as verses of eternity for the assassin, and ignored the promise verses like him: "say o my servants who have transgressed against ٰ themselves do not despair of the mercy Allah that Allah forgivesit is forgiving, most merciful. "
In reaction to the first protracted felt that big full believer committed faith when Allah almighty, because they have faith just recognition and knowledge only, and not him, Satan have never atone for his sin but ignorant of Barda staves commissioning him come when he said: "worship of created mud. "Basing their opinion like" promise revelations to come on for a remission for people ٰ their iniquities "ignoring menacing portents like" it works whit better lit and working whit lit evil "and thereby minimizing the value of work." Lives the good Angels say Salaam admitted to paradise as you used to do. "
And it is noticeable that in both views palaces and overvaluation, each team took one end, leaving the truth although it adheres to transportation if the right one to contradict the Quran: "surely taking the Koran though when not Allah because they found it much different so people see The year that the big offender is locked to his old punk, ratification is in the will of Allah almighty: Sha pardoned him, and fresh but not willing, mascot for him: "Allah does not forgive him and to involve less forgive whom he wills."
And we argued in our research applied to model in front of a Sunni Imam ABI blessings Nasafi behind Islamic discussed as follows:
It discussed the Imam Nasafi outsiders to view large owner and atonement regard other blood and immortalized in the shot, contrary to the true religion, admittedly not out of faith, but of which door you came in, as well as the outsiders putrefy into large owner label label suit, and also not to disperse them between sins and pettiness. Sin, as Allah almighty difference: "to avoid the great sins forbidding him blaspheme you deeds" have no permission argument on their doctrine.
Mu'tazilite doctrine responded; it contradictory; they see the big offender is not a believer and an unbeliever, then what is it? If the right words for the two opposite met in person once, and how healthy their judgment of his eternity in hell despite not infidels text them, and also how they interpret explicit text interpretation by unbearable sins folks survived as to their opinion leads to hopelessness and despair of the mercy of Allah almighty!
Or protracted, have made them a logo: it does not harm the faith with sin, it doesn't work with disbelief to obey, and if so, might they revoked the value of work and his fruit was contrary to the ultimate objective of sending messengers, nor bring divine justice regarding the recompense of reward and punishment, and this other than to say thanks Me: "it works whit better lit and of working whit seen evil."
And consents to Imam Nasafi Ray Ahlus Sunnah Wal Jama'ah that his sins does not come out of faith, not in disbelief, and not worthy of immortality with the unbelievers Allah almighty saying: "Allah does not forgive him and to involve less forgive whom he wills" Sha anguish on fire with his sack, and then get it out m NHA mercy, intercession of intercessors will be of the people to obey him, or a pond with faith, and brings his paradise.
The issue has several implications and provisions:
1 big offender faithless immortal fire outsiders also finds proven void.
2 big offender is locked and not faithless but is at home between the two, yet immortal fire!When nonconformists and contradict.
3 big offender locked full faith when Allah almighty and that when almbihet, this protracted disintegration of values and ethics.
4 his sins is locked in his old punk belief, is the will of Allah almighty, Sha pardoned him, and fresh but not willing, mascot of the fire, and this opinion was approved by Sunni Imam Nasafi collected between verses of promise and menacing, which rest; because it does not overheat and don't overcook.
Key words
the great sin and its sequences according to
Imam:Abu AL- Barakat Eh- NasafY : Intensive Study The summary of this research
1-The great sin doers are disbelievers and that has been disapproved.
2- The great sin doers are not helievers or disbelievers and that is a contrast.
3- The great sin doers are complete believers and this leads to destroying morels .
4- Imam AL-Nasafy agreed with the opinion wh says the sin doer is a believer but Allah may punish him or forgive him
Email: Ahmedmadeh601@gmail.com
الكلمات الرئيسية