إنَّ أشرف العلوم وأجلها العلم بأسماء الله الحسنى وصفاته العلى؛ وذلک لتعلقها بأشرف معلوم وهو الله ، والإيمان بالله تعالى حقيقته معرفة الله تعالى، وبذل الجهد في معرفة أسمائه وصفاته، وهذا البحث يتناول صفة من صفات الله، وهي صفة اليد والصفات المتصرفة منها، کصفة اليمين، والکفّ ، والأصابع ... إلخ، والهدف من البحث بيان ثبوت صفة اليد والصفات المتصرفة منها لله ، وذکر منهج السلف فيها، مع بيان قول أهل البدع فيها والرد عليهم، وتطلب البحث أثناء إعداده اتباع المنهج الاستقرائي التحليلي النقدي، وتکونت خطة البحث من المقدمة: وفيها أهمية البحث وأسباب اختياره، والهدف منه، والدراسات السابقة، وخطة البحث، ومنهجه، ثم التمهيد: وفيه بيان منهج السلف في أسماء الله وصفاته، ثم سبعة مباحث، وهي: المبحث الأول: معنى اليد في اللغة، المبحث الثاني: الأدلة على ثبوت صفة اليد لله ، المبحث الثالث: مذهب السلف في صفة اليد لله، المبحث الرابع: مذهب المبتدعة في صفة اليد لله والرد عليهم، المبحث الخامس: الأوجه التي وردت عليها صفة اليد لله والتوفيق بينها، المبحث السادس: الأشياء التي خلقها الله بيده، المبحث السابع: الصفات المتصرفة من صفة اليد لله ، ثم الخاتمة وفيها أبرز النتائج، ثم فهرس المصادر والمراجع، وقد ظهر لي من خلال البحث تضافر الأدلة من الکتاب، والسنة، والإجماع، والعقل على ثبوت صفة اليد لله حقيقة، وبطلان قول المعطلة والمشبهة، ومدى مخالفتهم لإجماع السلف – رحمهم الله – وطريقتهم. الکلمات المفتاحية: صفة اليد لله ، الصفات المتصرفة منها. The attribute of Allah's hand and the attributes deviated from it Abstract: The most honorable science is to know the names of Allah and His honorable attributes; as they relate to the most honorable "Allah", and faith in Allah Almighty is in fact the knowledge of Allah, and to make an effort to know his names and attributes; this research addresses one of Allah's attributes, which is the character of the hand and the attributes deviated from it as the right hand, palm and fingers … etc. This research aims to state the provenance of attribute of hand and attributes deviated from it to Allah and to mention the approach of the ancestors in regard with it, with the statement of says of people of heresy and respond to them; to be prepared the research required the use of analytical critical approach; the research plan consists of the introduction: in which the importance of the research and reasons for selection, its purpose, and previous studies, research plan, methodology, and then preface: the statement of the ancestors approach in the names and attributes of Allah, and then seven chapters, the first one is the meaning of the hand in the language, the second chapter: evidence of the provenance of Allah's hands, the third chapter: : the ancestors' approach in the attribute of Allah's hand, the fourth chapter: the approach of people of heresy in the attribute of Allah's hand and the response to them, the fifth chapter: points mentioned the attribute of Allah's hand and matching between, the sixth chapter: things created by Allah's hand; the seventh chapter: attributes deviated from of the attribute of Allah's hand, and then the conclusion including the most prominent results, then the index of sources and references. It has appeared to me through the search the combination of evidences from Quran, Sunnah and consensus, and reason to prove the attribute of Allah's hand, and the invalidity of words of suspicious, and the extent of their violation to the consensus of the ancestors - may Allah have mercy on them - and their approach. Key words: Attributes of Allah's hand, Attributes deviated from it.
بنت محمد بن صالح الجاسر, نورة. (2017). صفـة اليـد لله عز وجل والرد على المخالفين. المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق, 29(4), 3399-3450. doi: 10.21608/fraz.2017.7224
MLA
نورة بنت محمد بن صالح الجاسر. "صفـة اليـد لله عز وجل والرد على المخالفين", المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق, 29, 4, 2017, 3399-3450. doi: 10.21608/fraz.2017.7224
HARVARD
بنت محمد بن صالح الجاسر, نورة. (2017). 'صفـة اليـد لله عز وجل والرد على المخالفين', المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق, 29(4), pp. 3399-3450. doi: 10.21608/fraz.2017.7224
VANCOUVER
بنت محمد بن صالح الجاسر, نورة. صفـة اليـد لله عز وجل والرد على المخالفين. المجلة العلمية لکلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق, 2017; 29(4): 3399-3450. doi: 10.21608/fraz.2017.7224