التابعون الثقات المتکلم في سماعهم من الصحابة ممن لهم رواية عنهم في الکتب الستة - باب الکنى -

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الحديث الشريف - الجامعة الإسلامية

المستخلص

إن الاتصال في الرواية بين رواة الحديث شرط في الحکم بالصحة، ونفيه يُضعف به الحديث، ولما کان التابعون هو أقرب الرواة إلى زمن الوحي باعتبار اتصالهم بالصحابة کانت العناية برواياتهم من أولى المهمات، وقد بيّن الأئمة رحمهم الله حالهم في سماعهم من الصحابة أو إرسالهم عنهم ، وأتى هذا البحث ليکمل مشروع التابعين الثقات المتکلم في سماعهم من الصحابة ممن لهم رواية عنهم في الکتب الستة – باب الکنى- .
والبحث يشتمل على: مقدمة، وتمهيد، ودراسة تراجم رواة البحث، وخاتمة، وثبت المصادر والمراجع، والفهارس، وقد ذکرت في التمهيد عدداً من الطرق والقرائن التي ذکرها الأئمة رحمهم الله لبيان الاتصال أو الانقطاع في الرواية واستفدت منها في الحکم في هذا البحث.
 وشرط البحث اقتصر على من کان من التابعين في المرتبة الثانية أو الثالثة من مراتب الرواة عند الحافظ ابن حجر في "تقريب التهذيب" وهم الثقات ، ولهم رواية عن الصحابة في الکتب الستة، مقتصراً على کتاب " تحفة التحصيل" لأبي زرعة ابن العراقي في عد التراجم من باب الکنى في کتابه.
ومن أهم نتائج البحث: أن التابعين المتکلم في سماعهم من الصحابة ممن تم دراستهم على أنواع، فمنهم من يثبت له السماع أو رجح سماعه، ومنهم من يثبت له الإدارک لکن سماعه مستبعد لصغر سنه ، ومنهم من لم يدرک من روى عنه من الصحابة، وفي البحث أمثلة لکل هذا.
 Abstract:
 Praise be to Allah, peace and prayers be upon our prophet Muhammad
     The connection in the narration between the narrators of the hadith is a condition in the ruling on the authenticity of the hadith, their denial (of the narrators) weakens the hadith. And since the followers were the closest narrators to the time of revelation by their contact with the companions, then, the best way to consider their narrations must have the priority over other narrators.  Imams (scholars), may God have mercy on them, indicated their state of hearing from the companions or receiving from them. This research is a continuation to complete the project of the trusted followers, who heard from the companions and who have narrated about them in the Six Books - Chapter of the Names and nicknames (agnomen).
     This research includes: an introduction, a prelude, a study of the translations (definitions of the identities) of the narrators of the research, a conclusion, proven sources and references, and indexes, and I mentioned in the preface a number of methods and clues mentioned by the imams, may God have mercy on them, to indicate the connection or interruption in the narration and I will benefit from them in my judgments in this research.
       The research conditions were limited to those who were among the followers in the second or third rank of the narrators of Al-Hafiz Ibn Hajar in "Taqreeb Al-Tahdheeb" they are trustworthy, and they have a narration of the Companions in the six books, limited to the book "Tuhfat Altahseel” which means “Masterpiece of achievement" by Abu Zarah Ibn Al-Iraqi in counting translations and definitions, in a chapter titled “Al-Quna”  in his book.
     Among the most important results of the research, that some of followers whom have been talked about their hearing from the Companions and whom have been studied in types proved to his hearing or the likelihood of hearing, and some of them prove to his awareness, but hearing is excluded because of their young ages, and some of them did not realize who narrated it from the Companions, and there are examples of all of those followers in the research .
Praise be to Allah, Lord of the worlds, and may Allah’s prayers and peace be upon our Master Muhammad, his family and companions.
Keywords: Followers, Trusts, Companions, Books, Six, Buty.
 

الكلمات الرئيسية